تمام موفقیت‌های خود و خانواده‌اش را مدیون کتاب می‎‎داند

بانوی لنگرودی؛کهنسال‌ترین کتابخوان گیلان/کتاب دوست خاموش تنهایی ایم است/ اگر کتابی برایم زیبا باشد حاضرم تا صبح هم بیدار بمانم تا آن را به پایان برسانم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فاطمه رصدی اعتماد، کتابخوان ویژه بزرگسال گیلانی است که با ۹۱ سال سن هر روز ساعاتی را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهد و تمام موفقیت‌های خود و خانواده‌اش را مدیون کتاب می‎‎داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان , مطالعه و کسب علم و دانش زیر بنا و زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور و راهگشای بهروزی، سعادتمندی و فرزانگی جامعه و انسان‌هاست به طوری که اگر ما کتاب را دریچه‌ای به سوی علم و معرفت بدانیم مطالعه راهی است برای پرورش استعدادهای خدادادی انسانی که او را در مسیر رشد و تکامل  راهنمایی می‌کند.

IMG11274202گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه نیاز به آگاهی همه جانبه از مسائل و مشکلات موجود در این راه دارد و ما باید به دنبال روش های ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه بین آحاد جامعه بگردیم و روش‌های نوینی را که با خصوصیات نسل کنونی و مقتضیات  زمانی ما مطابقت داشته باشد را مورد شناسایی قرار دهیم و در این مسیر نیز باید نهادهای مختلف هم سو و هم هدف حرکت کنند تا جامعه ای پویا و افرادی بالنده داشته باشیم.

مطالعه و خواندن کتاب سن و سال نمی‌شناسد و عشق به مطالعه یعنی اینکه مطالعه به عنوان یکی از لوازم لذت بخش زندگی به کار برود که در صورتیکه یک روز انجام نشود شخص احساس کمبود و کسالت کند.

فاطمه رصدی اعتماد، کتابخوان ویژه بزرگسال امسال بانوی لنگرودی است که با وجود کهولت سن همچنان دست از مطالعه خود برنداشته به طوری که کتاب را همدل تنهایی و دوست خاموش خود می‌داند و اگر روزی کتابی نباشد خواب هم بر چشمانش نمی‌آید. وی هر روز ساعاتی را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهد و تمام موفقیت‌های خود و خانواده‌اش را مدیون کتاب است. در این خصوص با وی به گفتگوی پرداختیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۰۳ در لنگرود متولد شدم افزود: ۱۷ سالگی دیپلم خود را از دانش‌سرای مقدماتی گرفته و وارد دانشسرای عالی در رشته ادبیات شدم. اما همان سال با یکی از تجار شهر ازدواج کردم که به دلیلی تفکر حاکم در آن زمان که فعالیت زنان را کسر شأنی برای همسرانشان می‌دانستتند و همچنین به دلیل تقدس خانواده از تحصیل انصراف دادم اما فیتیله مطالعه در دورن من روشن بود.

علاقه شدید مادر به مطالعه و کتاب آنچنان در فرزندانش تاثیرگذار بوده که آنها نیز مطالعه را راهگشای زندگی خود دانستند.

رصدی اعتماد ثمره ازدواجش را  ۶ دختر و یک پسر اعلام و اظهار کرد: مطالعه و خواندن کتاب من باعث شور و اشتیاق فرزندانم به تحصیل شد و فرزندانم همگی در زمینه تحصیل موفق بوده و یکی از آنها پروفسور دانشگاه ییل آمریکا در رشته پاتولوژی بوده و مابقی دارای دکترای اقتصاد، دکترای شیمی، فوق لیسانس تغذیه، حقوق، فوق لیسانس بیولوژی هستند که خارج از ایران زندگی می‌کنند. بعد از فوت همسرم دوباره ازدواج کرده که حاصل آن یک پسر است که دارای تحصیلات عالیه در بخش الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه، اطلاعات و دانستنی‌های فرد را ارتقا می دهد، افزود: از هر کتابی مطالبی درک می‌شود که در زندگی فرد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این بانوی کتابخوان لنگرودی تربیت فرزندان مفید و تاثیرگذار در جامعه را بزرگ‌ترین سرمایه زندگی خود عنوان و خاطرنشان کرد: خدا را شاکرم آرزویم در خصوص فرزندانم تحقق یافته است و اینک دیگر هیچ آرزویی در این دنیای فانی ندارم.

رصدی اعتماد در ادامه با سرودن شعری نهایت مهر مادری خود را در حق فرزندانش کامل کرد و گفت:« آرزوی گمشده خودم را شناختم/به آرزو رسیدن طفلانم آرزوست».

وی حل جدول، مطالعه روزنامه و کتاب را سرگرم کننده ترین وسایل ممکن در زندگی خود دانست و تصریح کرد: اگر کتابی برایم زیبا باشد حتی حاضرم تا صبح هم بیدار بمانم تا آن را به پایان برسانم.

رصدی اعتماد از عشق و علاقه زیاد خود به خواندن کتاب‌های تاریخی گفت و اذعان کرد: علاقه من به تاریخ نشأت گرفته از عشق درونی من به ایران و ایرانی است.

مرضیه بخشی پور، پرستار فاطمه رصدی اعتماد هم خدمت کردن به چنین فردی را افتخاری برای خود دانست و گفت: خانم اعتمادی به دلیل کهولت سن قادر به رفت و آمد به کتابخانه نیست و من کتاب‌های مورد نظرش را از کتابخانه عمومی شمس لنگرودی تهیه می‌کنم.

وی ادامه داد:‌ وی نیز بعد از اتمام کتاب خلاصه کتاب‌های خوانده شده را برایم تعریف می‌کند و همین امر به من اشتیاق می‌دهد که کتاب‌های مورد علاقه وی را با شوق بیشتری از کتابخانه عمومی تهیه کنم.

IMG11375778

گفتنی است، فاطمه رصدی اعتماد در حوزه شعر و نویسندگی هم دستی به قلم دارد به طوری که کتاب( کلبه ای در جنگل) را به تایپ و ویرایش رسانده ولی به دلیل کهولت سن و لرزش دستان دیگر قادر به اصلاح مجدد آن برای چاپ نیست.

tel final1

Share