معاون پارلمانی، حقوقی میراث فرهنگی کشور: سازمان میراث فرهنگی متولی میراث طبیعی است

درویش امیری: موزه صنایع دستی دریای خزر تشکیل می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون پارلمانی، حقوقی میراث فرهنگی کشور با اشاره به تشکیل موزه صنایع دستی بحر خزر گفت: صنایع دستی مربوط به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و کشورهای حوزه دریای خزر در این موزه به نمایش در می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون پارلمانی، حقوقی میراث فرهنگی کشور با اشاره به تشکیل موزه صنایع دستی بحر خزر گفت: صنایع دستی مربوط به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و کشورهای حوزه دریای خزر در این موزه به نمایش در می‌آید.IMG13095044

اسدالله درویش امیری، معاون پارلمانی، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امروز(۷ خرداد) در جمع خبرنگاران در دانشگاه گیلان با بیان اینکه روستاها منشا میراث تاریخی و فرهنگی هستند اظهارکرد: متاسفانه در توسعه پایدار سنت‌ها در برهه‌ایی غفلت صورت گرفته و این باعث شده بیشتر مردم از روستاها به شهرنشینی گرایش یافته و مهاجرت به شهرها صورت گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت رشد و توسعه ارزش فرهنگی و اقتصادی سکونت در روستاها افزود: برای کاهش انگیزه مهاجرت مردم از روستاها، باید خدمات مورد نیازشان را در سطح وسیع و گسترده در خود روستاها ارائه دهیم نه اینکه روستایی را به سمت مراکز خدماتی هدایت کنیم، این همان بلایی است که موجب تخلیه روستاها شده است.

درویش امیری تاکیدکرد: بخش اعظم میراث طبیعی به روستاها برمی‌گردد و عمده میراث طبیعی در حوزه روستایی کشور است.

سازمان میراث فرهنگی متولی میراث طبیعی است

وی با بیان اینکه تا یکی از دو دهه گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را متولی میراث طبیعی نمی‌دانست، تصریح کرد: تلقی سازمان میراث فرهنگی در متولی نبودن میراث طبیعی بود و فقط به میراث تاریخی و فرهنگی می‌پرداخت.

معاون پارلمانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه ما باید متولی میراث طبیعی بوده و حفاظت از آن را بر عهده بگیریم، افزود: به همان میزان که سازمان حفاظت از محیط زیست در حفظ طبیعت و بافت آن تلاش می‌کند، ما هم باید تلاش کنیم زیرا دریاچه ارومیه، تالاب انزلی، زاینده رود میراث طبیعی ما هستند و در کنار محیط زیست و همراه با آن در دفاع از محیط طبیعی مصمم هستیم

وی در ادامه به حوزه صنایع دستی پرداخت و اظهارکرد: دکتر طالقانی، موسس موزه میراث روستایی گیلان پیشنهادی مبنی بر تشکیل مجموعه تاریخی صنایع دستی بحر خزر داده است که مرحله مطالعاتی آن رو به اتمام است و بعد از پایان مطالعات در دستور کار قرار می‌گیرد.

درویش امیری ادامه داد: در این موزه، صنایع دستی مربوط به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و کشورهای حوزه دریای خزر گردآوری شده و نمایش در می‌آید.

تاسیس موزه میراث روستایی در گلستان

وی با بیان اینکه هنوز محل دقیق تشکیل این موزه مشخص نشده است تصریح کرد: موزه میراث روستایی گیلان کاری بسیار ارزشمند در جهت حفظ فرهنگ غنی این استان است وباید الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

معاون پارلمانی و حقوقی میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: گلستان یا استرآباد قدیم دارای پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی است که متاسفانه در معرض خطر تخریب و نابودی است در تعامل با مسئولان استان بنا بر این است تاموزه ‌ای یمانند موزه گیلان در این استان تشکیل شود./شبستان

Share