استاندار در مراسم افتتاحیه تقاطع غیرهمسطح شهید نامجوی

منطقه آزاد انزلی باید به الگویی برای تجارت بین المللی تبدیل شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان گفت: با توجه به مزایا و موقعیت کم نظیر و استقبال خوب سرمایه گذاران خارجی از منطقه آزاد انزلی، می توانیم این منطقه را به الگویی برای تجارت بین المللی تبدیل کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی نجفی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: سرمایه گذاری در منطقه آزاد در دو بخش ایجاد زیرساخت ها توسط دولت از جمله طرح های در حال بهره برداری در منطقه آزاد انزلی و دیگری بخش بازرگانی سیاحتی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است .

۸۱۶۴۸۸۰۱-۶۵۲۴۰۴۵وی با قدردانی از نگاه خوب توسعه ای شورایعالی مناطق آزاد و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد به منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد : باید تمام تلاشمان را مصروف ایجاد زیرساختها و حفظ نگاه توسعه ای و تسهیل کسب و کار و جذب سرمایه گذار نماییم .

نجفی با اشاره به حضور سرمایه گذاران خارجی از امارات متحده عربی، آلمان، آمریکا و کانادا با هزینه های شخصی تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و شورایعالی مناطق آزاد در این منطقه، موجب شده که بیشترین حضور سرمایه گذار خارجی را در گیلان شاهد باشیم .

استاندار گیلان متذکر شد: باید بکوشیم با روانسازی امور گمرکی ، حمل و نقل کالا ، تجارت ، گردشگری و رفع موانعی که در سرزمین اصلی مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و بازرگانانان ایجاد می کند؛ این منطقه را به الگویی برای تجارت تبدیل کنیم .

وی خاطرنشان کرد : منطقه آزاد انزلی گرچه بخشی تفکیک ناپذیر از گیلان است، اما باید الگویی باشد که بتوان آن را به کل استان تعمیم داد و با ایجاد تسهیلات و ترغیب لازم برای سرمایه گذار ، زمینه رونق کسب و کار در کل استان نیز ایجاد شود.

نجفی به سازمان منطقه آزاد انزلی توصیه کرد؛ سرزمین های مجاور را نیز در توسعه و پیشرفت مشارکت دهد .

استاندار گیلان در ادامه عدم استفاده از ظرفیت دریا را یکی از چالش های مهم موجود عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می شود؛ بحث دریامحوری را به منظور اشتغالزایی در دستور کار داریم.

وی متذکر شد: ظرفیت گیلان در این بخش بسیار بالاست و باید از فرصت حمل و نقل دریایی بیشتر استفاده کنیم .

استاندار گیلان تاکید کرد : باید تلاش کنیم از ظرفیت عظیم بنادر استان اعم از بندرگاه انزلی، آستارا و کاسپین برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار بهره بگیریم.

نجفی با اشاره به موقعیت بی نظیر انزلی در مسیر کریدورهای ترانزیتی حمل و نقل، اتصال این منطقه به راه آهن را یکی از اقدامات مهم و خوب در حال اجرا عنوان و اظهار کرد: به دستور رییس جمهوری، راه آهن باید تا سال ۹۵ به انزلی وصل شود و پس از آن نیز به آستارا ادامه یابد.

وی در ادامه اذعان کرد : یکی از بحثهایی که از فرصت حضور دولت استفاده کردیم ولی هنوز در این بخش مشکل داریم، تالاب انزلی است .

وی خاطرنشان کرد: تالاب انزلی بعنوان یکی از تالاب های بسیار مهم جهانی با تاثیرات مثبت اقلیمی ، تامین کننده آب کشاورزی، زیستگاه آبزیان و تامین کننده مواد پروتئینی برای مردم و مهارکننده سیلاب ها در معرض خشک شدن و از بین رفتن قرار دارد .

استاندار گیلان با اشاره به محدودیت در تامین منابع مالی برای پروژه احیای تالاب گفت : بحث تالاب باید جدی گرفته شود و نمی شود با این وضعیت تالاب را نگه داشت.

در این مراسم همچنین از خانواده معظم شهید سید موسی نامجوی وزیر اسبق دفاع جمهوری اسلامی ایران که تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی به افتخار ایشان نامگذاری شده، قدردانی شد.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند

Share