آیت الله احمد خاتمی در نماز جمعه

آن کسی که مسئولیت را لقمه چرب می‌داند اثبات خود را به قیمت تخریب رقیب می‌داند/چنین نمایندگانی در شان ملت نیستند/رئیس جمهور درست گفت که این پیروزی ملت بود نه یک جناح/نمی‌گوییم آرامش قبرستانی حاکم باشد، اعتراض کنید اما نه با نیش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر لزوم توجه مردم در انتخاب افراد اصلح ، رعایت حق الناس و رعایت قانون در مواجهه با شورای نگهبان گفت: نمایندگانی در شان این ملت اند که مسئولیتشان را امانت بدانند نه لقمه چرب.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ,آیت الله احمد خاتمی در ابتدای سخنرانی خود تصریح کرد: یکی از اصولی که انسان باید در زندگی اجتماعی به آن توجه کند امانت داری است و امانت فقط امانت مالی نیست، بلکه امانت سیاسی ، عملی و اخلاقی نیز هست. از نگاه قرآن و روایات ، امانت های سیاسی از امانت های مالی مهم تر نباشد کمتر نیست. هر مسئولیتی که در نظام سیاسی دینی به کسی واگذاشته می‌شود امانت است از بالاترین مسئولیت که رهبری است گرفته تا مراحل بعدی.

13930725135140212_khatamiاو افزود: نمایندگی مجلس و خبرگان نیز امانت است و باید با این بینش وارد میدان شد. کسانی نیز که کارگزاران هستند و در حقیقت در پی آن هستند که این امانت به صاحب امانت برسد، باید امین باشند. آن‌ها باید در برابر قانون تسلیم باشند و قانون را اجرا کنند بنابراین اگر کارگزاری بگوید زیر بار رد صلاحیت های شورای نگهبان نمی رود، تسلیم قانون نیست و نمی تواند قانون را رعایت کند.

خاتمی همچنین گفت که در همه رده ها کسانی به درد نظام می خورند که بیشنشان نسبت به مسئولیت بیش امانت باشد . بینشی که مسئولیت را امانت میداند با بینشی که آن را لقمه ای چرب می‌داند زمین تا آسمان با هم فرق می‌کنند. آن کسی که لقمه چرب می‌داند حرص می زند و عطش می زند و کسی که مسئولیت را امانت می‌داند هیچ حرصی ندارد.

او افزود: هر کس که امانت می‌داند نمی گوید به هر قیمتی شد به مجلس می روم. آن کس بینش اش امانت است به قانون احترام می گذارد اما آن کس که لقمه چرب می‌داند در هر جایی که بتواند از قانون عبور می‌کند. از طرف دیگر آن کس مسئولیت را امانت می‌داند دروغ نمی گوید و وعده دروغین به مردم نمی دهد. خرج میلیاردی نمی کند؛ بعضی ها برای رسیدن به مجلس خبرگان و مجلس شورا خرج میلیاردی می‌کنند. گیریم چهار یا هشت سال نماینده باشیم و همه اش را جمع کنیم؛ حتی به اندازه ای هم خرج تبلیغات هم نمی‌شود. آن کس که نمایندگی را لقمه چرب می‌داند گاهی تبلیغات اش سر از میلیاردها در می آورد.

خاتمی همچنین متذکر شد: آن کس که مسئولیت را امانت می‌داند اثبات خود را به قیمت تخریب رقیب نمی داند، اما کسی که مسئولیت را لقمه چرب می‌داند اثبات خود را به قیمت تخریب رقیب می‌داند. نمایندگانی در شان این ملت هستند که مسئولیت شان را امانت بدانند نه لقمه ای چرب.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه دوم نیز بر اهمیت تقوا تاکید کرد و افزود: تقوا در برخی از عباداتی که انجام می دهیم خلاصه نمیشود بلکه مثل خونی در پیکره اخلاق اسلامی و همه عرصه ها است.

خاتمی با اشاره به قرارگرفتن در ماه بهمن، بهمن را ماه انقلاب دانست و گفت : نسل اولی ها خاطرات انقلاب را برای نسل های بعد بگویند تا ببینند آن چه به دست آمده ارزان به دست نیامده است. این کشور ۵۷ سال شبِ ظلمانی بود. دیوستیزی، اخلاق ستیزی، عفت ستیزی، آزادی ستیزی، و استقلال ستیزی حرف اول را می زد. امام قهرمان و شجاع به صحنه آمد و قطره ها را به دور جمع کرد این قطره ها سیل خروشانی شدند و کاخ ۲۵۰۰ ساله آن‌ها را منهدم کردند و بر ویرانه هایشان نظام مقدم جمهوری اسلامی بنیان نهاده شد .

او سپس با اشاره به رفع تحریم ها و به فرجام رسیدن برجام از مردم تشکر کرد و افزود: اگر مقاومت شما مردم و فرزندان فن‌آور شما نبود ، اگر در اراک و فردو تاسیسات پیشرفته ای نمی داشتیم همین مقدار موفقیت هم به دست نمی‌آمد.

خاتمی از رئیس جمهور، هیأت مذاکره کننده و وزیر امور خارجه تشکر کرد و ادامه داد: این یک موفقیت بود البته رفع برخی از تحریم‌ها نه همه آن‌ها؛ غلو در این عرصه آسیب زا است. این که کسی این را فتح الفتوح تعبیر کند این طور نیست ما هزینه سنگینی دادیم؛ کدام ایرانی صحنه برداشتن قلب راکتور اراک را دید و حسرت نخورد؟ البته این هزینه است ، موفقیت هم هست. همین که نظام ما توانست برخی از این شیاطین را مجبور به عقب‌نشینی از حرف های باطل کند موفقیت بود.

او افزود:‌از سوی دیگر تعبیر شکست را هم نادرست می دانم، کدام شکست؟ کدام فروختن کشور؟ کشوری که رهبری هوشیار مثل مقام معظم رهبری دارد مسئولان و مذاکره کنندگانی که آقا از آن‌ها به عنوان امین ، متدین و شجاع تعبیر کرده ، آیا این ها کشور را می فروشند؟ نه چنین چیزی نیست.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه بر یاد خدا نیز تاکید کرد و گفت:‌اگر موفقیتی بوده عنایت خدا بوده‌، آفت هر پیروزی غرور است، ولی وقتی بر این باور بودیم که اگر موفقیتی بوده با عنایت خدا بوده، جلوی غرور فردی و جناحی را می گیرد. رئیس جمهور درست گفت که این پیروزی ملت بود نه یک جناح.

خاتمی بر لزوم عدم خوش بینی به دشمن هم تاکید کرد: آفت این پیروزی خوش بینی به دشمن است. اینکه فکر کنیم آمریکا لطف کرده بزک کردن دشمن است. اوباما در همان حال که برجام را امضا می کرد تحریم‌های جدیدی را نیز امضا کرد این یعنی آمریکا همان شیطان سی و چند سال پیش است. فردا برخی افراد متمایل به آمریکا که مصداق افراطی هستند به این مردم مسلمانِ مرگ بر آمریکا گو نگویند تندرو. شما خودتان تندرو هستید که این ملت را درک نمی کنید.

وی بخشی دیگر از سخنان خود را به انتخابات اختصاص داد و گفت: آنچه که در همه انتخاب ها برای نظام مهم بوده حضور مردم بوده است. مردم همیشه در صحنه حاضر بودند و مایه عزت نظام شدند. در این انتخابات نیز در هر صورت ملت پیروزاست.

او افزود: این روزها آنقدر قانون، قانون گفته می‌شود که گاه تکراری می نماید. آنچه انتظار داریم قانونمداری عملی است نه شعاری. برخی قانون را تا وقتی قبول دارند که نظر خودشان تامین شود اگر نشد شروع به هتک شورای نگهبان و نظارت می‌کنند. کوبیدن شورای نگهبان و نظارت قانونمداری نیست، بلکه خود مداری است که قرآن آن را از بت پرستی هم بدتر می‌داند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد: قانون ، نظارت را به شورای نگهبان داده و گفته که نظارت شورای نگهبان استصوابی است و مال همه مراحل است. البته عدم احراز صلاحیت شده ها حق قانونی شان اعتراض است و هیج کس هم مدعی نمی‌شود که شورای نگهبان و هیات های نظارت معصوم اند. شما بروید از راه قانونی پیگیری کنید.

او اضافه کرد: عدم احراز و رد صلاحیت برای مجلس است؛ معنی اش این نیست که این آقا اصلا به درد نمی خورد. هرگز عدم صلاحیت به این معنا نیست که فردی عدم صلاحیت مطلق دارد. عدم احراز شده ها طوری عمل کنند که امتحان خوبی بدهند نه طوری که نتوان در پست های دیگر نیز از آن‌ها استفاده کرد.

خاتمی همچنین متذکر شد ‌: اهانت به شورای نگهبان سابقه دیرینه ای دارد و از زمان امام (ره) وجود داشته اما با شناختی که از فقهای شورای نگهبان دارم، باور دارم این‌ها دین شان را به این و آن نمی فروشند و دینمدارانه عمل می‌کنند.

او از همه خواست آرامش فضای انتخابات را رعایت کنند و خاطر نشان کرد: تریبون داران مراقب حرف هایشان باشند به خصوص آنهایی که مسئولیت دارند. اگر شما اهانت کنید زیرمجموعه تان هم یکی پس از دیگری جرات پیدا می‌کنند. مسئولان مراقب باشند؛ برخی به طور مکرر از قانون صحبت می‌کنند اما می بینیم بعضی از اجتماعات و میتینگ‌ها به ضد شورای نگهبان تبدیل می‌شود. این به صلاح انتخابات نیست.

خاتمی تاکید کرد:‌شورای نگهبان با غوغا سالاری عقب نشینی نکرده و نخواهد کرد . ثانیا فضا که غبار آلود شد زمینه ساز فتنه می‌شود آن وقت چه کسی می خواهد فتنه را جمع کند.اگر می خواهیم فضای انتخابات فضای سالمی باشد باید مراقب حرف هایمان باشیم . ما نمی گوییم آرامش قبرستانی حاکم باشد. اعتراض کنید اما نه با نیش؛ نیش ، نیش می آورد و حرف منطقی هم حرف منطقی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران بر حق الناس نیز تاکید کرد و به اعضای ناظر و شورای نگهبان توصیه کرد حق الناس را رعایت کنند و کسی که واجد شرایط نیست به هر قیمتی زیر بار تائید صلاحیت اش نروند آنچنان که در گذشته هم نرفته اند.

خاتمی تاکید کرد:‌بعضی ها آبروی این و آن برایشان مهمتر از آبروی نظام است. این نظام هم امانت شهیدان است. به یاری خدا قانونمدارانه عمل کرده و از سرزنش ها و انتقادهای نابجا بیمی به خود راه ندهند.

خاتمی در پایان از دستیگری ملوانان آمریکایی توسط سپاه پاسداران تشکر و ابراز امیدواری کرد که این امر الگویی برای برخورد با متجاوزان باشد.

tel final1

Share