در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد

جرم اول استان گیلان از زبان سیاوش‌پور/دادستان:برخی خبرنگاران و رسانه‎ها از جناح های مختلف تحریک می شوند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس کل دادگستری استان گیلان از آغاز اجرا قانون آیین دادرسی کیفری در کل کشور خبر داد و گفت:از مزیت های اصلی این قانون می توان به تغییر شیوه دادرسی ،رویکرد شهروند مداری در رسیدگی به پرونده ها که شاخصه بارز این قانون به شمار می رود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس کل دادگستری استان گیلان از آغاز اجرا قانون آیین دادرسی کیفری در کل کشور خبر داد و مطرح کرد:از مزیت های اصلی این قانون می توان به تغییر شیوه دادرسی ،رویکرد شهروند مداری در رسیدگی به پرونده ها اشاره کرد.

sia47-6503641احمد سیاوش پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شده بود با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این ماه راه فرصتی مناسب برای جلاء و صیقل بخشیدن به رفتار های خود دانست و افزود :ماه مبارک رمضان تنها ماهی است که می توانیم با یکدیگر مهربان تر باشیم و شیوه مسالمت آمیز زندگی را در قلب هایمان به وجود آوریم.

وی توجه خاص به دادرسی عادلانه را از اولویت های اصلی قوه قضاییه بر شمرد و اذعان داشت:دادرسی عادلانه اساسی ترین و محوری ترین کار قوه قضاییه است.

رییس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه دادگستری استان گیلان با افزایش ورودی پرونده ها به این مرجع قضایی مواجه است افزود :خوشبختانه استان گیلان بر اساس آمار راهبردی قوه قضایه در ۳ سال گذشته در مختومه کردن پروندها در رتبه اول کشور قرار دارد.

سیاوش پور نهاد شوراهای حل و اختلاف را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد:شوراهای حل و اختلاف استان گیلان در سال ۹۳ توانست با وجود ارجاع ۱۱۶ هزار پرونده به این نهاد ۱۲۰ هزار پرونده را مختومه نماید به عبارت دیگر شوراسی حل و اختلاف یک سوم پرونده ها را به صلح و سازش پایان داد.

وی از برچیده شدن سیستم سنتی در رسیدگی به پروندها در قوه قضاییه خبر داد و گفت :سامانه مدیریت پرونده های قضایی چندین سال است که در کل کشور نصب شده است و هم اکنون در حال استفاده و تکمیل شدن به سر می برد و امروزه در صدد آن هستیم که به وسیله این سیستم بتوانیم با سایر مراجع مرتبط با قوه قضایه ارتباط بر قرار کنیم .

رییس کل دادگستری استان گیلان با تشریح وضعیت سیمای جرایم در گیلان از لحاظ فراوانی اظهار کرد: جرایم ۱۰ ساله استان با اولویت نگه داری و مالکیت مواد مخدر شامل استعمال، اعتیاد، حمل و نگه‌داری مواد مخدر و … است.

سیاوش پور دومین فراوانی جرم در گیلان را ضرب و جرح و درگیری عنوان کرد و افزود: آستانه تحمل مردم کم است و باید این موضوع که چرا افراد با کوچک‌ترین برخوردی عصبانی می‌شوند و کار به درگیری می کشد بررسی شود.

وی  سومین فراوانی جرم را سرقت‌های کوچک خواند و بیان کرد: در گیلان جرایم خشن مانند قتل عمد، تجاوز به عنف و … نسبت به دیگر نقاط کشور کمتر است اما این مقدار نیز نباید وجود داشته باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه توهین به اشخاص عادی چهارمین فراوانی جرم در گیلان است، تصریح کرد: تهدید، تخریب، ایراد صدمه بدنی و استعمال مواد مخدر از دیگر جرایم در استان محسوب می‌شود.

سیوش پور از آغاز اجرای قانون آیین دادرسی کیفری در کل کشور خبر داد و مطرح کرد:از مزیت های اصلی این قانون می توان به تغییر شیوه دادرسی ،رویکرد شهروند مداری در رسیدگی به پرونده ها که شاخصه بارز این قانون به شمار می رود.

سیاوش پور در پایان این جلسه از قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان تحول جدید در ساختار قانونی کشور یاد کرد.

برخی خبرنگاران و رسانه ها از سوی جناح های مختلف تحریک می شوند

mostafavi_PhotoAدادستان شهرستان رشت نیز در این جلسه در پاسخ به سوالی در ارتباط با حمایت دستگاه قضا از آزاد اندیشی رسانه ها گفت:برخی از خبرنگاران متاسفانه الفاظی به کار می برند که نشان دهنده حمایت و تحریک از آنها از سوی جناح های مختلف است و این موضوعات در جلسات بررسی به پرونده شکایت از رسانه ها مشاهده می‌شود. بنابراین اینگونه مسائل جایی برای حمایت قوه قضاییه از رسانه ها باقی نمی گذارد.

مصطفوی نیا با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵ نفر به دلیل جرایم سنگین در زندان هستند،خاطرنشان کرد: زمانی که حکم متخلفان قطعی باشد رسانه‌ها در انتشار آن به قاطع ترین شکل ممکن عمل کنند و در انتشار آن مشکلی نداشته باشند.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،
Share