مدیر جهاد کشاورزی فومن در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد:

تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی در صورت کشت پائیزه/دو راه کاهش استفاده از مصرف کودهای شیمیایی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این مسئول تاکید کرد؛ آن دسته از کشاورزانی که زیر نظر این مدیریت اقدام به کشت محصولات پاییزه نمایند ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلا عوض به آنها پرداخت می شود.

photo_2015-10-29_10-16-01اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد رضا ابراهیم زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فومن در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دیارمیرزا در فومن ,با اشاره به اینکه تا امروز ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی به ۲۲۶ نفر از کشاورزان پرداخت شده است , یادآور شد:این ماشین آلات شامل انواع تراکتور شالیزار , زراعی و باغی-نشاء کار , کمباین مخصوص برنج ,دروگر و … ستند.
وی با بیان اینکه در شش ماه اول سال جاری ۵۵ دوره آموزشی و ترویجی در ۵ مرکز جهاد کشاورزی و دهستانهای فومن برگزار شده است عنوان کرد: این دوره های آموزشی در زمینه دام و طیور, زراعت برنج,کشت دوم, آفات زراعی و باغی,مبارزه بولوژیک و مکانیزاسیون و پروررش قارچ خوراکی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی فومن از بهره مندی ۱۱۰۰ نفر از کشاورزان از این کلاسها خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در شش ماه دوم امسال نیز ۱۳۰ دوره آموزشی طبق برنامه زمان بندی شده اجرایی شود.

تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی در صورت کشت پائیزه

ابراهیم زاده از تحت پوشش قرار گرفتن کشت پاییزه در ۹۸۰ هکتار از زمینهای کشاورزی شهرستان خبر داد و گفت: این محصولات شامل انواع سبزیجات برگی و غده ای ,لوبیا, ذرت, سرگوم و کلزا بوده است.
وی تصریح کرد؛این مدیریت علاوه بر خدمات فنی و ترویجی توسط کارشناسان ذیربط اقدام به توزیع مبلغ ۳۵ میلیون ریال انواع نهاده های کشاورزی در بین کشاورزان پیش رو در سطح ۵ مرکز خدمات جهاد کشاورزی تابع نموده است.
این مسئول تاکید کرد؛ آن دسته از کشاورزانی که زیر نظر این مدیریت اقدام به کشت محصولات پاییزه نمایند ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلا عوض به آنها پرداخت می شود.

دو راه کاهش استفاده از مصرف کودهای شیمیایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فومن در خصوص مصرف کود شیمیایی گفت:هدف جهاد کشاورزی کاهش میزان مصرف کود شیمیایی و از سوی دیگر بازدهی و تولید محصولات بیشتر است که این به دو طریق قابل اجرایی است.

وی ادامه داد:استفاده از کودهای دامی در طول زمستان و  همچنین کاشت شبدر که تا ۵ چین برداشت می شود از راه های کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی است. می توان چین آخر شبدر را در مزارع به جهت پوسیده شدن و تقویت زمین برداشت نکرد تا باعث تقویت زمین شود .

این مسئول بر مدیریت مصرف کودهای شیمیایی تاکید کرد و یادآور شد: اگر برای کشاورز جا بیافتد که کود را یک دفعه داخل زمین نپاشد و با توجه به رشد گیاه کود پاشی کند خود به خود مصرف کمتر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی فومن از برگزاری کلاسهای ترویجی برای کشاورزان در جهت مصرف کودهای شیمیایی خبر داد و گفت: مصرف کود شیمیایی باید متناسب با رشد گیاه باشد تا بیشترین عملکرد را داشته باشد.

به گزارش دیارمیرزا ابراهیم زاده از آغاز طرح نظارت بر کودها از ۲۳ آبان خبر داد و گفت: از شش ماه گذشته به تمام شرکتها و تعاونی ها اعلام کردیم و از ۲۳ آبان هیچ کودی بدون داشتن مجوز به اجازه ورود و توزیع در شهرستان را ندارد.
وی تاکید کرد ؛کلیه کودها از ۲۱ ابان به بعد باید تطابق گواهی برچسب محتوا به روی آنها نصب شده باشد و اگر فاقد این گواهی باشند به تعزیرات معرفی می شوند.

tel final1

Share