آخرین اخبار مذاکرات هسته ای:

ظریف:پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم/توافق نهایی قطعا به شورای امنیت خواهد رفت/صالحی:به طلوع خورشید نزدیکیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظریف گفت: اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم، بیانیه مشترکی صادر شود، ضمن اینکه پیشرفت خوبی حاصل شده، اما هنوز توافقی درباره راه‌حل‌ها صورت نگرفته است

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح امروز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران از پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات هسته‌ای خبر داد، اما گفت هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

۱۳۹۴۰۱۱۲۲۳۱۸۳۴۱۳۹_PhotoLوی در این رابطه به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات گفت: «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم،‌ اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

وزیر خارجه کشورمان افزود: «اگر تلاش‌ها برای رسیدن به توافق بر روی راه حل‌ها نتیجه دهد، یک بیانیه مشترک مطبوعاتی توسط من و موگرینی صادر خواهد شد، که دوستان ما روی آن کار می‌کنند.»

ظریف با بیان اینکه راه‌حل‌ها را مرور کردیم، یادآور شد: این راه حل‌ها به صورت محورهای کلی که باید از امروز تا ۱۰ تیر ماه مورد توافق قرار گیرد و به توافق نهایی ختم شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر اعضای ١+۵ مشغول گفت‌وگو هستند باید ببینیم چه می‌کنیم.
ظریف ادامه داد: بیانیه یک بیانیه مطبوعاتی خواهد بود که قرار است دوستان ما روی آن کار کنند.

وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: هنوز زمان صدور بیانیه معلوم نیست. هنوز نیاز است بین ١+۵ و اعضای طرف مقابل صحبت‌هایی شود و ما هنوز از آنها خبر نداریم.
ظریف افزود: نیاز است امروز صبح این صحبت‌ها انجام شود. اگر توافق در مورد راه حل‌ها به جایی برسد، یک بیانیه مشترک توسط خانم موگرینی و بنده ارائه می‌شود و بعد کار تدوین توافق نهایی می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: کار بسیار دشواری است، هم مذاکره کردن با این کشورها که از یک طرف ما باید مذاکره کنیم و از طرف دیگر برای خود این گروه‌ها رسیدن به هماهنگی.

وی افزود: لذا بنده با اینکه معتقدم اگر مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود که توافق باید در چارچوب مقررات بین‌المللی باشد که تا پایان ماه ژوئن باید تنظیم شود کار بسیار دشواری است، هنوز تا آن مرحله فاصله داریم.
ظریف عنوان کرد: هم دیدگاه‌های ایران و اعضای ١+۵ و هم دیدگاه‌های داخلی ١+۵ دارای تفاوت است.
وزیر خارجه ایران گفت: نه فقط در این موضوع بلکه در همه موضوعات و رسیدن به یک چارچوبی که مورد توافق باشد، اختلاف است و بعد از این چارچوب که به عنوان راه حل‌ها از آن یاد می‌کنیم نه توافق، رسیدن به توافق تا تیر ماه کار دشواری است و همانطور که ما در مرحله اول دیدیم در ١۵ ماه گذشته کار بسیار  زیادی هم برای توافق ما با گروه و هم برای توافق داخلی آنها صورت گرفته است.

*قرار است اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم، بیانیه مشترکی صادر شود
وی تصریح کرد: قرار است اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم، بیانیه مشترکی صادر شود، ضمن اینکه پیشرفت خوبی حاصل شده، اما هنوز توافقی درباره راه‌حل‌ها صورت نگرفته است. زمانی که درباره راه‌حل‌ها به یک چارچوب برسیم تازه آن موقع روی نگارش توافق نهایی کار می‌کنیم و  آن موقع توافق خواهیم داشت.
ظریف افزود: قرار است برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی تدوین شود که هنوز این کار ما باقی مانده است و باید انجام دهیم.
وی درباره ارسال توافق به شورای امنیت نیز گفت: اگر در تیر ماه به توافق رسیدیم آن توافق برای تأیید به شورای امنیت می‌رود.

صالحی: مباحث فنی را بررسی کردیم/ به طلوع خورشید نزدیک هستیم

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص مذاکرات طولانی مدت روز گذشته و روز جاری گفت: مباحث فنی را بررسی می‌کردیم و به طلوع خورشید نزدیک هستیم.

وی در خصوص روند مذاکرات نیز گفت: الحمدالله به خوبی پیش می‌رویم.
/فارس
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share