همه‌چیز درباره تایلند، مقصد هزاران گردشگر ایرانی + تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هر ساله بیست و اندی میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان به تایلند سفر می‌کنند که به نسبت جمعیت ۷۰ میلیونی این کشور، آمار قابل توجهی است به ویژه اینکه آمار گردشگران با سرعتی قابل توجه رو به افزایش است. این کشور با هوای استوایی خود، به ویژه برای […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هر ساله بیست و اندی میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان به تایلند سفر می‌کنند که به نسبت جمعیت ۷۰ میلیونی این کشور، آمار قابل توجهی است به ویژه اینکه آمار گردشگران با سرعتی قابل توجه رو به افزایش است. این کشور با هوای استوایی خود، به ویژه برای گردشگران ایرانی که عمده کشورشان از مناطق خشک و نیمه خشک به حساب می‌آید، جذابیت‌های خاص خود را دارد و در ایام تعطیل نوروز، میزبان ایرانیان زیادی می‌شود. با این حال آژانس‌های هوایی و تورهای مسافرتی همواره به فکر جیب خود هستند و این‌گونه نیست که همه واقعیت‌ها را در مورد مقصد مسافران بیان کنند. از این رو بر خود لازم دانستیم که به تنویر افکار عمومی در این زمینه پرداخته و پرده شایعات و تبلیغات را از چهره واقعیت کنار بزنیم.
به نقل از مشرق,در این گزارش پس از مروری مختصر بر آنچه در تبلیغات گفته می‌شود، برخی حقایق پنهان در مورد این کشور را ذکر می‌کنیم تا هم به دانش علاقمندان به موضوعات اجتماعی افزوده شود و هم چشم مسافران تایلند به این وضعیت‌های ناگوار گشوده شود.
۹۴۱۱۰۸_۲۳۸

رطوبت سواحل طولانی در جنوب در مهار کوهستان های شمال تایلند قرار گرفته و زیست بوم استوایی را برای این کشور به ارمغان اورده است

مراکز تفریحی تایلند

کشور تایلند یک کشور گردشگرپذیر است. از سواحل و جنگل‌ها تا آنچه نباید اسمش را آورد! همه و همه به جذب گردشگر در این کشور کمک می‌کند. در اینجا می‌خواهیم آنچه اهل مسافرت‌های خارج از کشور به خوبی می‌دانند برای دیگران مرور کنیم تا تصویری که در تبلیغات از تایلند منعکس می‌شود، روشن گردد. ما در اینجا قصد تبلیغ از تایلند را نداریم چرا که چندان نیاز به تبلیغ ندارد. اگر در اینجا تصویری از جاذبه‌های گردشگری تایلند را بیان می‌کنیم، تنها از آن رو است که بعداً با این تصویر، خیلی کار داریم!

در اینجا پنج مرکز مهم تایلند را به عنوان نمونه ذکر می‌کنیم:

پوکت

در این جزیره بزرگ، شما می‌توانید قایق‌سواری کنید یا یک سقوط آزاد پرهیجان را تجربه کنید. می‌توانید از میان درختان دوچرخه سواری کنید یا از موتور چهارچرخ برای این کار استفاده کنید. حتی می‌توانید سوار فیل شوید.

۹۴۶۹۸۹_۲۸۷۹۴۱۱۰۹_۵۹۷

پاتایا

در جنوب شرقی بانکوک و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری آن قرار داد. رطوبت آن به ویژه در فصل‌های گرم و بارانی، بسیار بالا است اما به هر حال تفریحاتی چون شنا، جت اسکی، موج سواری، اسکی روی آب، قایق سواری و غواصی کار هرروزه گردشگران است. ماکت معابد و آثار تاریخی مشهور جهان، باغ وحش و باغی پر از گل‌های رنگارنگ و درختان متنوع استوایی، آکواریوم تونلی در زیر آب، خانه چوبی ۱۰۵ متری، تماشای تئاتر و نهایتاً مراکز خرید بزرگ، گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

۹۴۶۹۸۸_۸۵۹

بانکوک

پایتخت تایلند است که معماری مدرن را در کنار سنتی به نمایش گذاشته است. کاخ‌ها، موزه‌ها، رستوران‌ها، معابد، رودخانه چائوپرایا و رودخانه کوای، بازار شناور و … از امکانات تفریحی این شهر است.

چیانگ مای

این شهر تفریحی و اقتصادی در فاصله ۷۰۰ کیلومتری بانکوک و در محدوده رودخانه پینگ واقع شده است. مثل بسیاری از شهرهای دیگر در تایلند، رستوران‌هایی با غذای سنتی، هتل‌های شیک، پارک‌های متعدد و دیدنی، معابدی چون په پونگ و پهاراسنگ، بخش قدیمی در مرکز شهر و … به این شهر جاذبه‌ای خاص داده است.

خلیج مایا

این خلیج از سه طرف با سه صخره به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر محاصره شده است تقریباً از دست انسان‌ها بکر مانده است. ساحل اصلی حدود ۲۰۰ متر طول دارد که از شن‌های سفید و نرمی پوشیده شده است و مرجان‌های رنگارنگ زیر آب و ماهی‌های استوایی در آب‌های زلال، چشم گردشگران را می‌نوازد.
۹۴۱۱۶۸_۱۸۵

در نگاه اول مشخص است که اولاً آب و هوای استوایی در این کشور به جز در فصل های گرم و بارانی، به جذابیت گردشگری در این کشور کمک شایانی کرده است. اما علاوه بر آن انصافاً ساخت معابد و موزه‌ها، پارک‌ها و رستوران‌ها و مانند آن نشان می‌دهد یکی از اهداف مدیران این کشور جذب گردشگر بوده است. عامل سوم نیز به بافت‌های قدیمی در روستاها و شهرهای تاریخی برمی‌گردد که به ویژه در تضاد با ساختمان‌های بلند و مدرن، جذابیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. اما این همه ماجرا نیست و در بخش بعدی ابعاد دیگری از تایلند را روشن می‌کنیم.

مسأله دیگری که در نگاه اول روشن می‌شود، رد تصویر کلی و رایج در مورد گردشگرانی است که از کشورهای مختلف و از جمله ایران به تایلند می‌روند. موزه‌ها و معابد قدیمی، باغ گلها و دوچرخه‌سواری، بافت‌های قدیمی و غذاهای سنتی، باغ وحش و آکواریوم تونلی و … همه و همه نشان می‌دهد بسیاری از گردشگران برای استفاده از این اماکن به تایلند می‌روند و نمی‌توان به همه آنها یک چشم نگریست. این انصاف نیست که تصور کنیم سفر به تایلند برای همه مسافران این مار خوش خط و خال جنوب شرقی آسیا مساوی با روابط آزاد جنسی است. گر‌چه نمی‌توان این انگیزه را در برخی گردشگران انکار کرد، اما تعمیم آن به همه مسافران تایلند، هم اشتباه و خلاف واقع است که در عصر اطلاعات، نابخشودنی و نشانه جهل است و هم تهمتی در حق هموطنان عزیزمان است.

واقعیت‌های ناگفته در مورد تایلند

در این بخش، همان‌گونه که از اسمش پیداست، می‌خواهیم برخی از وضعیت‌های پنهان و البته ناگوار در تایلند را بازخوانی کنیم تا ببینیم فارغ از جاذبه‌های گردشگری، در این کشور چه خبر است؟

ایدز

تا کنون حدود ۶۰۰‌هزار تایلندی بر اثر ویروس HIV کشته شده‌اند. در سال ۲۰۰۹ میلادی، حدود ۱.۳% از مردم این کشور یعنی بیش از ۵۳۰هزار نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند. طبق آمار جهانی سازمان مبارزه با ایدز، در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۳۵ میلیون بیمار مبتلا به ایدز در جهان زندگی می‌کنند که پس از جنوب آفریقا، جنوب شرق آسیا بیشترین میزان بیماران را به خود اختصاص داده است. طبق آمار بانک جهانی، ۱.۱% از جمعیت تایلند به ایدز مبتلا است که اندکی بهبود را نشان می‌دهد اما هنوز اختلاف فاحشی با مبتلاترین کشورها در این منطقه یعنی کامبوج (۰.۷%)، میانمار (۰.۶%) و گینه نو (۰.۷%) دارد. هند و چین به دلیل وسعت و تعداد جمعیت‌شان وضع بدی در این زمینه دارند اما اگر تنها به نسبت جمعیت کشورها بخواهیم قضاوت کنیم، تایلند بدترین وضعیت را در این زمینه دارد.

ایدز به ویژه از این نظر برای گردشگران خطرآفرین است که برخی از آنها به دنبال روابط نامشروع در تایلند هستند. این افراد معمولاً خیال می‌کنند تجارت جنسی در تایلند قانونی است و تایلندی‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همگی از وزارت بهداشت کشورشان کارت معتبر دارند! در حالی که این روابط در آنجا نیز غیرقانونی است و اگر این گردشگران شاهد دخترانی هستند که آمادگی خود را در کنار خیابان و کلوب‌های شبانه اعلام می‌کنند، بدانند عمده این افراد، فرزند خانواده‌های فقیری هستند که فعلاً در گذار تایلند به توسعه صنعتی، از روی جهل و بیسوادیِ خود راهی جز این برای امرار معاش نمی‌شناسند. پلیس نیز با گرفتن رشوه، جرم آنان را نادیده می‌گیرد. اندکی هم‌ذات پنداری با مردم تایلند و تفکر درباره این مسأله هر “انسان” به معنای واقعی کلمه را به این فکر وا می‌دارد که آیا انسانیت و آزادگی اقتضا می‌کند برای حل این مشکل در کشورهای جهان سوم راهی بیاندیشیم یا از این وضعیت سوءاستفاده کنیم؟

۹۴۱۲۰۹_۷۲۳
کشورهایی با ۱۵ تا ۵۰% ابتلا به ایدز به رنگ قرمز، کشورهایی با ۵ تا ۱۵% به رنگ نارنجی و کشورهای ۱ تا ۵% به رنگ گلبهی درآمده اند که تایلند در این گروه اخیر قرار دارد. سایر کشورها دارای آماری پایین‌تر در ابتلا به ایدز هستند

برده داری

تایلند سومین کشور در صادرات غذاهای دریایی است. با این حال صنعت دریایی این کشور از روی قربانیان زیادی گذشته است. یکی از آنها که نام خود را نیز نمی‌داند و هیچ خبری از خانواده خود ندارد، «مین مین» را برای نام خود برگزیده است. وی در نزدیکی اندونزی نجات پیدا کرد. از چه؟ از شرایط سخت کار و گرسنگی مفرط که نه تنها به او، بلکه به بسیاری از کارکنان این صنعت وارد می‌شود. بنیاد عدالت زیست محیطی در انگلیس اعلام کرده محیط زیست دریایی تایلند به دلیل ماهی‌گیری بیش از حد که عمدتاً توسط قایق‌های غیرقانونی و ثبت نشده انجام می‌شود، به شدت آسیب می‌بیند به گونه‌ای که هم اکنون تراکم ماهی‌ها در این منطقه ۸۵% کمتر از ۵۰ سال گذشته شده است.

این مسأله موجب شده ماهیگیران مجبور به ماهیگیری از مناطق دورتر شوند که تمایل تایلندی‌ها را به مشارکت در آن کاسته است. در نتیجه شبکه‌ بنگاه‌های غیرقانونی کار به راه افتاده است که از طریق فریب و حتی آدم‌ربایی، اقدام به جمع‌آوری نیروی کار از کشورهای فقیر همسایه مانند کامبوج و  و میانمار برای ماهیگیران تایلندی می‌کنند. این چیزی جز برده‌داری نیست. برده‌هایی که برخی از آنها نوجوان هستند و باید روزانه ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار کنند، بدون مواد غذایی مناسب و شرایبط محیطی مطلوب.
۹۴۱۲۵۴_۱۳۷

«مین مین» باید تا مدت‌ها مورد مداوا قرار گیرد تا به وضعیت جسمانی و روانی عادی برگردد.

فقر

شغل، محل اقامت و سطح تحصیلات در میزان درآمد تایلندی‌ها مؤثر است. از نظر شغلی، حرکت اقتصاد تایلند از کشاورزی به صنعتف منجر به فقر شدید کشاورزان و در نتیجه بروز مفاسد عمده در میان این گروه به ویژخ سرقت و فساد جنسی شده است. از نظر محل اقامت، زندگی در شهرهای بزرگ به ویژه بانکوک، به معنای سطح درآمد بالاتر است اما زندگی در مناطق دیگر به ویژه در شمال و شمال شرق به معنای فقر است چرا که درآمد کشور میان بانکوک و سایر مناطق به عدالت تقسیم نمی‌شود. نهایتاً از نظر سطح تحصیلات، در حالی که عمدتاً کشاورزانِ حاشیه‌نشین، بیسواد یا دارای پایین‌ترین سطح تحصیلات هستند، کارگران در شهرهای بزرگ دارای سطح تحصیلات بالاتر و درآمد بیشتر هستند. هم اکنون حدود ۷.۳ میلیون نفر از جمعیت این کشور در فقر به سر می‌برند که از این میزان، ۸۰% را کشاورزان روستایی تشکیل می‌دهند.

طبق آمار بانک جهانی، رشد اقتصادی تایلند از همسایگانش جامانده است. در حالی که در دهه ۱۹۸۰ رشد اقتصادی خوبی در تایلند تداوم داشت، بواسطه بحران اقتصادی در شرق آسیا در دهه ۱۹۹۷-۱۹۹۸ و سپس بحران اقتصادی جهانی در ۲۰۰۷-۲۰۰۹ میلادی، رشد اقتصادی برای سال ۲۰۱۴ به ۱.۵% رسید. البته باید سیل ویرانگر در سال ۲۰۱۱ و تنش‌های سیاسی از ۲۰۱۰ تا کنون را نیز به دلایل این افت اقتصادی، اضافه کرد.

 ۹۴۱۵۴۱_۱۲۰

تایلند علاوه بر رستوران ها و موزه های زیبا، این فقیران را نیز در خود جای داده است، کسانی که مجبورند برای امرار معاش خود یا به اماکن دفع زباله سر بزنند یا دختران خود را در اختیار گردشگرانِ بی درد قرار دهند

سرقت و کلاهبرداری 

به گزارش سایت ضدانقلاب ایران وایر، بسیاری از گردشگران ایرانی، به ویژه آنهایی که به دنبال روابط نامشروع هستند، مورد سرقت قرار می‌گیرند. دختران تایلندی که می‌دانند ایرانی‌ها به دلیل تحریم بانکی مجبور به حمل پول نقد هستند، قرص‌های خواب‌آور در مشروبات مسافران خارجی می‌ریزند و جیب آن‌ها را خالی می‌کنند. این دختران معمولاً به دلیل فقر خانواده‌شان حاضر به تن فروشی شده‌اند. وحید از تورگردانان ایرانی می‌گوید: «تابستان سال گذشته جنازه یکی از مشتریان ما که پسری ۲۲ ساله بود را در اتاقش پیدا کردیم. طبق گزارش پلیس، در مشروب او قرص ریخته و تمام پول‌هایش را هم دزدیده بودند.»

دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در مورد سال ۲۰۱۳ میلادی گزارش داده است «جرائم فرصت‌طلبانه و بدون تقابل مانند جیب‌بری، کیف‌قاپی و کلاهبرداری از کارت اعتباری به وفور در تایلند رخ می‌دهد. شهروندان آمریکایی گزارش از سرقت پاسپورت، کیف پول و اشیای قیمتی خود داده‌اند. یک تکنیکِ رو به افزایش و مشترک، دزدی توسط موتورسواران است که در آن سرنشین عقب موتور یا اسکوتر چیزی را می‌قاپد و راننده به سرعت از قربانی دور می‌شود. در حالی که این گونه دزدی‌ها معمولاً غیرخشن است اما در سال ۲۰۰۹ یک توریست انگلیسی که هدف این گونه دزدی قرار گرفته بود پس از منازعه با دزد بر زمین افتاد و بر اثر ضربه‌ای که به سرش خورد جان باخت. در ژوئیه ۲۰۱۲ نیز یک زن گردشگر استرالیایی که تلاش کرد در جزیره پوکت در برابر این گونه دزدی مقاومت کند با ضربه چاقو کشته شد.»
۹۴۳۵۶۳_۵۱۶

سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی در دو روز متوالی، گروه شورشی BRN دو سرباز را در استان جنوبی یالا و ۵ پلیس را در استان همجوار یعنی پاتانی به قتل رساندند. این تصویر مربوط به حادثه دوم است

قتل و ناامنی

سپتامبر ۲۰۱۴ بود که قتل دو انگلیسی در سواحل تایلند خبرساز شد. هانا ویتریچ ۲۳ ساله و دیوید میلر ۲۴ ساله با ضربات بیل باغبانی از پا درآمدند، پس از آنکه هانا توسط دو مرد مورد تجاوز قرار گرفت. قتل این دو نفر بهانه‌ای شد تا پایگاه دیلی میل گزارشی از وضعیت ناگوار توریست‌های خارجی در تایلند به چاپ برساند. در این گزارش به نقل از دولت انگلیس آمده است در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی، ۲۹۶ انگلیسی در تایلند جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در دوازده ماهه منتهی به آوریل ۲۰۱۳ میلادی، ۳۸۹ انگلیسی در تایلند مرده‌اند و از آوریل ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴، ۳۶۲ مرگ و ۲۶۷ بستری در بیمارستان برای انگلیسی‌ها ثبت شده است. قطعاً بخشی از این آمارها مرتبط با قتل است. آنچه کار را برای دزدان و قاتلان در تایلند راحت می‌ند، اشتیاق پلیس به دریافت رشوه و چشم‌پوشی از جرائم است. پلیس تایلند فعلاً برگزاری پارتی‌های ساحلی در برخی جزایر تایلند را ممنوع کرده تا از کاهش تمایل گرشگران برای مسافرت به تایلند جلوگیری کند، با این حال پارتی در شب تکمیل قرص ماه، همچنان پابرجاست و با توجه به سابقه این گونه اقدامات، احتمالاً در سایر شب‌ها نیز به جریان خواهد افتاد.

۹۴۹۱۸۶_۸۷۵
تصویر دوربین‌های مداربسته؛ این دختر و پسر جوان انگلیسی لحظاتی بعد از این صحنه، در کنار ساحل با بیل باغبانی به قتل رسیدند

۹۴۹۱۸۸_۷۵۲
پلیس این بیل خون آلود را در نزدیکی محل به قتل رسیدن دو جوان انگلیسی پیدا کرد

۹۴۹۱۸۷_۹۰۹
محل به قتل رسیدن این دو جوان

آمار رسمی نشان می‌دهد منطقه کارائیب در آمریکای مرکزی و آفریقای مرکزی بیشترین میزان قتل را در میان مناطق جهان به خود اختصاص داده‌اند اما اگر تنها منطقه جنوب شرق آسیا را در نظر بگیریم، تایلند پس از اندونزی بیشترین میزان قتل را به نسبت جمعیتش تجربه می‌کند. دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود پیرامون سال ۲۰۱۳ میلادی نوشته است «خشونت مسلحانه یک امر بسیار عادی در تایلند شده است. قوانین سهل‌گیرانه به مردم اجازه داده تا به صورت غیرقانونی به اسلحه دست یابند. سازمان‌های رسمی تخمین زده‌اند ۱۰ میلیون تایلندی دارای اسلحه شخصی هستند در حالی که تنها ۳.۸۷ میلیون از آنها ثبت شده است. بسیار رخ می‌دهد که تایلندی‌ها از سلاح برای حل منازعات تجاری یا شخصی استفاده کنند.»
۹۴۱۵۳۵_۱۲۱

قتل دو گردشگر انگلیسی با تبر در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی بسیاری از علاقمندان به سفر به تایلند را شوکه کرد

جمع بندی: آیا تایلند را از برنامه سفر خود حذف کنیم؟

گزارش حاضر بدین معنا نیست که نباید به تایلند سفر کنیم. اما مهم است که اولاً بدانیم برخی خوش‌گذرانی‌ها در این کشور به چه بهایی برای ساکنان آن تمام می‌شود و ثانیاً در صورت تمایل به سفر، با مخاطرات آن نیز از پیش آشنا باشیم! مخاطراتی که شاید دامن هر گردشگری را، به ویژه گردشگرانی که برای نخستین بار به تایلند سفر می‌کنند و فقط از جذابیت آنجا چیزهایی شنیده‌اند بگیرد.

علاوه بر این باید توجه کرد که اماکن سالم توریستی در تایلند، مانند موزه‌ها و باغ‌ها تا آکواریوم و قایق‌رانی، به خودی خود به وجود نیامده‌اند. دولت این کشور شرایط سودآوری را برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این حوزه فراهم کرده است و موجب شده که با رونق این بخش بر درآمد شهروندان و تولید ناخالص داخلی کشور افزوده شود.

منابع و مآخذ:

http://www.msn.com/en-us/news/world/overfishing-driving-slavery-on-thailands-seafood-boats/ar-BBhWM1X?ocid=iehp

http://www.7thsky.org
http://thailand.ir/fa/3Pattaya
http://www.deltaban.ir/agency-attraction-108
http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/thailand-mysterious-paradise.html
http://en.wikipedia.org/?title=List_of_countries_by_HIV/AIDS_adult_prevalence_rate
https://www.aids.gov/hiv-aids-basics/hiv-aids-101/global-statistics
http://data.worldbank.org/indicator/SH.DYN.AIDS.ZS
https://iranwire.com/features/7212
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/thailand-beach-murders-hannah-witheridge-was-raped-by-two-men-before-being-killed-9765137.html
http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-2833369/Thailand-one-dangerous-tourist-destinations-Earth-Ex-pat-investigation-lifts-lid-dark-Land-Smiles.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/thailand/11189636/Thailand-bans-beach-parties-in-wake-of-Briton-murders.html
http://www.nationsencyclopedia.com/economies/Asia-and-the-Pacific/Thailand-POVERTY-AND-WEALTH.html
http://www.worldbank.org/en/country/thailand/overview
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Violent-crime/Intentional-homicide-rate
https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=14002
http://khabarsoutheastasia.com/en_GB/articles/apwi/articles/newsbriefs/2013/09/12/newsbrief-05

http://www.theguardian.com/global-development/2014/jun/10/supermarket-prawns-thailand-produced-slave-labour
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2756102/Killer-Thai-island-two-English-backpackers-bludgeoned-death-beach.html

Share