نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی

آمریکا صراحتاً اعلام کرده که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود/رئیس جمهور بودم پای برجام را امضا نمی‌کردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکا به صراحت اعلام کرده که تحریم‌های اولیه به هیچ‌عنوان برداشته نمی‌شود.

photo_2016-04-12_16-22-11به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ,سعید جلیلی در ویژه برنامه روز ملی فناوری هسته‌ای که با حضور خانواده‌ شهدای مدافع حرم برگزار شد، با بیان اینکه امروز در صحنه روابط بین کشورهای موافق و غیرموافق  مناسباتی شکل گرفته است، اظهار کرد: مناسباتی که چند دهه بر نظام بین‌المللی خودش را تحمیل کرده و در آن به صراحت برخی امتیازها را برای برخی‌ها قرار داده و برای بعضی‌ها قرار نداده و این مناسبات که دارد در صحنه جهان خود را نشان می‌دهد، پرسش اساسی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه محل تجربه و درک صحیح از واقعیت‌هاست، تصریح کرد: اگر نسبت به چنین موضوع مهمی درک صریح و روشن نداشته باشیم نمی‌توانیم تصویر صحیح از موضوع مناسبات داشته باشیم.

جلیلی با اشاره به اینکه دانشگاه مکانی است که باید تصویر صحیح از مناسبات ارائه دهد، خاطرنشان کرد: نگاه ما باید عقلانی و واقع‌بینانه و بدون توهم باشد و مناسبات باید کمک کند تا به درک درست از تصویر برسیم تا بهتر بتوانیم از آن نمایی داشته باشیم که هنگام تجویز مرتکب خطا نشویم.

وی با بیان اینکه یک پرسش اساسی در جهان، مجامع بین‌المللی و در افکار عمومی مردم مبنی بر اینکه امروز روابط بین کشورها در عرصه بین‌المللی بر چه مناسباتی شکل گرفته، مطرح است، ادامه داد: فهمیدن و توصیف مناسبات در عرصه بین‌المللی بسیار مهم است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تبیین کرد: برخی کشورها از امتیازی به نام «وتو» برخوردار هستند و می‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند و این موضوع به صراحت در «ان‌پی‌تی» بیان شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۵ میلادی آقای اوباما سند استراتژی امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد و در این سند به صراحت بیان شده رهبری کنونی آمریکا بر جهان باید تا یک قرن دیگر باقی بماند و آن را به راحتی اعلام کردند.

جلیلی عنوان کرد: اوباما اعلام کرد نه تنها تا قرن آینده باید برتری آمریکا بر جهان باقی بماند، بلکه باید فاصله معنادار با دیگر کشورها حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه در سوم فروردین‌ماه سال گذشته یک رژیم به کشور یمن حمله کرد و مدت ۱۳ ماه است مردم یمن زیر سنگین‌ترین حمله‌ها هستند، یادآور شد: سازمان ملل در حمایت از کشور حمله‌کننده قطعنامه صادر کرده است.

این مسئول تصریح کرد: در منطقه مشاهده می‌کنیم چه کسانی به تروریست‌ها تجهیزات می‌دهند و جریان تروریستی خشن را به وجود آوردند و علیه ملت سوریه از این تروریست‌ها استفاده کردند.

* برخی با ادعای دموکراسی مدعی مبارزه با سلاح هسته‌ای هستند

photo_2016-04-12_16-22-03وی با بیان اینکه نگاه‌های توهمی و رمانتیک در کنار مناسبات غلط تزویر در عرصه بین‌المللی وجود دارد، یادآور شد: برخی با ادعای دموکراسی مدعی مبارزه با سلاح هسته‌ای هستند.

جلیلی تشریح کرد: دو رویکرد مطرح بوده و آن اینکه اگر علم و فناوری خوب است همه باید داشته باشند و رویکرد دوم منطق قدیمی استکبار است که می‌گوید به دلیل اینکه زور ما بیشتر است دیگران این حق را ندارند.

وی با تصریح بر اینکه استکبار، رژیم صهیونیستی را نمونه دموکراسی در منطقه معرفی کرده است، توضیح داد: آنها که ادعای لیبرال دموکراسی دارند دیدگاه خود را در این زمینه مشخص کنند، برخی می‌گویند طرف مقابل زور دارد و باید برویم با او مصالحه کنیم، اما چه تضمینی وجود دارد طرف مقابل به مصالحه خود عمل کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه دشمن معتقد به ایجاد دو اسلام است، افزود: یک اسلام این است که با آنها مصالحه کند و اسلام دوم اسلام طالبانی است اما راه‌حل سومی وجود دارد که مصالحه نمی‌کند بلکه مقاومت کرده و نشان می‌دهد مقاومت پیشرفت و رفاه ایجاد می‌کند و طرف مقابل از آن ناراحت است.

وی بیان کرد: پس از ۲۸ سال از دفاع مقدس کسی جرأت نمی‌کند به مرزهای ایران نزدیک شود و آنها نگران هستند این مقاومت در دیگر مناطق شکل بگیرد.

جلیلی با اشاره به اینکه عربستان ۲۸.۷ میلیارد دلار به صدام کمک کرد، گفت: امروز دیگر اثری از آن باقی نمانده و خیابان‌های عراق به نام امام (ره) نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه جریان مقاومت ایستاده و این مقاومت امنیت و رفاه را به ارمغان می‌آورد، متذکر شد: طرف مقابل به این موضوع اعتراف می‌کند و امنیت و پیشرفت ایران در منطقه مثال‌زدنی است.

این مسئول، اسلام ناب را راه‌حل مقاومت در مقابل نظام سلطه دانست و یادآور شد: این هدیه امام (ره) و شهدا برای ملت ایران بوده و در موضوع دموکراسی و روابط بین‌الملل انقلاب اسلامی حرف دارد و تمدن اسلامی را می‌سازد.

* طرف مقابل را خلع‌سلاح کنیم نه اینکه خود خلع‌سلاح شویم

photo_2016-04-12_16-22-44عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سلاح طرف مقابل ترساندن است و نترسیدن، آن ترفند را باطل می‌کند، تصریح کرد: عقلانیت این است که طرف مقابل را خلع‌سلاح کنیم نه اینکه خود خلع سلاح شویم.

جلیلی با اشاره به اینکه طرف مقابل می‌داند اگر اندیشه اسلام ناب ریشه بگیرد هر جا باشد پیروز می‌شود، افزود: زمانی رژیم صهیونیستی با جنگ، سرزمین‌ها را اشغال می‌کرد اما اکنون هر جا جنگ می‌شود با شکست رژیم صهیونیستی همراه بوده و این امر به دلیل اندیشه انقلاب اسلامی است.

به گفته وی، زمانی آمریکا حاضر نبود با ایران مذاکره کند اما همان کشوری که قطعنامه‌ها را دستاویز مذاکره نکردن با ایران کرده بود از سال ۸۹ تا ۹۲ دیگر نتوانست قطعنامه دیگری علیه ایران صادر کند.

این مسئول اضافه کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنگره این کشور اعلام کرد در حالی توافق با ایران را امضا می‌کنیم که دیگر ابزاری در اختیار نداریم و تجربه نشان داده طرف مقابل به عهد خود پایبند نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه از ۲۷ مهرماه سال گذشته (روز پذیرش برجام) قرار شد دو طرف کارهایی را انجام دهند، افزود: قرار شد ایران برخی از فعالیت‌های عملی و طرف مقابل تنها آیین‌نامه‌های رفع تحریم‌ها را انجام دهد؛ ضمن اینکه در برجام بیان شده یکسری اقدام‌ها را طرف مقابل انجام دهد اما آنها تعدادی از موارد را انجام نداده‌اند.

جلیلی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود به برجام بدبین هستیم براساس نگاه واقعی است، آنها که مخالف این موضوع هستند موارد خوشبینی را بیان کنند که چه مواردی می‌تواند پیشرفت کشور را رقم بزند.

* دفاع از حق هسته‌ای دفاع از حقوق کشور است

photo_2016-04-12_16-23-00وی، دفاع از حق هسته‌ای را دفاع از حقوق کشور خواند و متذکر شد: اگر طرف مقابل احساس کند با اهرم تحریم می‌تواند ملت ایران را وادار به عقب‌نشینی کند دوباره از آن استفاده می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها خود را قدرت بزرگ دنیا می‌دانند و اعتراف می‌کنند که در منطقه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

وی با بیان اینکه آنها اعلام کردند درباره مسائل منطقه می‌خواهند برجام ۲ را اجرا کنند، یادآور شد: آنها فهمیدند بدون ایران نمی‌توانند در منطقه کاری انجام دهند و این موضوع نیاز به فهم صحیح مبتنی بر واقعیت‌ها دارد.

جلیلی با تصریح بر اینکه نعمت انقلاب اسلامی برای ملت ایران پیشرفت و حیات جدید را به ارمغان آورده است، خاطرنشان کرد: باید نسبت به آن توجه لازم را داشته باشیم.

وی یادآور شد: قرار بود تحریم‌ها برداشته شود و گفتند با این بحث سرمایه‌گذار می‌آید، اما چرا این کار انجام نمی‌شود و ادعا کردند برجام یک فرصت شتابان بوده، اما چه کسی مانع اجرایی شدن آن شده است.

به گفته این مسئول، طرف مقابل اعلام می‌کند در مدت ۲۴ ساعت می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم آیا نباید به دهان او زده شود.

این مسئول گفت: اگر می‌گویید برجام ابر شتابان است از آن استفاده کنید؛ چه کسی می‌گوید از تجربه دیگران استفاده نشود، استفاده از تجربه دیگران این است که تجربه خود را از دست ندهیم و اگر علم و دانش مرز ندارد چرا باید به دیگران اجازه دهیم برای این امور برای ما تصمیم بگیرند.

جلیلی با بیان اینکه باید بگوییم حق ندارید برای مسیری که کشور ما را به پیشرفت می‌رساند مرزبندی کنید، متذکر شد: چه کسی می‌گوید «من» معلم نمی‌خواهم؛ اتکا به درون یعنی اینکه قدرتی بسازیم که طرف مقابل جرأت تهدید نداشته باشد.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، کشوری که ۱۰ درصد از منابع جهان را دارد چرا باید یک‌درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی) دنیا را داشته باشد و پیشرفت‌ها را باید با وحدت و همبستگی کسب کنیم.

آمریکا صراحتاً اعلام کرده که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود/رئیس جمهور بودم پای برجام را امضا نمی‌کردم

photo_2016-04-12_16-22-41سعید جلیلی عصر امروز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه در برجام طرف مقابل تحریم‌ها را به تحریم‌های اولیه و ثانویه دسته‌بندی کرده است، اظهار کرد: آمریکا به صراحت اعلام کرده که تحریم‌های اولیه به هیچ‌ عنوان برداشته نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام سازوکاری تعریف شده که اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد باید درباره این موضوع در مدت ۶۰ روز در شورای امنیت تصمیم‌گیری شود که آیا تحریم‌هایی که در گذشته وضع شده ادامه پیدا کند یا نکند.

این مسئول، راهکار مقابله با دشمن را حفظ منابع قدرت کشور دانست و تصریح کرد: راه‌حل مقابله با دشمن این است که بداند با ملتی مواجه بوده که از تحریم‌ها نمی‌ترسد و این موضوع فراتر از بحث‌های جناحی است.

به گفته نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، مهم‌ترین کار این است که به دشمن بفهمانیم ملت ما از تحریم‌ها نمی‌ترسد و راهکار آن اقدام‌های عملی بوده و ملت باید نشان دهد در اقدام و عمل این توانایی را دارد و از تحریم‌ها نمی‌هراسد.

جلیلی با اشاره به اینکه کسی با گفت‌وگو مخالف نیست، ادامه داد: ملتی که منطق دارد از گفت‌وگو نمی‌ترسد، اما مهم این است چگونه گفت‌وگو شود که از حق خود دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه بد عهدی آمریکا در تمام موارد مشخص است، تبیین کرد: آنها که مخالف هستند خوشبینی آن را بیان کنید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تصریح بر اینکه برای بهبود وضع معیشت، پیشرفت و رفاه بهتر دو شرط لازم است، توضیح داد: هر دو شرط در کشور وجود دارد.

این مسئول، شرط نخست را الزام به امکانات مادی دانست و یادآور شد: شرط دوم نیروی انسانی بزرگی است که در کشور وجود دارد و مهم‌تر از این دو شرط، داشتن روحیه و ایمانی بوده که در مردم نهفته و در عرصه‌های سخت ایستادگی می‌کنند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که اگر در ریاست جمهوری انتخاب می‌شدید پای توافقی که این دولت در برجام امضا کرد را امضا می‌کردید، گفت: برجام را امضا نمی‌کردم، چراکه اندیشه بنده متفاوت است.

tel final1

Share