مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان خبرداد

فاز هفتم موزه میراث روستایی کلیدخورد/ایجاد بازارچه صنایع دستی حوزه دریای کاسپین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان با اشاره به اجرای پروژه موزه میراث روستایی گیلان در برنامه پنجم توسعه کشور اظهار کرد: در روزهای پایانی برنامه پنجم توسعه کشور هستیم و پروژه موزه میراث روستایی باید در پایان این برنامه به اتمام برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اجرای پروژه موزه میراث روستایی گیلان در برنامه پنجم توسعه کشور اظهار کرد: در روزهای پایانی برنامه پنجم توسعه کشور هستیم و پروژه موزه میراث روستایی باید در پایان این برنامه به اتمام برسد.reza-alizade-4

وی از اجرای فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان در ۴۰ هکتار خبر داد و افزود: در مجموع ۲۶۷ هکتار برای پروژه موزه روستایی استان پیش‌بینی شده است.

علیزاده با بیان اینکه تاکنون ۲۵ مسکن روستایی در موزه میراث روستایی گیلان ایجاد شده است، تصریح کرد: ۸۰ سازه و بنای متعلق به مسکن روستایی به موزه میراث روستایی استان اضافه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به اختصاص ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی به موزه میراث روستایی در سال مالی ۹۳ اشاره کرد و گفت: مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی به میراث روستایی استان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به توسعه موزه میراث روستایی گیلان، بیان کرد: فازهای ساحل شرق و غرب پروژه موزه میراث روستایی باید تا پایان برنامه توسعه پنجم کشور به اتمام برسد و در برنامه توسعه ششم وارد فاز اجرایی پارک فرهنگی می‌شویم.

علیزاده ایجاد بازارچه صنایع دستی حوزه دریای کاسپین به منظور عرضه محصولات منطقه‌ای به‌ویژه در حوزه برون‌مرزی را از برنامه‌های موزه میراث روستایی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: منحصر به‌فردترین موزه روستایی خاورمیانه در گیلان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بستر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان را بسیار غنی توصیف کرد و یادآور شد: موزه‌ها کمک می‌کنند تمام لایه‌های اجتماعی و تاریخی موقعیت منطقه به نحو مطلوب ارائه شود.

وی خواستار تلاش جدی برای معرفی حوزه تمدنی گیلان به دلیل کاوش‌ها و دست‌یافته‌های صورت گرفته در استان شد و اظهار کرد: سال‌های گذشته به دلیل اشیای کشف شده در حوزه باستان‌شناسی گیلان موزه‌های متعددی در استان ایجاد شده است.

علیزاده به وجود ۱۱ موزه در گیلان اشاره کرد و افزود: تعدادی از موزه‌ها زیر نظر مستقیم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه تعدادی از موزه‌های استان تخصصی هستند، تصریح کرد: بخشی از موزه‌ها به صورت مشارکتی با دیگر دستگاه‌های اجرایی در استان اداره می‌شوند./فارس

Share