حجت‌الاسلام جعفر جواد شجوني

اصلاح طلبان به انگلیس می‎گویند«نازی، نازی،گل پیازی»/به مردم می‌گویم به روحانی رأی ندهند!/ملت عاقل است،به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند/از جوانی یک واعظ زبردست بودم و مزاج پلنگی داشتم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت‌الاسلام جعفر جواد شجونی گفت :ملت که به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند. ملت عاقل است. من نمی‌دانم کسانی که غیراصولگرا هستند می‌خواهند به مجلس بروند و چه کاری بکنند. این افراد دوست دارند بگویند باید انگلیس را روی سر بگذاریم و بگوییم«نازی نازی گل پیازی».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از آرمان ،حجت‌الاسلام جعفر جواد شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است. او بنابه گفته خود، از همراهان نواب صفوی در دوران مبارزه با نظام پهلوی بوده است. وی پس از انقلاب مسئول اداره کاخ شمس پهلوی و نماینده کرج در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی و به گفته خودش از بازجویان زندان اوین بوده است. در دوران دولت اول محمود احمدی‌نژاد از حامیان وی به شمار می‌رفت. او سابقا رئیس جامعه وعاظ تهران بود که منجر به انشعاب جامعه وعاظ ولایی شد. برای تحلیل و بررسی آرایش سیاسی انتخابات اسفندماه با وی گفت‌وگو کردیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

shojoniجریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا با تمام توان خود وارد انتخابات مجلس شده‌اند. آیا باور به تغییر وضعیت موجود سبب حضور همه‌جانبه جریان‌های سیاسی در انتخابات شده است؟

از نظر اصولگرایان و کسانی که خود را مکلف به رعایت قانون اساسی می‌کنند هیچ تغییری قرار نیست رخ بدهد و موضوع تغییر بی‌فایده و عقیم است. در شرایط کنونی که ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد آرمان‌ها و اهداف انقلاب هیچ تغییری نکرده و قرار هم نیست تغییر کند. با این وجود همان اتفاقاتی که در صدر اسلام و در دوران حیات پیامبر اسلام رخ داد و عده‌ای شلوغ کاری کردند، در شرایط کنونی نیز رخ داده و برخی تلاش می‌کنند با شلوغ کاری و هیاهو به حیات خود در فضای سیاسی ادامه بدهند. در زمان پیامبر (ص) عده‌ای به سخنان پیامبر و نص اسلام عمل نکردند و گفتند ما اصلاح‌طلب هستیم. قرآن درباره این عده به صراحت عنوان می‌کند: «این عده فاسد هستند و شعور ندارند». در نتیجه اصلاح‌طلبی ابتلا به یک حاشیه بزرگ است.

سخن شما به معنای این است که اصلاح‌طلبان شعور ندارند؟

بله؛ اصلاح‌طلبان صدر اسلام شعور نداشتند و متوجه نبودند که در حال فساد و تفرقه‌افکنی در بین مسلمانان هستند. اصلاح‌طلبان صدر اسلام شلوغ‌کاری و هیاهو می‌کردند و در بین مسلمانان اختلاف‌افکنی می‌کردند.

اصلاح‌طلبان کنونی نیز همین وضعیت را دارند؟

بله، اصلاح‌طلبان امروزی نیز مانند آنها هستند. مکتب توحید از ابتدا با مزاج برخی از افراد سازگار نبوده است. در زمان حضرت موسی (ع) عده‌ای عنوان می‌کردند ما نبوت حضرت موسی (ع) را قبول داریم اما جایگاه هارون برادر حضرت موسی را قبول نداریم. این اتفاق در زمان پیامبر اسلام نیز رخ داد و عده‌ای عنوان کردند ما نبوت حضرت محمد (ص) را قبول داریم اما خلافت حضرت علی (ع) را قبول نداریم. به همین دلیل مارقین و ناکثین با حضرت علی (ع) جنگ کردند. در شرایط کنونی نیز مارقین و ناکثین در حال جنگ با نظام جمهوری اسلامی هستند. امروز بیماری نفاق تا جماران که زمانی محل زندگی حضرت امام (ره) بود نیز نفوذ کرده است.

منظور شما چه کسانی است؟

منظور من کسانی هستند که از شورای رهبری سخن می‌گویند و دوست دارند به جای یک رهبر هفت یا هشت رهبر در کشور وجود داشته باشد. در شرایط کنونی ما یک رهبر در کشور داریم اما برای دیدن ایشان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم به راحتی با ایشان دیدار کنیم. کسانی که عنوان می‌کنند باید هشت رهبر در کشور وجود داشته باشد منظورشان این است که یک رهبر در سیستان باشد، یکی از بلوچستان باشد، یکی از قم باشد، یکی از مشهد باشد. این چه داستانی است که راه انداخته‌اند. من به محض اینکه یک نفر صحبت کند ضمیر ناخودآگاه آن را فرد را درک می‌کنم و متوجه می‌شوم که منظورش چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند. من در سن ۲۳سالگی با شهید نواب صفوی در زندان بودم. این به معنای این است که ۶۰ سال فعالیت سیاسی کرده‌ام.

نظر شما درباره حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان چیست؟

من موافق حضور همه شخصیت‌ها در انتخابات هستم. در ایران آزادی کامل وجود دارد و هر شخصیتی که دوست داشته باشد می‌تواند در انتخابات شرکت کند. با این وجود نظارت استصوابی در کشور وجود دارد و شورای نگهبان درباره حضور افراد در انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد. این شورا درباره سوابق و دیدگاه‌های افراد تحقیق می‌کند و سپس تصمیم‌گیری می‌کند که آیا وی صلاحیت حضور در مجلس خبرگان یا شورای اسلامی را دارد یا اینکه فاقد این صلاحیت است.

اعتدال برای جامعه مفید نیست؟

اصلا مفید نیست. اعتدال معنا و مفهوم ندارد.

آیا اعتدال محصول افراط دولت گذشته نبوده است؟

دولت گذشته در کجا افراط داشته است. احمدی‌نژاد اصلا افراطی نبود. احمدی‌نژاد حاشیه داشت و به همین دلیل کنار رفت و مردم دیگر به آن تفکر رأی ندادند. ما چهار سال دولت اول احمدی‌نژاد با وی همراه بودیم اما چهار سال دوم از وی دوری کردیم و با سیاست‌هایش مخالفت کردیم.

شما قبول دارید افرادی مانند اسفندیار رحیم‌مشایی که در دولت احمدی‌نژاد نفوذ بالایی داشتند دارای افکار انحرافی درباره دین و مذهب بودند؟

بنده یک بار آقای مشایی را دعوت کردم و احساس کردم وی قصد دارد جایگاه خود را بالاتر از دیگران جلوه بدهد. مشایی به شکلی رفتار می‌کرد که از دیگران بیشتر می‌فهمد و سواد بیشتری دارد.

علی لاریجانی به صراحت عنوان کرد که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده است. «نه» بزرگ وی به ائتلاف اصولگرایان چه پیامدهایی برای وی و همچنین اصولگرایان به همراه خواهد داشت؟

جناب علی لاریجانی اگر با اصولگرایان در انتخابات حاضر می‌شد به سودش بود. اینکه ایشان عنوان کردند به صورت مستقل در انتخابات حضور خواهند داشت چه معنایی دارد؟

با حضور آقای عارف و لاریجانی در انتخابات احتمال رقابت این دو چهره سیاسی برای ریاست مجلس وجود دارد. به نظر شما کدام یک از این افراد برای ریاست مجلس مناسب‌تر است؟

عارف کاری برای کشور نکرده است. با این وجود هر شخصی دوست دارد می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد.

اصلاح‌طلبان به دنبال به دست آوردن۲۰۰ کرسی مجلس هستند. به نظر شما در این راه موفق می‌شوند؟

خیر، اصلا موفق نمی‌شوند. چه کسی گفته موفق می‌شوند. ملت که به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند. ملت عاقل است. ایران کشور کاملا آزادی است. وقتی برای مجلس خبرگان ۸۰ نفر نیاز است ۸۰۰ نفر ثبت نام می‌کنند و هنگامی که برای مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ نفر لازم دارند سه میلیون نفر ثبت نام می‌کنند. ایران، آمریکا و انگلیس نیست که تنها دو حزب داشته باشد و تنها دو نفر با هم رقابت کنند. در ایران آزادی کامل است و همه جریان‌های سیاسی نماینده دارند و با هم رقابت می‌کنند. من نمی‌دانم کسانی که غیراصولگرا هستند می‌خواهند به مجلس بروند و چه کاری بکنند. این عده می‌خواهند بگویند رابطه با آمریکا خوب است و باید با آمریکا رابطه برقرار کرد. این افراد دوست دارند بگویند باید انگلیس را روی سر بگذاریم و بگوییم«نازی نازی گل پیازی». کسانی که اصولگرا نیستند در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند. برای من مشخص نیست اصلاح‌طلبان چه چیزی را می‌خواهند اصلاح کنند. کجای مملکت ما ایراد دارد که نیاز به اصلاح داشته باشد.

به نظر شما اصولگرایان در انتخابات مجلس پیروز می‌شوند؟

بله، اصولگرایان حتما در مجلس پیروز می‌شوند. از ابتدا تاکنون مجلس و همه‌چیز دست اصولگرایان بوده است. نباید ممکلت را به دست مجهول‌الهویه‌ها داد. بنده از جوانی یک واعظ زبردست بودم و مزاج پلنگی داشتم. بنده ۶۰ سال سابقه فعالیت سیاسی دارم و کارکشته و خبره کار هستم. با هیچ کس هم غرض و دشمنی ندارم. همه ما باید اصولگرا باشیم.

جبهه پایداری هم در مجلس دهم حضور خواهد داشت؟ نظر شما درباره تندروی اعضای جبهه پایداری در مجلس نهم چیست؟

جبهه پایداری هم جزئی از جریان اصولگرایی است و حتما در مجلس آینده حضور خواهند داشت. جبهه پایداری اصلا تندروی نکرده است. عده‌ای کندروی کردند و بعدا گمان کردند اعضای جبهه پایداری تندروی کردند. فلفل تند است نه جبهه پایداری. جبهه پایداری جوان و با حرارت است. مسلمان باید با حرارت و باغیرت باشد.

مهم‌ترین موانع اصولگرایان در انتخابات پیش رو برای رسیدن به وحدت چیست؟ به نظر شما آیا اصولگرایان با یک لیست وارد انتخابات خواهند شد یا اینکه این جریان با دو یا چند لیست پای به رقابت‌های انتخاباتی خواهد گذاشت؟

این سوال را باید از کسانی بپرسید که عنوان می‌کنند ما برای وحدت دارای موانع هستیم. ما هیچ مانعی در جریان اصولگرا نداریم. چه کسی گفته ما مانع داریم. همه اصولگرایان باید از نظرات سه آیت‌ا… (یزدی، موحدی کرمانی و مصباح‌یزدی) پیروی کنند. تا زمانی که ممکلت دست روحانیت باشد خیال مردم راحت است و همه باید از روحانیت تبعیت کنند. با این وجود بنده در ابتدای انقلاب گمان می‌کردم به جای «جمهوری اسلامی»، «حکومت اسلامی» شکل خواهد گرفت اما در نهایت جمهوری اسلامی تشکیل شد. جمهوری اسلامی معنای پارلمانتاریستی دارد. شهید رجایی یک زمان به صورت خصوصی در مجلس به من گفت من حکومت اسلامی را بیشتر از جمهوری اسلامی دوست دارم. ایشان به من گفتند من از شکل و قیافه سازمان برنامه و بودجه بدم می‌آید. من پرسیدم چرا؟ ایشان در پاسخ گفتند: «کسانی که در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت دارند ابتدا هفت میلیون برای خود برمی‌دارند تا پنج میلیون برای من و دولت تصویب کنند». حضرت امام (ره) هم با تشکیل پارلمان موافقت کرد. این مساله صحیح نیست که یک نفر در یک شهرستان با رأی چهار نفر و شلوغ کاری وارد مجلس شود و بعد شروع به شلوغ کاری کند و گمان کند که خیلی شخص مهم و محترمی شده است. این عده خیلی زود خود را گم می‌کنند و پیش خود فکر می‌کنند مدرس، مهاتما گاندی، مصدق، جمال عبدالناصر یا پرفسور هانری کربن هستند. نه آقا! هیچ خبری در مجلس نیست.

عملکرد دولت آقای روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه آینده‌ای را برای ایشان پیش‌بینی می‌کنید؟

بنده سال‌ها با آقای روحانی در جامعه روحانیت مبارز همراه و همگام بودم. به نظر من صحیح نیست که یک روحانی عمامه به سر به مردم کلید نشان ‌دهد و وعده دهد که تا ۱۰۰روز دیگر مشکلات اقتصادی مردم را حل می‌کند اما به وعده خود عمل نمی‌کند. به همین دلیل من به مردم می‌گویم بار دیگر به وی رأی ندهند.

tel final1

Share