در لاهیجان:

نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای برگزار می‌شود+محورهای جشنواره

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۴ در سالن علامه حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار می­ شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۴ در سالن علامه حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار می­ شود.

۱۵۲۴۳_۵۳۶به گزارش دیارمیرزا چای با نام علمی (Camellia sinensis L.) گیاهی دولپه و همیشه سبز از تیره Camelliaceae است که دم کرده برگ آن به عنوان یکی از قدیمی­ترین نوشیدنی­های جهان به شمار می­رود. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۵ دسامبر به عنوان روز جهانی چای نامگذاری شد. از این سال تاکنون، هر ساله تمامی کشورهای چای­خیز دنیا به منظور ترویج و توسعه پرورش این گیاه ارزشمند و تجلیل از شاغلین، دست­اندرکاران و پژوهشگران دخیل در زنجیره پرورش، تولید و فرآوری آن به عنوان یک محصول راهبردی و نوشیدنی اشتغال­زا مبادرت به برگزاری جشن و بزرگداشت روز جهانی چای می­ نمایند.

این گزارش می افزاید: با وجود اینکه ۱۰ سال از شروع این حرکت بزرگ و توجه جهانی گذشته است و صنعت چای نیز پیشینه­ای پرقدمت در کشورمان دارد، تاکنون توجهی به آن صورت نگرفته است.در همین راستا مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات فنی و تجربی چای سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران را با هدف جلب توجه بیشتر مقامات و نهادهای مسئول در حوزه چای به این صنعت اشتغال­زا، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برگ سبز و صنایع فرآوری و بسته بندی به افزایش تولید کمی و کیفی، ایجاد انگیزه در قشر پژوهشگر و جامعه دانشگاهی برای اجرای تحقیقات مرتبط با گیاه چای، ترویج مصرف چای ایرانی در بین مصرف کنندگان داخلی و همچنین ایجاد بستری برای شکوفایی استعدادهای هنری و فرهنگی در این زمینه برگزار نماید.

گفتنی است این جشنواره با مشارکت سازمان­ها، نهادها و شرکت­های مرتبط با چای؛ با شعار حمایت از چای داخلی، حمایت از اشتغال مولد، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که همان حرکت در صراط مستقیم است در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۴ در سالن علامه حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار می­گردد.

محورهای جشنواره شامل:

 ۱- در بخش مولفین و مترجمین؛ کتاب­هایی که تاکنون در ارتباط با موضوع چای تألیف یا ترجمه شده­اند.

 ۲- در بخش نویسندگان؛ مقالات علمی که تاکنون به زبان فارسی و یا انگلیسی با موضوع چای در مجلات معتبر داخلی یا خارجی به چاپ رسیده­اند.

۳-  در بخش طراحان؛ طراحی پوستر در ارتباط با موضوع چای.

۴- در بخش کارخانجات؛ میزان تولید، افتخارات و گواهی­هایی که تاکنون توسط آنها کسب شده و همچنین لیست تنوع محصولات آنها.

۵- در بخش تولید کنندگان برگ سبز؛ میزان و کیفیت محصول تولید محصول.

۶- در بخش فیلمسازان و عکاسان، فیلم­ها یا عکس­هایی که با موضوع چای تهیه شده است.

از تمامی مولفین، مترجمین، نویسندگان، طراحان، کارخانجات، تولیدکنندگان برگ سبز، عکاسان و فیلمسازان علاقمند خواهشمند است آثار ارزشمند خود در ارتباط با موضوع چای را تا تاریخ ۲۱ آذرماه ۹۴ به دفتر دبیرخانه نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران با آدرس استان گیلان، شهرستان رشت، خیابان نامجو، روبروی ورزشگاه شهید عضدی، درمانگاه امام سجاد (ع)، طبقه ششم، سازمان بسیج علمی سپاه قدس گیلان و یا در صورت امکان به آدرس پست الکترونیکی: teairan@yahoo.com ارسال نمایند.

از آثار برتر شرکت کننده در جشنواره تقدیر بعمل خواهد آمد.

از تمامی شرکت­ها، کارخانجات و ارگان­هایی که تمایل به مشارکت در برگزاری این جشنواره را دارند خواهشمند است درخواست خود را به آدرس الکترونیکی: teairan@yahoo.com ارسال فرمایند تا پس از تماس هماهنگی لازم جهت قرار دادن لوگو و تبلیغات آنها در پوسترنهایی جشنواره صورت گیرد.

نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران

Share