در مراسم بزرگداشت روز رشت عنوان شد

رشت مرکز تمدن و فرهنگی با سابقه طولانی است/امضای تفاهم‌نامه بین انجمن دوستی ایران و ملل با شهرداری رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حسن امین ایرانیان را دارای تمدنی بالا دانست و خاطرنشان کرد: شهر رشت یکی از مراکز مهم تمدنی و فرهنگی با سابقه طولانی و ارزشمندی است که از سال‌های دور به عنوان دریچه‌ای به تمدن اروپا و غرب با حفظ میراث فرهنگی مطرح بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،حسن امین شامگاه جمعه در همایش هفته رشت، اظهار کرد: از نگاه بین‌المللی و تطبیقی حقوق شهروندی حول سه محور شهرداری، حقوق شهروندی و تعامل بین شهرداری با انجمن‌های مردم‌نهاد است.

amin_2016-01-03_07-56-58وی افزود: ایران به عنوان یکی از گهواره‌های تمدن بشری دارای شهرهای بسیار کهنی است که یکی از این شهرها در گذشته «مدائن» نام داشت.

این مسئول، مدائن را جمع مدینه و به معنای شهر متشکل از چند شهر بزرگ معرفی کرد و در ادامه گفت: گذشتگان و مسئولان امروز همواره به موضوع منشور شهروندی توجه داشته‌اند اما تصویب قانون به خودی خود تاثیر ندارد و باید عملاً اجرایی شود.

امین با اشاره به اینکه در کشورهای جهان دو نوع پایه مدیریت کلان وجود دارد که یک نمونه آن حکومت مرکزی و نوع دیگر حکومت محلی است، تصریح کرد: در حکومت‌های محلی نیازی به یک سیستم فدرال نیست و هر اندازه به مردم و حکومت‌های محلی قدرت دهیم عملکردها بهتر می‌شود.

عضو انجمن مجموعه‌داران ایران گفت: نظم و نظام حکومت محلی از زمان کوروش هخامنشی اجرایی شد که نخستین منشور جهانی را اعلام و ثبت کرد.

وی ایرانیان را دارای تمدنی بالا دانست و خاطرنشان کرد: شهر رشت یکی از مراکز مهم تمدنی و فرهنگی با سابقه طولانی و ارزشمندی است که از سال‌های دور به عنوان دریچه‌ای به تمدن اروپا و غرب با حفظ میراث فرهنگی مطرح بود.

امین با بیان اینکه هر ملتی که در مقام رشد و ترقی و توسعه پایدار باشد نیازمند یک جامعه مدنی است، یادآور شد: جامعه مدنی خواسته‌ها و مطالبات قشر زیرمجموعه خودش را عادلانه و به‌دور از خشونت منتقل می‌کند.

وی با اشاره به نقش انجمن‌های مختلف در جامعه مدنی، تصریح کرد: یکی از این انجمن‌ها انجمن مجموعه‌داران است که با ارائه آثار و اسناد ملی می‌تواند نقش مهمی در نشان دادن ظرفیت‌های فرهنگی و حس اعتماد جامعه ایفا کند.

عضو انجمن مجموعه‌داران ایران به انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری رشت اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم این اقدام‌ها موجبات توسعه پایدار، بهسازی و بهبود شهر رشت را فراهم کند.

امضای تفاهم‌نامه بین انجمن دوستی ایران و ملل با شهرداری رشت

رئیس انجمن دوستی ایران و ملل نیز در همایش مذکور اظهار کرد: انجمن‌های دوستی با همکاری یونسکو نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات بین‌المللی دارند.

رحیم شینی‌مقدم با بیان اینکه با گسترش شبکه‌ها و رسانه‌های ارتباطی بازیگردانان جدیدی پا به عرصه جامعه مدنی گذاشتند، گفت: سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد ساختار توانمندی در روند جامعه جهانی دارند و پیک مناسبی در جهان کنونی برای مشارکت‌های ملی‌ و فراملی هستند.

وی ادامه داد: سازمان‌های مذکور از نیمه نخست قرن بیستم در جهان مطرح بوده و کارکرد عملی آنها در زمینه‌های علمی، زیست‌محیطی، بشردوستانه و … بسیار مهم است.

رئیس انجمن دوستی ایران و ملل با بیان اینکه انجمن‌های مذکور از ظرفیت‌‌های بسیار بالایی در موضوعات صلح و دوستی جهانی برخوردار هستند، یادآور شد: فعالیت انجمن‌ها موجب تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شده‌است.

وی نقش انجمن‌های مذکور در مقابله با ترفندهای دشمنان و جذب مشارکت کشورهای دیگر را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: امضای تفاهمنامه بین انجمن دوستی ایران و ملل با شهرداری رشت موجب معرفی بیشتر ظرفیت‌های بالقوه از جمله منابع طبیعی، جاذبه‌های گردشگری و غذایی شهر رشت می‌شود.

به گفته شینی‌مقدم، انجمن دوستی ایران و ملل این توانمندی را دارد که شرایط حضور سرمایه‌گذاران را در رشت فراهم کند.

 در همایش مذکور اجرای ارکستر سمفونی گیلان و رونمایی از تمبر رشت از دیگر برنامه‌ها بود.

tel final1

Share