رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن:

گشت رودخان و سیاه مزگی در دنیا منحصر به فرد هستند/حفاظت از محیط زیست حاصل اراده همگانی و ضرورت ادامه زندگیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه هم اندیشی رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه هم اندیشی رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار doctor-sadiشد.

حفاظت از محیط زیست حاصل اراده همگانی و ضرورت ادامه زندگیست
اسد اله سعدی رئیس محیط زیست شهرستان فومن در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تعامل و همکاری و هماهنگی خبرنگاران با محیط زیست بیشترین تاثیر را در باز کردن فرهنگ زیست محیطی بر عامه مردم دارد گفت: از تعامل خبرنگاران با محیط زیست بیشترین حفاظت را می توان از محیط زیست داشت.
وی جلسه هم اندیشی با خبرنگاران را مهمترین عامل هم افزایی، تعامل و متمرکز شدن در ارائه راهکارها و منفعت های زیست محیطی خواند و افزود: محیط زیست سالم و به دور از مشکل و آلودگی یک مطالبه و حق عموم مردم شهرستان ،استان و کشور است.
اسد اله سعدی خبرنگاران را در آموزش فرهنگ زیست محیطی تأثیر گذار دانست و گفت: خبرنگاران با تاثیری که بر فرهنگ مردمی می گذارند دست ما را بگیرند و ما دست نیاز بسویشان دراز می کنیم.
وظایف محیط زیست از نگاه رئیس این اداره
سعدی تاکید کرد: بسیاری از مجوز هایی که توسط دستگاهای اجرائی صادر می شود بخشی مربوط به محیط زیست است و شاید متقاضیان به این موضوع واقف نباشند.
وی افزود: مجوزهای مسکونی، تولیدی، صنایع و غیره همه در محیط زیست ارزیابی می شود که جامعه این را نمی بیند در حالی که کارشناسان این حوزه زحمات زیادی می کشند.
رئیس محیط زیست شهرستان فومن دیگر وظایف محیط زیست را حفاظتی و گشت کنترل در مناطق مختلف خواند و اظهار نمود: مهمترین محورهایی که باید توسط خبرنگاران با اولویت پیگیری شود مناطق حفاظت شده است.
اسد اله سعدی منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی را بیش از ۳۹ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این منطقه چون به طور یک پارچه است بین دو شهرستان در سال ۷۸ طی فرایندی سخت مصوب شد.
وی سهم شهرستان فومن را از این منطقه۱۹ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار نمود: مردم منطقه شاید از مزایای این منطقه حفاظت شده بی خبر باشند.
این مسئول منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی را که نمونه بارز جنگلهای هیرکانی و محیط زیست بارز و ممتاز است دارای درختان سرخ دارو انجیری و گونه های گیاهی و تنوع گیاهان نادر در جهان عنوان کرد و گفت: در این زیستگاه که در دنیا منحصر به فرد است زیستگاه گونه های جانوری ارزشمندشامل پلنگ، خرس، مرال کوهی و غیره است.
وی با بیان اینکه با این گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فرد می توان گردشگری علمی را وارد شهرستان کرد گفت:دانشجویان و محققان می توانند تحقیقات خود را در این منطقه داشته باشند ولی متاسفانه تحقیقات زیادی در مورد این گونه ها تاکنون در استان ما صورت نگرفته است و این در حالی است که دانشجویان شیمی و داروسازی و تولیدات گیاهی می توانند از گیاهان دارویی نادر این منطقه استفاده کنند.

رئیس محیط زیست شهرستان فومن با اشاره به توانمندیهای زیستی منطقه قلعه رودخان و ماسوله گفت: خبرنگاران توانمندی منطقه را معرفی و تهدیدات را گوش زد کنند.
نگاه رئیس محیط زیست فومن به مقوله پسماند
اسد اله سعدی با اشاره به اینکه پسماند یکی از مهمترین محور آلودگی زیست محیطی است گفت: شناخت قوانین در مورد زباله و مسئولان سامان دهی زباله روستایی و شهری مهم است و باید بدانیم که چه کسی این آلایندگی زباله ای را ایجاد و چه کسی پاسخ گو است .
وی با بیان اینکه خوشبختانه در مورد زباله و پسماند های عفونی بهداشت شهرستان مدیریت خوبی داشته و خوب کار شده گفت: متاسفانه در پسماند عادی ما مشکلاتی در شهرستان داریم.
محیط زیست و حساسیت آن به رودخانه های حفاظت شده شهرستان
رئیس محیط زیست شهرستان فومن با اشاره به اینکه ما سه رودخانه تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست را در این شهرستان داریم اظهار کرد:این رودخانه ها شامل گشت رودخان و ماسوله رودخان و قلعه رودخان است.
وی با اشاره به اینکه آب شهرستان را این رودخانه ها حفظ و تأمین می کنند گفت: این رودخانه ها با رسوب گذاری در کم آبی شهرستان کمک می کنند تا مزارع ما به کم آبی مبتلا نشود ولی برداشتهای بی رویه کف رودخانه را پایین برده و ریشه گیاهان به آب نمی رسد و این بر خلاف تلاش محیط زیست است.
سعدی تصریح کرد؛ جایی که رودخانه رسوب گذاری می کند یعنی رودخانه زنده است و جایی که گل های زرد در بستر رودخانه بالا آمده یعنی رودخانه قدرت خود را از دست داده است.
وی تاکید کرد؛به رودخانه های شهرمان فرصت احیاء داده شود.
نگاه محیط زیست به ساخت و سازها
رئیس محیط زیست تاکید کرد: قانون هر نوع ساخت و ساز را با مجوز اعلام می کند و ساخت و ساز در مسیر رودخانه خلاف است و به دل خواه نیست.
وی مجوز فنی را از طرف کارشناسان محیط زیست قانونی دانست و گفت: اگر قانون اجرایی شود افراد مسیر قانونی را طی و دچار ضرر و زیان نمی شوند .
سعدی با اشاره به اینکه محیط زیست دنبال مشکل تراشی نیست گفت: با ارائه راهنمایی رایگان کارشناسان ما کار مردم را قانونی پیش می بریم تا هم محیط زیست ما حفظ شود و هم مردم دچار مشکلات نشوند.
وی هماهنگی بین دستگاها را در این مقوله مهم خواند و افزود: اگر دستگاها همکاری و هماهنگی داشته باشند ما در حفاظت از محیط زیست موفق تر خواهیم بود.
وی در پایان خواستار فرهنگ سازی در مقوله محیط زیست شد و گفت: با آموزش در مدارس و خبر رسانی و دادن اطلاعات از مناطق حفاظت شده و مزایای آن توسط خبرنگاران و شناساندن گونه های جانوری و گیاهی و کنترل پسماندها و مدیریت آن همگی در داشتن محیط زیست سالم کمک کنیم.
رئیس محیط زیست شهرستان فومن از اجرای برنامه هایی در هفته محیط زیست در این شهر خبر داد.

خبرنگار:زلیخا صفری

Share