خسرو قربانی

نقد و بررسی سخنان دکتر صادق زیباکلام در رشت

نقد و بررسی سخنان دکتر صادق زیبا کلام در رشت در تاریخ ۲۱/۱۱/۹۳ آقای دکتر صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه تهران به دعوت جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالیون، در شهر رشت در خصوص نظام و انقلاب اسلامی سخنرانی نمودند، که برخود لازم دیدم براین سخنان نقدی داشته […]

نقد و بررسی سخنان دکتر صادق زیبا کلام در رشت

photo_2015-02-13_12-52-39در تاریخ ۲۱/۱۱/۹۳ آقای دکتر صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه تهران به دعوت جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالیون، در شهر رشت در خصوص نظام و انقلاب اسلامی سخنرانی نمودند، که برخود لازم دیدم براین سخنان نقدی داشته باشم که به شرح زیر تقدیم خوانندگان عزیز می گردد:
۱ـ آقای زیبا کلام طرح این موضوع که علت نفرت مردم ایران از آمریکا این است که آمریکا تا آخرین لحظه از رژیم شاهنشاهی حمایت می کرد و رژیم شاه وابسته به آمریکا بود و نکته جالب در پوچ بودن این ادعا است که شاه می گوید آمریکا و انگلیس من را برداشتند و اعتقاد داشت که غربی ها دارند من را بر می دارند و شاه دلایلی برای خود در این حوزه داشت.
جواب: مطرح کردن این موضوع آن هم در آستانه سال روز پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد شبهه در اصل انقلاب توسط آقای زیبا کلام از چند جهت قابل بررسی می باشد:
الف ـ می خواهد به مخاطب و به حاضرین القا کند که در پیروزی انقلاب نه کشورهای غربی مثل آمریکا، انگلیس و … از شاه حمایت نکردند بلکه برای سرنگونی حکومت دیکتاتور پهلوی نقش نیز داشته اند. اگر خوانندگان محترم به خاطر داشته باشند در فتنه ۸۸ آشوبگران خیابانی شعارهایی را برعلیه روسیه و چین که بعد از انقلاب با جمهوری اسلامی ایران برخلاف آمریکا و غربی ها رابطه سیاسی و اقتصادی نسبتا خوبی را داشته اند، برعلیه این دو کشور شعار می دادند. دقیقا این نقطه مخصوص افراد و اشخاصی هست که ایده ها و اندیشه های لیبرال دموکراسی غربی را دنبال و از آن در مسائل سیاسی پیروی می کنند و طرح موضوع یک روز قبل از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فقط یک جواب دارد.
ب ـ اظهارات آقای زیبا کلام برای نسل های جوانی است که در سخنان خود مدعی است آنها از انقلاب اسلامی شناخت کافی ندارند، یا انقلاب اسلامی برای آنها خیلی معنا و مفهوم ندارد، و جواب آن این است که می خواهد به نسل های بعد از انقلاب بگویید انقلاب اسلامی هدیه یا به کمک لیبرال دموکراس غرب به وقوع پیوست است! البته این نظرغیر واقعی و به دور از حقیقت، نه توسط آقای دکتر زیبا کلام بلکه توسط خیلی از اساتید سکولار که دارای گرایش لیبراستی هستند و در دانشگاه ها نیز حضور دارند به عناوین مختلف عنوان می شود، که جا دارد از جانب نیروهای انقلابی و اسلامگرایان که چه قبل از انقلاب و بعد از آن در صحنه های سیاسی، اقتصادی و دوران دفاع مقدس نقش محوری و اساسی داشته اند، بی پاسخ نماند.
ج ـ نکته جالب این بخش از سخنان آقای زیبا کلام این است که به سخنان دیکتاتور(شاه) در این رابطه استناد می کند. یک سوال در اینجا مطرح می شود، اگر آمریکا و غربی ها شاه را برداشتند و حکومت پهلوی را سرنگون کردند، چرا بعد از آن، یعنی در ۳۶ سال بعد از انقلاب نتوانستند یک رابطه حداقلی را با نظام جمهوری اسلامی داشته باشند، البته در اینجا به عرض خوانندگان محترم می رسانم که آقای دکتر زیبا کلام در ایراد سخنان بدون سند و مدرک ید طولایی دارد و این دست کارها و سخنان برای هر شنونده ای که حتی اگر چند ماه بیشتر در ایران زندگی کرده باشد قابل قبول و پذیرش نمی باشد. برای نمونه صحبتهای بدون سند و مدرک آقای زیبا کلام می توان به نامه چند ماه قبل نامبرده در مورد اینکه دولت مسئول امور فرهنگی کشور نیست اشاره نمود، که برخلاف اظهارات آقای زیبا کلام در قانون اساسی نیز در چندین اصل به صراحت به این موضوع پرداخته است. از جمله اصول سوم و یازدهم قانون اساسی و یا آنکه به جای سفارت سوئیس از سفارت کشور سوئد برای آقای علی مطهری درخواست جایزه صلح نوبل می کند، و در اکثر مواقع نیز از مناظره و گفتگوی دوطرفه تا جایی که اینجانب می دانم خودداری میکند.
د ـ سخنانی چند از امام خمینی (ره) در مورد منشاء پیروزی انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری؛
این پیروزی انقلاب ما پیروزیی بود که به برکت اسلام وگرایش به اسلام و با فریاد الله اکبر به دست آمد.
الله اکبر ما را پیروز کرد، حالا هم سلاح ما همان الله اکبر است، و وحدت کلمه ما را پیروز کرد، حالا هم سلاح همان وحدت کلمه است.
آن رمزی که شما را پیروز کرد، ایمان به خدا، توجه به خدا بود.
ملت رزمنده ایران با ایمان به خدا و وحدت کلمه بر قدرت شیطان عظیم که همه قدرتها پشتیبان آن بودند غالب شد، و دست همه ابرقدرتها را از کشور خود قطع کرد.
ملت ایران با وحدت کلمه و با تمسک به اسلام و رهبری شجاعانه و حکمیانه و مردمی الهی و دین شناسی بزرگ و مؤمن و صالح{امام خمینی (ره)} نظام جمهوری اسلامی را بر سر کار آورد. مقام معظم رهبری
۲ـ حتی اساتید و دانشمندان علوم سیاسی در آمریکا و کشور غربی نیز اظهارات آقای دکتر زیبا کلام را قبول ندارند.
الف:آقای جرالد گرین در کتاب انقلاب ها به ویراستاری جک گلدستون، ترجمه آقای محمد تقی دلفروز، در فصل هفتم تحت عنوان انقلاب های ضد دیکتاتوری، در مقاله ای به نام بسیج مخالفان در انقلاب ایران در صفحه ۳۴۲ و ۳۴۵ چنین می نویسد:
صفحه ۳۴۲؛ اجازه دهید مبنای بسیج موفقیت آمیز مخالفان بخش مذهبی را یاد آور شویم: در ایران حدود ۸۰ هزار مسجد و زیارتگاه و ۱۸۰ هزار روحانی وجود دارد، از میان اینها تقریبا ۱۰۰ آیت الله، هر ۱۶۹هزار حجت الاسلام، و ۱۱ هزار طلبه هستند، و در تهران به تنهایی پیش از ۵۰هزار نفر خادم زیارتگاه هستند، جالب اینجاست که مدرنیزاسیون در ایران جامعه مذهبی ملی را به جای تضعیف تقویت نمود و…
صفحه ۳۴۵؛ بالاخره ماه سرنوشت ساز، محرم، با مراسم عظیم تاسوعا و عاشورا فرا رسید. بخش مذهبی این مراسم را رفراندومی علیه شاه اعلام نمود، این تعبیر مسالمت آمیز، مفهوم کلی انقلاب را انعکاس می داد، و در اینجا قابل ذکر می دانم که نویسنده در مطالب خود اشاره ای نیز به نقش ملی گران نیز نموده است، در صورت تمایل خوانندگان محترم تقاضا دارم کتاب صدرالذکر را از صفحه ۳۳۶ تا ۳۴۹ مطالعه فرمائید، و سپس آن را با اظهارات آقای دکتر زیبا کلام مطابقت دهید و قضاوت آن نیز برعهده شما عزیزان…
۳ـ نتیجه گیری؛ الف ـ جناب آقای دکتر صادق زیبا کلام، مخاطبانت را چه می پنداری یا آنکه می خواهی تاریخ انقلاب را برای نسل جدید وارونه جلوه دهید. آقای دکتر زیبا کلام سخنان شما مثل این است که بگویند آمریکا و غربی ها می خواهند آل سعود را در عربستان از قدرت بردارند، و از آیت الله نمر حمایت کنند،تا به قدرت برسد،آیا یک چنین صحبتی را هیچ کس قبول می کند؟
ب ـ آقای دکتر صادق زیبا کلام اگر این انقلاب برای نسلهای ایران اسلامی معنی و مفهوم ندارد، پس این جوانان که امروزه در تمام صحنه ها و راهپیمایی ها و مراسم های دینی و مذهبی حضور دارند، مدافع کدام انقلاب هستند، آیا می خواهی نسل های بعد از انقلاب، حتی خود اینجانب را نیز که شخصی از این خیل عظیم هستم را در شناخت انقلاب اسلامی به خاطر اینکه مخالف ایده های لیبرال دموکراسی غرب هستیم و در جهان امروز اعتقاد راسخ به حکومت دینداران داریم و براساس ایده های اسلامی و دینی مقابل لیبرال دموکراسی غربی بیش از ۳۶ سال است از تفکر اسلامگرایی که بنیانگذار آن امام خمینی (ره) بوده و در ادامه راه نیزهدایت اسلامگرایان در دنیا به درستی توسط مقام معظم رهبری صورت میگیرد، آیا نشأت گرفته از انقلاب اسلامی نمی باشد. در پاسخ به عرض جنابعالی می رسانم، که نسل های بعد از انقلاب نه در ایران بلکه در تمام دنیا تحت عنوان جبهه اسلام گرایان از جمله کشورهایی همچون بحرین، عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، سرزمین های اشغالی، یمن و… شناخت کافی از انقلاب اسلامی و تفکرات آن داشته و دارند و با عرض پوزش خدمت جنابعالی عرض کنم که نیاز نیست شما غصه این نسل ها را بخورید.

خسرو قربانی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share