مظلومیت میرزا در سایه کم توجهی و بی تدبیری مسئولان همچنان ادامه دارد

آه با که باید گفت…/وقتی ساخت یادمان میرزا کوچک جنگلی در اولویت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،گذری بر منطقه آلاله پُشته ماسال– محل شهادت میرزا – نشان می دهد، پس از ۵ سال هیچ نشانی از یادمانی که می خواست یاد میرزا را زنده کند پیدا نیست و طرح مشهد میرزا هنوز درحد حرف و طرح و چند تابلوی کوچک با عنوان چند کیلومتر تا مشهد میرزا باقی مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ,۵ سال پیش بود که ساخت یادمان سردار بزرگ آزادی خواه ایران، میرزا کوچک جنگلی، مصوب شد.
۵۹۱۸۴۷_vhBkPM9Xیادمانی که قرار بود شبیه یادمان و آرامگاه فردوسی ، برای معرفی مکان شهادت و مسیرهای حرکت قیام جنگل در محل شهادت میرزا در ارتفاعات ماسال، ساخته شود.
گذری بر منطقه آلاله پُشته ماسال– محل شهادت میرزا – نشان می دهد، پس از ۵ سال هیچ نشانی از یادمانی که می خواست یاد میرزا را زنده کند پیدا نیست و طرح مشهد میرزا هنوز درحد حرف و طرح و چند تابلوی کوچک با عنوان چند کیلومتر تا مشهد میرزا باقی مانده است.
و …. یادمان سردار نهضت جنگل در نود و چهارمین سالگرد شهادتش در هوای مه آلود ارتفاعات آلاله پُشته ماسال در هاله ای از فراموشی فرو رفته.
اگرچه مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طولانی شدن روند واگذاری زمین به علت مخالفت های منابع طبیعی را یکی از موانع اولیه اجرایی شدن یادمان میرزا می دانند اما این سوال مطرح است که چرا از تیر ۹۱ زمان اخذ مجوز واگذاری زمین، تاکنون قدمی برای ساخت این یادمان برداشته نشده است.
پیگیری این موضوع ما را به شهرستان کوهستانی ماسال کشاند.
فرماندار ماسال تامین نشدن اعتبار اجرای این طرح را مهم ترین علت راکد ماندن آن اعلام کرد، این در حالی است که بر اساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح یادمان میرزا فقط ۷ میلیارد ریال است .
محمود قاسمی نژاد در تشریح اختصاص نیافتن اعتبار این طرح در کمیته برنامه ریزی شهرستان می گوید : اختصاص اعتبارات شهرستانی به هر طرح، منوط به اعلام نیاز مجریان و دستگاه های متولی آن در ابتدای سال مالی است.
وی افزود: در مدت ۲سالی که تصدی فرمانداری ماسال را برعهده دارم نه در این خصوص مکاتبه ای با فرمانداری انجام شده و نه نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین اعتبار این طرح، در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان، اعلام نیاز کرده است.
فرماندار ماسال مجموع اعتبارات سالانه شهرستان ماسال را حدود۱۱۷میلیارد و۴۲۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت : امسال حدود ۳ میلیارد ریال اعتبار، به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اختصاص یافته که بخش عمده ای از آن بر اساس نیاز اعلام شده ، برای اجرای طرح مجتمع فرهنگی- هنری این شهرستان هزینه خواهد شد.
محمود قاسمی نژاد با بیان اینکه به نظر می رسد این طرح جزو اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد گفت : در صورت اعلام نیاز این اداره کل می توانستیم سالانه دست کم حدود یک و نیم میلیارد ریال ، معادل نیمی از اعتبارات سالانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ماسال را از محل اعتبارات فرهنگ و هنر شهرستان ، برای ساخت یادمان میرزا در نظر بگیریم که تا حدودی در این سال ها این طرح را پیش می بُرد.
وی افزود : اگرچه اعتبارات امسال شهرستان ماسال بین ادارات این شهرستان توزیع شده اما در صورت اعلام نیاز، این طرح را در اولویت قرار داده و می توانیم اعتبارات توزیع شده را جا به جا کنیم.
فرماندار ماسال البته اذعان دارد که اعتبارات محدود شهرستانی کفاف ساخت یادمان میرزا را نمی دهد و تامین اعتبار آن باید از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و از محل منابع استانی تامین شود.
مسئول دفتر فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا این اداره کل برای تامین اعتبار طرح یادمان میرزا اعلام نیاز نکرده گفت : در فاصله سال های ۹۱ تا ۹۳ بارها نیاز مالی این طرح را در مکاتبه با معاونت برنامه ریزی استانداری اعلام و رونوشت آن را نیز به فرمانداری ماسال، زمان تصدی فرماندار پیشین این شهرستان، ارسال کردیم و چون پاسخی دریافت نکردیم پارسال و امسال دیگر درخواستی به فرمانداری ماسال و هم چنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نفرستادیم.
محمود پاک نیا کمبود اعتبارات دولتی در دو سال اخیر و دستور دولت مبنی بر تامین اعتبار طرح های با پیشرفت ۸۰ درصد را از دلایل دیگر پیگیری نکردن این اداره کل برای تامین اعتبار یادمان میرزا که در حد طرح باقی مانده است اعلام کرد.
وی افزود : از طرفی به علت مهیا نبودن امکانات فرهنگی و هنری در مرکز شهرستان، به جای پیگیری تامین منابع مالی یادمان میرزا، طرح مجتمع فرهنگی و هنری را با توجه به در برگیری و نیاز مردم شهرستان در اولویت اجرای طرح های مان قرار داده ایم که منطقی به نظر می رسد.
در حالی که فرماندار ماسال از اختصاص اعتبار سالانه حدود یک و نیم میلیارد ریالی برای اجرای این طرح یاد می کند مسئول دفتر فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان معتقد است اعتبار ساخت این یادمان باید یکباره تزریق شود.
محمود پاک نیا در تشریح این موضوع می گوید : به علت قرارگرفتن مکان اجرای این طرح در ارتفاع ۲هزار و۷۰۰متری، دمای بسیار پایین ، بارش برف و باران در ۷ ماه از سال و احتمال تخریب مصالح و سازه های نیمه کاره ، امکان ساخت این یادمان در چند سال و مرحله به مرحله وجود ندارد و باید، اعتبارات آن یکباره تامین و طرح در مدت یک سال اجرا شود.
وی با بیان اینکه طرح های کوچکی همچون یادمان میرزا، شرایط و قابلیت دریافت ردیف اعتبار ملی را هم ندارند گفت : اعتبار پیش بینی شده در هر طرح ملی دست کم باید ۵۰ میلیارد ریال باشد.
مسئول دفتر فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه پرونده مالی طرح های امسال این اداره کل بسته شده گفت : اگرچه به علت اولویت طرح های دیگر، این طرح تاکنون مغفول مانده اما اجرای این طرح باید در برنامه ششم توسعه و برنامه مالی منابع استانی، در اولویت قرار گیرد.
محمود پاک نیا با اشاره به اینکه اعتبارات شهرستانی در کنار اعتبارات استانی می تواند این طرح را به سر انجام برساند گفت : از سال آینده تامین اعتبار این طرح را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کمیته برنامه ریزی ماسال به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.
کوتاه سخن اینکه: ۱۱ آذر دیگری را در حالی پشت سرمی گذاریم که ساخت یادمان میرزا که قراربود قصه شهادت غریبانه سردار بزرگ نهضت جنگل را بازخوانی و به عنوان میراثی ماندگار یاد کوچک بزرگ اندیش جنگلی و رشادت های همراهانش را برای ما و آیندگان زنده کند ، در سرمای هوای مه آلود و ابری ارتفاعات آلاله پشته ماسال در هاله ای از فراموشی فرو می رود.
یادمانی که بعد از گذشت ۵ سال از تصویب آن حتی آجر روی آجر آن قرار نگرفته و با روند فعلی پیگیری های مجریان برای تامین اعتبار آن، معلوم نیست تا چند سال دیگر باید بر روی کاغذ در حد طرح باقی بماند.
tel final1

Share