سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

دوره تاثیرگذاری سیاسی آقای احمدی‌نژاد گذشته است/ جامعه روحانیت اقبالی به احمدی نژاد و کاندیدای معرفی شده از سوی وی ندارد/نشانه‌ای جدی از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات آتی وجود ندارد/با قحط الرجال مواجه نیستیم/هر جریانی از آقای احمدی‌نژاد دفاع تمام عیاری کرده است باید هزینه‌اش را هم بپردازد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: ما در زمان حیات مرحوم مهدوی کنی این موضوع را مطرح کردیم که در شرایط برابر حمایت از روحانی برای ما ارجحیت دارد و اخیرا نیز بحث تازه‌ای در این باره نداشته‌ایم و قاعدتا نظر ما بر منوال سابق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم صبح امروز در نشست خبری خود  در محل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جلسات جامعه روحانیت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است، اظهار کرد: کمیته سیاسی جامعه روحانیت اخیراً جلسات متعددی را درباره انتخابات ۹۶ برگزار کرده و از جمله چند جلسه نیز با نمایندگان احزاب و گروه‌های اصولگرا که با تقاضای آنها انجام شده است نیز داشته‌ایم.mesbahi91038059472634903

وی افزود: احزاب اصولگرا از جامعه روحانیت انتظار داشتند که فعالیت‌های خود را برای انتخابات ۹۶ آغاز کند و برای همکاری با جامعه روحانیت نیز اعلام آمادگی کردند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه می‌کوشیم تا در ماه‌های آتی برای انتخابات ۹۶ به تعامل با احزاب اصولگرا بپردازیم، اظهار کرد: قرار بر این است که با احزاب اصولگرا تعامل داشته باشیم و از شخصیت‌های اصولگرا نیز دعوت به عمل آید تا با مشورت با آنها و احزاب اصولگرا، راه‌هایی را برای انتخابات ۹۶ در نظر بگیریم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پخش اخباری مبنی بر برگزاری جلسات مشترک میان آیات موحدی کرمانی و یزدی اظهار کرد: جلسات مشترک آیت‌الله موحدی کرمانی با آیت‌الله محمد یزدی فعلا در حد پیشنهاد و طرح است که از سوی آیت‌الله موحدی ارائه شده است و هنوز اطلاع دقیقی ندارم که این جلسات صورت گرفته است یا نه.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آیت‌الله مصباح یزدی در جریان فعالیت‌های جامعه روحانیت برای انتخابات آتی قرار دارد یا نه، اظهار کرد: بنای جامعه روحانیت این است که وارد انتخابات ۹۶ شود. در صورتی که با جامعه مدرسین در این زمینه گفت‌وگو داشته باشیم که پیش از این نیز این گفت‌وگوها را در جریان انتخابات ۹۲ تجربه کردیم، با جامعه مدرسین همکاری خواهیم داشت اما پیش از آن اقدامی نخواهیم کرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: در دوره جدید که خود را برای انتخابات ۹۶ آماده می‌کنیم هیچ‌گونه نشانه‌ای از طرف آیت‌الله مصباح یزدی یا جامعه روحانیت برای انتخابات آتی و همکاری مشترک یا کمک گرفتن نداشته‌ایم و ایشان نیز برای همکاری در انتخابات مجلس دهم نیز به میدان نیامدند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انتخابات ایران تا چه اندازه تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود، اظهار کرد: قطعاً انتخابات ایران تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نمی‌گیرد چرا که ما ۳۸ سال است به استقلال کامل دست پیدا کرده‌ایم و آنچه که در آمریکا و میان دو جناح سیاسی‌اش جریان دارد، در ایران تاثیرگذار نیست.

مصباحی‌مقدم افزود: ما نه انتظار داریم که ملت‌مان تحت تاثیر تحولات آمریکا تصمیم بگیرند و نه مسوولان ما چنین تصوری را در ذهن دارند هرچند که آمریکایی‌ها نیز به دنبال تاثیرگذاری از خارج بر ایران هستند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه روش‌های دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات در برابر ایران اساساً متفاوت نخواهد بود، اظهار کرد: این دو جناح ممکن است روش‌هایشان برای برخورد با کشوری مثل ایران نرم یا سخت باشد اما اهدافشان هرگز متفاوت نخواهد بود.

مصباحی‌مقدم همچنین با اشاره به اینکه شورای ائتلاف اصولگرایان هنوز شکل نگرفته است، اظهار کرد: ما در گام‌های نخستین حرکتمان هستیم و امیدواریم گام‌های آینده را نیز زودتر برداریم و شورای ائتلاف را مجدداً تشکیل داده تا هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال حمایت این تشکل سیاسی اصولگرا از محمود احمدی‌نژاد اظهار کرد: دوره تاثیرگذاری سیاسی آقای احمدی‌نژاد گذشته است و لااقل جامعه روحانیت نه اقبالی به ایشان دارد و نه اقبالی به کاندیداهایی که ایشان معرفی کند.

مصباحی‌مقدم افزود: جامعه روحانیت مبارز یک جریان مستقل و معتدل است و تاریخ گذشته فعالیت‌های این تشکل نیز نشان می‌دهد. ما هیچ‌گاه تندروی را برنمی‌تابیم و در حال حاضر نیز اگر جریان‌های تندرو در اصولگرایی، تعدیل شوند با آنها همراه می‌شویم وگرنه راه خودمان را می‌رویم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جامعه روحانیت هیچ‌گاه به فکر ائتلاف با اشخاص نبوده است، اظهار کرد: ما هیچ‌گاه به فکر ائتلاف با اشخاص نبوده‌ایم بلکه همیشه به فکر ائتلاف با تشکل‌ها بوده‌ایم و درباره آیت‌الله مصباح نیز باید بگویم که ایشان یک شخصیت محترم و عضو جامعه مدرسین هستند و ما تلاش می‌کنیم با جامعه مدرسین به همگرایی و ائتلاف برای انتخابات برسیم.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای آیات هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و حجت‌الاسلام حسن روحانی دعوتنامه جهت حضور در جلسات جامعه روحانیت فرستاده می‌شود یا نه، اظهار کرد: از جلسه گذشته از دبیرخانه تقاضا کردیم که دعوتنامه‌ها را برای آنها بفرستند که این اتفاق نیز افتاده است و امیدواریم آقایان نیز به جلسات جامعه روحانیت تشریف بیاورند. این آقایان از بنیان‌گذاران جامعه روحانیت هستند و ما از آنها دعوت و تقاضا کرده‌ایم که به جلسات جامعه روحانیت تشریف بیاورند اما چاره‌ای جز امید به حضورشان در این جلسات نداریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی پیشنهاد تشکیل پارلمان اصولگرایی در جلسات جامعه روحانیت که چندی پیش از سوی برخی شخصیت‌های این جریان طرح شده بود، اظهار کرد: این موضوع در جلسات جامعه روحانیت مورد بحث قرار نگرفته است.

در ادامه این نشست مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد در سال ۸۴ و ۸۸ اظهار کرد: درباره کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد چه در سال ۸۴ و چه در سال ۸۸ باید بگویم که حداقل جامعه روحانیت مبارز از ایشان حمایت نکرد هرچند که برخی شخصیت‌های اصولگرا از ایشان حمایت کردند اما خود آقای احمدی‌نژاد نیز مکرر گفتند که من با حمایت اصولگرایان به ریاست‌جمهوری نرسیده‌ام و در سال‌های پایانی فعالیتش نیز می‌گفت من اصولگرا نیستم.

مصباحی مقدم در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره‌ی موضع شخصی‌اش نسبت به موفقیت روحانی، در انتخابات آتی اظهار کرد: نمی‌شود که سیاست‌مداری برای خودش نظر شخصی نداشته باشد، آنچه که من در مصاحبه‌ای درباره‌ی موفقیت آقای روحانی مطرح کردم نظر شخصی من بوده است نه موضع جامع روحانیت و امیدواریم دلخوری که برای برخی از اصولگرایان در این زمینه پیش آمده است برطرف شود.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی این که در شرایط برابر از نظر قابلیت‌های کاندیداتوری برای ریاست جمهوری بین حسن روحانی و یک کاندیدای دیگر موضع جامعه روحانیت حمایت از کدام یک خواهد بود اظهار کرد: ما در زمان حیات آیت‌الله مهدوی کنی نیز این موضوع را مطرح کردیم که در شرایط برابر حمایت از روحانی برای ما ارجحیت دارد و در مدت اخیر نیز بحث تازه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم و قاعدتا همان نظر  جامعه روحانیت بر همان منوال سابق است.

سخنگوی جامع روحانیت مبارز همچنین با اشاره به تحرکات زود هنگامی که از سوی برخی شخصیت‌ها در زمینه‌ی انتخابات انجام می‌شود، اظهار کرد: این تحرکات زود هنگام اگر به عنوان تمهید مقدماتی برای حضور و آماده سازی جهت انتخابات باشد بدون اشکال است اما اگر شکل و وجهه تبلیغاتی به خود بگیرد اشتباه است و فضا را به سمت اقدامات زود هنگام می‌کشاند که در این زمینه انتظارات ما از شخصیت‌های اصولگرا این است که اگر کاندیدا می‌شوند این کار را در یک فرایند و حرکت جمعی دنبال کنند تا هر کار عاقلانه‌ای به واسطه حرکت‌های فردی تحت تاثیر قرار نگیرد.

مصباحی مقدم همچنین با تاکید بر این که تصور نمی‌کنم نشانه‌ای جدی از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات آتی وجود داشته باشد، اظهار کرد:‌ اگر کاندیدایی در انتخابات بخواهد حمایت جامعه‌ی روحانیت را داشته باشد ما این موضوع را در جلسات مطرح می‌کنیم و در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که آیا از وی حمایت کنیم یا نه. همانطور که در دور اول انتخابات ۸۴ نیز از آقای هاشمی حمایت کردیم اما در دور دوم این اتفاق نیفتاد که اتخاذ چنین موضعی به شیوه برخورد کاندیداها با جامعه روحانیت باز می‌گردد.

وی ادامه داد:‌ اگر کاندیدایی به صورت مستقل وارد انتخابات شود ممکن است از وی حمایت کنیم که البته این کار به شرایط و اقتضائات زمانه باز می‌گردد.

مصباحی مقدم با اشاره به نظراتش درباره‌ی این که نباید کاندیداهایی که در گذشته رای آوری نداشتند مجددا در انتخابات حاضر شوند، توضیح داد:‌ آقای روحانی در انتخابات آتی در میدان رقابت‌ها حضور خواهد داشت و نظر من نیز نسبت به چهره‌هایی بود که قبل‌تر مکررا در انتخابات شرکت کردند اما موفق نبودند و در نهایت نیز زمینه را برای رای آوری ندارند، اما این که چه کسانی می‌توانند کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ۹۶ باشند باید بگویم که ما با قحط الرجال مواجه نیستیم و در جریان اصولگرایی نیز کسانی هستند که ظرفیت‌های مشابه آقای روحانی را دارند.

وی افزود:‌ اگر کسانی با تجربه‌ی مدیریتی قوی و راهکارهای قابل قبول برای حل مشکلات اقتصادی مردم به صورت قدرتمند و با سرعت بیشتر داشته باشند، حتما با اقبال مردم رو به رو خواهد شد و حتی در این زمینه  بعید نیست که  جامعه‌ی روحانیت از برخی افراد برای حضور در انتخابات دعوت به عمل بیاورد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارزه با اشاره به چگونگی ارتباط این تشکل سیاسی با جریاناتی چون جبهه پایداری در انتخابات ۹۶ اظهار کرد:‌ ما از تمام جریان‌ها، اهداف و تشکل‌های اصولگرا دعوت می‌کنیم که به حرکت جامعه روحانیت در راستای انتخابات ۹۶ بپیوندند تا در یک کار جمعی بتوانیم به یک جمع بندی مناسب نیز برسیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی در خصوص این که آیا عملکرد محمود احمدی‌نژاد را می‌توان به پای جریان اصولگرایی گذاشت یا نه اظهار کرد: اگر ما احزاب قدرتمند داشتیم و آن احزاب مسئولیت کاندیداهایی که از آنها حمایت می‌کنند می‌پذیرفتند قطعا عملکرد آن کاندیدا در دوران مسئولیتش نیز باید از سوی آن احزاب پذیرفته می‌شد، اما در غیر این صورت وقتی کسی خود را مستقل می‌نامد و  می‌گوید  اصولگرا نیست یا با حمایت آنها به قدرت نرسیده است پس مسئولیت کارهایش را خودش باید بپذیرد.

وی ادامه داد:‌هر کس و هر جریانی از آقای احمدی‌نژاد دفاع تمام عیاری کرده است باید هزینه‌اش را هم بپردازد اما اگر دفاعی که از سوی برخی اصولگرایان صورت گرفته، یک دفاع منطقی، به جا و نسبی بوده و حتی در زمان‌هایی با انتقاد نیز توام شده است دیگر نمی‌توان نام چنین دفاعی را تمام عیار گذاشت. ضمن این که من قبول ندارم که حاکمیت در طول ۸ سال ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد از ایشان به صورت یکپارچه حمایت کرده باشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره‌ تاثیر انتخابات ۸۸ و وضعیت امروز سیاسی کشور اظهار عقیده کرد: انتخابات ۸۸ حقیقتا یک انتخابات بسیار خوب بود  واقعا یک حماسه سیاسی ایجاد کرد که در آن حدود ۴۰ میلیون نفر در رقابتی تنگاتنگ آراء خود را به صندوق‌ها ریختند، اما ای کاش نتایج انتخابات پذیرفته می‌شد و ماجرا در همان جا خاتمه پیدا می‌کرد. چرا که به نظرم اگر آقای موسوی به نتیجه انتخابات تن می‌داد و در دور بعدی کاندید می‌شد شک ندارم که پیروز میدان بود اما ایشان با اصرار بر تقلب در انتخابات که یک دروغ بود جامعه را با یک بحران روبرو کرد.

وی ادامه داد:‌ آقای موسوی و کروبی با اعتراض بی معنای سیاسی خود موجب ایجاد یک هزینه‌ی سیاسی فراوان برای کشور در سطح ملی و بین‌المللی شدند و این ظلم بزرگی بود که بر نظامی وارد شد که در آن حقیقتا جا به جایی قدرت بر مبنای رای مردم است. انتخابات گذشته هم نشان داده است که نام هیچ کس سفارشی از صندوق ها بیرون نمی‌آید اما حوادث انتخابات ۸۸ اعتماد ملی را خدشه دار کرد و البته عده‌ای از کسانی که از موسوی و کروبی در ابتدا حمایت می‌کردند نیز در ادامه راه متوجه خطای آنها شدند و از ایشان فاصله گرفتند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار عقیده‌اش نسبت به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت: کسانی که در ماه‌های پس از خرداد ۸۸ به خیابان آمدند و از آقای موسوی حمایت کردند کسانی بودند که در انتخابات شرکت نمی‌کردند و علاقه‌ای هم به آقایان موسوی و کروبی نداشتند اما دیدند در زیر چتر این اعتراض، می‌توانند مطالبات خود را بیان کنند که سر دادن شعارهایی نظیر «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» «نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری ایرانی» و غیره نشان دهنده این بود که این عده نه به امام و نه به انقلاب اعتقاد ندارند.

مصباحی مقدم همچنین ادامه داد: وقتی چنین شعارهای تندی از سوی آنها مطرح شد مخصوصا با رفتارهایی که از این عده در  عاشورای ۸۸  سر زد معلوم شد که  آنها نسبت به مسایل دینی بی توجه‌اند و اصلا برای همین بی توجهی بود که مردم در ۹ دی به میدان آمدند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه موقعیت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی بعد از  حوادث سال ۸۸ افت شدیدی را تجربه کرد گفت: موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی بعد از فتنه ۸۸ افت شدیدی را تجربه کرد تا جایی که قدرت نفوذ و تاثیر نظام  در مقطعی متوقف شد و در سالهای بعد بود که مجددا نظام قدرت تاثیر گاری خود را به دست آورد.

وی همچنین با بیان این که جامعه روحانیت در سال ۸۸ رسما از احمدی نژاد حمایت نکرد گفت: آنچه  از حمایت‌های قاطع احزاب اصولگرا نسبت به آقای احمدی نژاد طرح می‌شود لااقل به جامعه روحانیت مبارز اختصاص ندارد چرا که هر چند مرحوم مهدوی کنی شخصا از آقای احمدی نژاد حمایت کرد اما جامعه روحانیت رسما در این زمینه به نتیجه نرسید ضمن این که حمایت آقای مهدوی کنی نیز مشروط بود و در واقع بین بد و بدتر ترجیحی داده شده بود.

مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این  که چرا شرایط برای محاکمه محمود احمدی نژاد به واسطه تخلفاتش در زمان ریاست جمهوی  فراهم نمی‌شود؟ اظهار کرد: من به عنوان نماینده سه دوره مجلس از قوه قضاییه گلایه دارم که چرا در زمان خودش به اتهامات دولتمردان قبلی نپرداخته است چرا که مجلس شورای اسلامی چند بار تخلفات رئیس جمهوری را به رای گذاشت و  گزارش رسمی نیز به قوه قضاییه در این باره ارائه کرد که باید به آن در زمان خودش رسیدگی می‌شد.

وی افزود:‌ اگر پرونده ایشان در جریان رسیدگی قرار دارد باید گزارشی از عملکرد قوه قضاییه به مردم داده می‌شد. البته ما نمی‌گوییم که قوه قضاییه کارهایش را به صورت ضربتی پیش ببرد اما به هر حال مردم باید در جریان باشند که به تخلفات احمدی‌نژاد تا چه اندازه‌ رسیدگی شده است، بخصوص که اگر مشخص شود در انتخابات سال آینده نیز تاثیر گذار است.

سخنگوی جامعه روحانیت همچنین در پاسخ به پرسش دیگر درباره‌ی علت تعلل در محاکمه میر حسین موسوی و مهدی کروبی توسط قوه قضاییه نیز اظهار عقیده کرد: در این زمینه قبلا بارها مسائلی مطرح و پاسخ‌هایی نیز به آنها داده شده است که از نظر من شفاف‌ترین پاسخ را در این زمینه رهبری دادند که گفتند محاکمه آنها نه به نفع خودشان است و نه به نفع نظام. چرا که اگر محاکمه صورت گیرد و آنها از عملکردشان پشیمان نباشند محکومیت سنگینی در انتظارشان خواهد بود که اگر قرار باشد آن حکم به اجرا  در بیاید نه به نفع آنهاست و نه به نفع نظام. ضمن این که  انعکاس جهانی و بازتاب داخلی‌اش هم به نفع نظام نیست.

وی در پایان اظهار کرد:‌ اگر این دو نفر تجدید نظری در مواضع‌شان به عمل بیاورند شاید می‌شد مسائل را به شکلی دیگر حل کرد اما وقتی آنها هنوز بر سر مواضع خود هستند و خود را حق می‌پندارند بهتر است محاکمه کردنشان را فراموش کنیم.

tel final1

Share