پشت پرده انتخاب زاکانی به عنوان رییس کمیسیون برجام

در این نشست که به ریاست کاظم جلالی رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تشکیل می‌شود، بر روی ترکیب هیات رییسه کمیسیون ویژه برجام تصمیم گیری می‌شود و همه اعضا با یکدیگر هم‌پیمان می‌شوند که به ترکیب تعیین شده رای بدهند.ولی با تخلف سید حسین نقوی حسینی و رای غیر تشکیلاتی او علیرضا زاکانی رییس کمیسیون برجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران , بررسی طرح برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌های فراوانی در خصوص تشکیل کمیسیون بررسی برجام همراه بود.  حواشی این کمیسیون از روز اول با ترکیب اعضای آن نمود پیدا کرد؛ براساس تصمیم فراکسیون «اصولگرایان رهروان ولایت» و «فراکسیون اصولگرایان»، قرار شد مدل ۵+۵+۵ برای تعیین اعضای کمیسیون برجام ملاک عمل قرار گیرد( ۵ نفر از فراکسیون رهروان، ۵ نفر از فراکسیون اصولگرایان و ۵ نفر عضو مورد توافق دو فراکسیون)

۵۲۵۷۸۶_۷۲۹در این بین اما آنچه بیش از همه ایجاد حاشیه کرد، انتخاب رییس این کمیسیون بود که هرچند در ابتدا موضوع خاصی به نظر نمی‌آمد اما با گذشت زمان و اتفاقات و رخدادهایی که در جلسات و مهمانان دعوت شده در کمیسیون ویژه گذشت، اهمیت ریاست این کمیسیون بیشتر جلوه پیدا کرد.

 آنچه در انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان رییس کمیسیون ویژه برجام تاثیرگذار بود، رای «سیدحسین نقوی‌حسینی» عضو شورای مرکزی رهروان ولایت به زاکانی بود.

قبل از تعیین اعضای هیات رییسه کمیسیون ویژه برجام، جلسه‌ای با حضور سید محمد حسن ابوترابی فرد، علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، وحید احمدی، مسعود پزشکیان، عباسعلی منصوری آرانی و سید حسین نقوی حسینی، تشکیل می‌شود که البته قرار بود محمد مهدی زاهدی نیز در آن نشست حضور داشته باشد اما بنا به دلایلی موفق به حضور در این جلسه نشد.

در این نشست که به ریاست کاظم جلالی رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تشکیل می‌شود، بر روی ترکیب هیات رییسه کمیسیون ویژه برجام تصمیم گیری می‌شود و همه اعضا با یکدیگر هم‌پیمان می‌شوند که به ترکیب تعیین شده رای بدهند.

ولی با تخلف سید حسین نقوی حسینی و رای غیر تشکیلاتی او علیرضا زاکانی رییس کمیسیون برجام شد.

  نکته مهم دیگر، حضور سیدحسین نقوی حسینی در کمیسیون ویژه برجام به عنوان یکی از ۵ نفر منتخب فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت است. انتخابی که با آرای اعضا این فراکسیون حاصل شد و به این ترتیب و براساس اصول باید برآورنده نگاه‌ها و خواست‌های تشکیلاتی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت می بود. اما برخلاف اهداف و رویکردهای فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی درباره برجام، سیدحسین نقوی حسینی در مسیری دیگر و در سایه اهداف پایداری‌های مجلسی گام برداشت. اقدامی که با نطق‌های ضد مذاکره‌ای و خلاف برجامی، به هرشکل چه در بیان و چه در عمل خلاف رویکرد و خواست فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود که او را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده بودند.

 نکته جالب توجه اظهارات نقوی حسینی درخصوص رویکرد تشکیلاتی و تاکید بر تصمیم‌گیری فراکسیونی بود که در نشست قبل از تشکیل کمیسیون ویژه برجام در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود.

سیدحسین نقوی حسینی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در نشست این فراکسیون در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه برجام با تاکید بر کار فراکسیونی، گفته بود: «ما کار فراکسیونی می‌کنیم، کار فراکسیون با این منطق ها سازگاری ندارد، دوستان انتقاد دارند چرا که بالاخره ما یک فراکسیون هستیم و باید نظر داشته باشیم، رای مسقل خود را داشته باشیم. اصولگرایان اصولگرا هستند. پیشنهاد ما این است که به عنوان فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت که ۱۵ نفر خودمان را انتخاب کنیم.» صحبت‌هایی که صوت آن نیز در این خبر موجود است.
به عبارت دیگر، وی قبل از تشکیل کمیسیون برجام، به عنوان یکی از اعضای کمیسیون رهروان ولایت، خواستار آن بود که هر ۱۵ عضو کمیسیون برجام توسط همین فراکسیون انتخاب شوند ولی بعد از این که خودش وارد کمیسیون شد، برخلاف دیدگاه فراکسیون، به زاکانی رأی داد و مواضعی خلاف دیدگاه فراکسیونی که آن را نمایندگی می کرد، اتخاذ نمود و عملاً در مسیر جبهه پایداری قرار گرفت و بارها در مصاحبه‌های خود از رد برجام سخن به میان آورد و در جمع متحصنین «خودجوش!» در مقابل مجلس به آنها وعده رد طرح برجام را داد.

این اقدام یادآور ماجرای الهه راستگو در ایام انتخاب شهردار تهران بود. او که از سوی حزب اسلامی کار در فهرست اصلاح طلبان وارد شورا شده بود، در انتخاب شهردار، برخلاف خاستگاه حزبی اش، به قالیباف رأی داد و به دلیل عملکردش از حزب اسلامی کار اخراج شد.
حال باید دید فراکسیون رهروان ولایت، درباره نقوی حسینی که با رأی این فراکسیون راهی کمیسیون برجام شد و خلاف فراکسیون عمل کرد، چه تصمیمی خواهد گرفت؟!

tel final1

Share