جزييات تفاهم نامه ي بين شرکت آبفا و شوراي شهر بررسی شد

چانه زنی بر سر میزان حق انشعاب;آیا با تحمیل هزینه میلیونی به مردم موافقت می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پنجاه و سومین جلسه ی کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان و کارشناسان آن شرکت در عمارت شورا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جزییات تفاهم نامه ی بین شرکت آبفا و شورای شهر به منظور دریافت حق انشعاب از شهروندان بررسی شد.
پنجاه و سومین جلسه ی کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان و کارشناسان آن شرکت در عمارت شورا برگزار شد.

رقم حق انشعاب دریافتی از شهروندان بالاست

ب۴فرانک پیشگر، ریاست کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در ابتدای این جلسه اظهار داشت : این جلسه ، سومین جلسه به منظور بحث و بررسی لایحه ی تبصره ۳ است که در خصوص بهره مندی شرکت آب و فاضلاب استان از مشارکت های مردمی نظیر آب بهاء و حق انشعاب برای تکمیل پروژه های آب و فاضلاب در سطح شهر رشت می باشد .

وی افزود : جلساتی که تا کنون در این زمینه برگزار شده ، جلسات خوبی بوده  و هر چقدر که در مورد جزییات این لایحه بحث می شود ، همگرایی و تعامل بین شورای اسلامی شهر رشت و شرکت آب و فاضلاب افزایش می یابد .

پیشگر ، ضمن تشکر از سعه ی صدر اعضا و مشاورین شورا و همچنین کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان گیلان به منظور بررسی این لایحه گفت : هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد موجب می گردد تا لایحه ای که مصوب می شود در بهینه ترین حالت ممکن قرار گیرد و کمترین ایرادات و اشکالات را داشته باشد .

وی تاکید کرد : این پروژه،پروژه ای است که مشارکت مالی مردم را به دنبال دارد و باید با دقت نظر بیشتری بررسی شده تا بار مالی سنگینی را به شهروندان تحمیل نکند .

ریاست کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت ، با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر منتخبین مردم هستند و باید در برابر شهروندان پاسخگوی فعالیت های خود باشند ، عنوان کرد : ما نمایندگان مردم هستیم و باید بابت هزینه هایی که برای اجرای طرحها و خدمات از شهروندان دریافت می کنیم ، جوابگو باشیم به همین دلیل هر طرحی که مورد بررسی قرار می گیرد باید به طور شفاف و مشخص ، جزییات آن بیان شود .

وی خاطر نشان کرد : جمع بندی که در جلسات گذشته ی کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری توسط اعضا و مشاورین صورت گرفت ، این نتیجه حاصل شد که برای نهایی شدن طرح تبصره ی ۳ باید مکان طرح ، مدت زمان اجرای آن ، بارمالی پروژه ، قدر سهم دولت و شرکت آبفا و آورده ی تبصره ی ۳ کاملا برآورد شود .

پیشگر با بیان اینکه مبالغی که در زمینه تبصره ی در خصوص دریافت حق انشعاب از شهروندان ذکر شده ، رقم بالایی است گفت : این ارقام توسط تیم کارشناسی درآمد شهرداری رشت و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب گیلان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید که بنا به ارزش منطقه ای هزینه های مزبور دریافت شود .

وی تصریح نمود : در حال حاضر نکته ای که قابل توجه است برای واحد هایی که در مناطق با ارزش منطقه ای بین ۳۰ تا ۵۰ هزار در نظر گرفته شده ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان  به ازای هر واحد هزینه ی حق انشعاب دریافت خواهد شد که این رقم برای یک ساختمان ۱۰ واحد در همان منطقه ، رقم بسیار بالایی است .

وی تاکید کرد : پیشنهاد کمیسیون این است که رقم پایه برای تبصره ی ۳ به ۲۰۰ هزار تومان برای حق انشعاب تقلیل پیدا کند تا سقف دریافت هزینه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد.
لطفی:فرمول پیشنهادی شهرداری راهکار مطلوبی است

 کاظم لطفی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری  استان گیلان نیز در ادامه ی جلسه اظهار کرد : شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز خود را خدمتگزار مردم می داند و جا دارد از عنایت و توجه ای که اعضای محترم شورای شهر در زمینه ی دفاع از حقوق شهروندان دارند تشکر کنم .

وی اضافه کرد : برگزاری جلسات در مورد بررسی لایحه تبصره ی ۳ به تعامل بیشتر بین دو نهاد کمک می کند و نقش موثری را در اجرای طرحها و پروژه های شهری ایفا می کند .

 لطفی افزود : در خصوص ارقامی که بیان شد در نشست هایی که کارشناسان شرکت آبفا و مشاوران و امور درآمد شهرداری رشت برگزار گردید ، تیم کارشناسی شهرداری رشت فرمولی را ارایه دادند که در محاسبه میزان دریافت حق انشعاب از شهروندان راهکار مطلوبی است .دیارمیرزا

وی تاکید کرد : اگر این طرح در شورای اسلامی کلانشهر رشت پذیرفته شده و به صورت مصوب اخذ گردد ، به عنوان یک طرح شاخص از سوی وزارتخانه برای اجرایی شدن در سایر نقاط کشور نیز صادر می شود .

صابر:این میزان دریافت حق انشعاب به ضرر قشر ضعیف جامعه است
ب۵عباس صابر ریاست شورای اسلامی کلانشهر رشت در جلسه ی بررسی لایحه ی تبصره ی ۳ در مورد جزییات این لایحه اظهار داشت : کار کارشناسی خوبی در این زمینه صورت گرفته ، اما نکته ای که در این میان حایز اهمیت است و نباید از آن غافل شویم توجه به دریافت هزینه ی انشعاب از ساخت و سازها و واحد های انبوه است که اکثرا قشرهای کم درآمد در آن سکونت دارند و این میزان هزینه ی دریافتی بابت حق انشعاب به ضرر آن افراد خواهد بود .

وی اذعان داشت : پیشنهاد بنده این است که برای منطقه ای که ارزش منطقه ای دارد به ازای یک سقف تعداد واحد ،قیمت حق انشعاب کاهش یابد و برای مناطقی که واحد ها عموما به متراژ کم هستند و از نقاطی هستن که قشر آسیب پذیر در آن سکونت دارند ، هزینه های افزایش پیدا نکند .

صابر خاطر نشان کرد : سوال دیگری این است که شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان در ازای دریافت این هزینه ها چه خدماتی را می خواهد به مردم ارایه کند ؟

وی افزود : نقاطی در شهر رشت نظیر کوی حمیدیان کوچه ی همتی وجود دارند که مردم در بازدیدهایی که اعضای شورا از آنجا داشته اند اعتراض خود را نسبت به نداشتن آب شرب بهداشتی و دفع فاضلاب بارها عنوان کرده اند و توانایی پرداخت حق انشعاب را نیز به راحتی ندارند.دیارمیرزا

صابر تاکید کرد : برای مجتمع هایی نظیر مسکن مهر که به صورت انبوه ساخته می شود از یک تعداد واحد به بالا ، حق انشعاب افزایش نیابد.

حاجی پور:به ازای افزایش تعداد واحد نظیر ۱۲ واحد به بالا از پرداخت حق انشعاب معاف شوند

اسماعیل حاجی پور ، عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در ادامه ی این جلسه گفت :از تمامی همکاران که تلاش می کنند در جهت رفع معضلات این شهر و اجرای طرحهای توسعه ی شهر رشت ، قدم های موثری برداشته شود تشکر ویژه دارم .

وی افزود : پیشنهاد بنده در خصوص دریافت حق انشعاب از واحد ها این است که به ازای افزایش تعداد واحد نظیر ۱۲ واحد به بالا از پرداخت حق انشعاب معاف شوند .

در ادامه ی این جلسه دکتر پیشگر در زمینه ی بررسی تفاهم نامه ی ارایه شده توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان گفت : مفاد تفاهم نامه ی بین شرکت آبفای گیلان و شورای اسلامی شهر رشت باید مورد بررسی قرار گیرد ، کلیات طرح توسط اعضای کمیسیون موافقت شده است اما مواردی وجود دارد که باید در تفاهم نامه مشخص شده و از نظر حقوقی شفاف گردد .

پیشگر تاکید کرد : فاز به فاز اجرای طرح ساماندهی رودخانه و جمع آوری فاضلاب باید مشخص شود و قدر سهم دولت ، هزینه های مربوط به تبصره ی ۳ و برآورد طرح همگی باید لحاظ شود .

موسوی روزان:قدر سهم دولت از پروژه ها مشخص شود

سید رضا موسوی روزان ، عضو کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز عنوان کرد : در حال حاضر شورای اسلامی شهر رشت مبلغ ده میلیارد تومان را برای ساماندهی رودخانه ها در بودجه ی سال ۹۴ مصوب کرده است و مبلغی نیز که ازمحل دریافتی تبصره ی ۳ توسط شرکت آبفا پیش بینی می شود ۱۰۰ میلیارد تومان است . سوال بنده این است که قدر و سهم دولت برای اجرای این پروژه چقدر است و چه تضمینی در این خصوص وجود دارد ؟

وی خاطر نشان کرد : آیا اعتبارات دولتی صراحت دارد ؟ و اخذ خواهد شد ؟ و نکته ی دیگری که در زمینه ی تفاهم نامه مطرح است ، بندهای و مواد تفاهم نامه به صورت کلی در زمینه ی طرح بیان شده است .

لطفی:طرح جمع آوری فاضلاب شهر رشت به صورت ۵ ساله در نظر گرفته شده
در ادامه کاظم لطفی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان عنوان کرد : طرح جمع آوری فاضلاب شهر رشت به صورت ۵ ساله در نظر گرفته شده و معضل رودخانه ها باید به نوعی در سالهای آتی حل شود .

وی تصریح کرد : برای شهری مانند رشت که توریستی محسوب می شود خوشایند نیست که دارای رودخانه هایی با این مشخصات و آلودگی باشد و اینجانب به عنوان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان و همکاران و کارشناسان زحمتکش این شرکت با جدیت عنوان می کنم که تمامی سعی و تلاش بر این است که این طرح نهایی شده و به اجرا برسد .دیارمیرزا

لطفی با بیان این مطلب که برنامه ی کوتاه مدت دو ساله ای از سوی شرکت آب و فاضلاب برای رفع معضل رودخانه ها در دست اقدام است گفت : تکمیل تلمبه خانه PSW شامل باقیمانده عملیات سویل و مکانیکال ، تکمیل خط انتقال فاضلاب ناحیه غربی از محله نخودچر به محل ایستگاه پمپاژ PSW بطول ۲۵۰ متر ، اتصال خط انتقال ناحیه احمد سرگوراب به ایستگاه پمپاژ PSW بطول ۵۰۰ متر ، اجرای پسآب خروجی تصفیه خانه فاضلاب فخب با نیم لوله ی بتنی به طول  یک کیلومتر و تملک زمین ۵۰۰ متر مربع ، احداث ۴ واحد تصفیه خانه فاضلاب محلی LOCAL  در حاشیه ی رودخانه های زرجوب و گوهر رود ، اجرای ۶ طرح اضطراری جهت انتقال فاضلاب سنتی تصفیه خانه بطول ۲.۸ کیلومتر خط پمپاژ و ۱.۲ کیلومتر خط ثقلی و …. از برنامه های این شرکت است .

وی بیان کرد : سهم دولت از اجرای این طرح یک سوم است و تامین منابع از محل تبصره ی ۳ نیز ، یک سوم خواهد بود .

لطفی افزود : کارشناسان شرکت آب و فاضلاب شهری به دقت تمامی جوانب اجرای طرح جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه را بررسی کرده اند و میتوان این موارد را در جلسات کارشناسی به اختصار عنوان کرد .

جمشیدی:نباید فشار مضاعفی بر شهروندان اعمال شود

 رضا جمشیدی چناری عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تشکر از همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان برای به ثمر رسیدن پروژه ی ساماندهی رودخانه های رشت اظهار داشت : رویکردهایی که در طرح عنوان شده است رویکرد های بسیار فنی است که باید در جلسات تخصصی بررسی شود اما دغدغه ی اعضای کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی این است که تامین منابع مالی این شرکت از طریق تبصره ی ۳ ، فشار مضاعفی را بر شهروندان اعمال نکند .

جمشیدی اضافه کرد : مطالبی که همکار خوبم آقای موسوی روزان عنوان کردند به نوعی دغدغه سایر عزیزان در شورا است و اینکه ما باید در قبال اجرایی این پروژه ها به شهروندان پاسخگو باشیم .

وی تاکید کرد : در خصوص ساماندهی رودخانه ها مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در بودجه ی سال ۹۴ در نظر گرفته شده است و اگر طرح شرکت آب و فاضلاب و آورده و قدر سهم دولت مشخص باشد شاید نیازی به استفاده از تبصره ی ۳ در این زمینه نباشد .دیارمیرزا

جمشیدی با اشاره به اینکه تعامل شورای اسلامی شهر رشت و شرکت آب و فاضلاب شهری در حقیقت نوعی مدیریت یکپارچه ی شهری محسوب می شود ، ابراز داشت : محوریت هر دو نهاد بر نجات رودخانه های رشت از معضل فاضلاب گذاشته شده است و تقاضای بنده این است که این طرح با مشاوران و کارشناسان هر دو نهاد مورد بررسی قرار گیرد تا برای اجرای آن دچار موازی کاری نشویم .

جمشیدی افزود : اجرای لوله گذاری از محل بالادست یا پایین دست در شهر رشت ، احداث تصفیه خانه محلی و مکان آن در طرح مشخص باشد .

 لطفی در ادامه گفت : موضوع تفاهم نامه ی مزبور ، صرفا ساخت تصفیه خانه است و تمامی جزییات آن ، نقشه ها و مکانهایی که باید لوله گذاری و جانمایی شود توسط کارشناسان خبره ی آب و فاضلاب شهری استان گیلان ، با ساعت ها مطالعه و کار مداوم مورد بررسی قرار گرفته است .

نیکومنش:تفاهم پیشنهادی در جلسات تخصصی مورد بحث قرار گیرد

 رضا رسولی عضو شورای اسلامی کلانشهر  رشت نیز در این جلسه اظهار داشت : اگر بحث رفع آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود به صورت فیزیکی و اجرایی به مرحله ی عمل نزدیک شود از حمایت های مردمی و سیاسیون نیز برخوردار خواهد بود .

وی خاطر نشان کرد : مطمئنا وقتی که طرح اجرایی شود و فعالیت ها توسط دستگاههای ذیربط پیگیری شود مدیران ارشد استان و حتی مدیران در سطح ملی نیز برای رفع معضل رودخانه های رشت اقداماتی را صورت خواهند داد .

مظفر نیکومنش نودهی عضو کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در پنجاه و سومین جلسه ی این کمیسیون گفت : از تلاشهای مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان و که به صورت جدی و دلسوزانه پیگیر این طرح  هستند تشکر می کنم ، همچنان از دغدغه هایی که اعضای شورای شهر برای پیگیری از حقوق مردم دارند قدردانی می نمایم .

وی اذعان داشت : در سال گذشته در خصوص بهره مندی از تبصره ی ۳ مصوبه ای از سوی شورای اسلامی شهر رشت معین شد و در این زمینه تاکنون از سوی آن شرکت محترم ،گزارش عملکردی ارایه نشده است .

وی خاطر نشان کرد : در خصوص مبالغی که از مردم شهر رشت اخذ خواهد شد آیا نظارتی در زمینه ی حسن انجام کار و استفاده از آن مبالغ در سایر نقاط استان وجود خواهد داشت یا خیر ؟ در زمینه ی تفاهم نامه ی مربوط نیز پیشنهاد بنده این است که این تفاهم نامه در جلسات تخصصی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد .

در خاتمه ی این جلسه ریاست کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت ، تصمیم گیری در خصوص مفاد تفاهم نامه ی شرکت آب و فاضلاب و شورای رشت را  به برگزاری جلسه ی تخصصی با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون و کارشناسان شرکت آبفای گیلان واگذار کردند و مقرر گردید که بندهایی نیز به این تفاهم نامه اضافه شود .

شایان ذکر است در پنجاه و سومین جلسه ی کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت ماهیار اکبری مدیر دفتر تجهیز بخش مشارکت های غیر دولتی شرکت آب و فاضلاب گیلان توضیحات مبسوطی را در خصوص طرح ارایه شده برای احداث تصفیه خانه و جمع آوری فاضلاب شهر رشت ارایه داد .

منبع:روابط عمومی شورای شهر رشت

Share