استاندار گیلان در شورای حفاظت از منابع آب

نباید بگذارید حتی ذره‌ای از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی کشت نشود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در شورای حفاظت از منابع آب در سد منجیل با اشاره به کاهش بارندگی در گیلان و ذخیره سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت :با همکاری مردم وصرفه جویی در مصرف آب و تمهیدات اندیشیده شده توسط مدیران بویژه فرمانداران نباید حتی ذره‌ای از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی کشت نشود.

نباید حتی ذره‌ای از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی کشت نشود/در سال جاری در استان 25 درصد کمتر از سال گذشته و میانگین سالهای گذشته شاهد باران بودیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در شورای حفاظت از منابع آب در سد منجیل با اشاره به کاهش بارندگی در گیلان و ذخیره سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت :با همکاری مردم وصرفه جویی در مصرف آب و تمهیدات اندیشیده شده توسط مدیران بویژه فرمانداران نباید حتی ذره‌ای از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی کشت نشود.نباید حتی ذره‌ای از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی کشت نشود/در سال جاری در استان 25 درصد کمتر از سال گذشته و میانگین سالهای گذشته شاهد باران بودیم

دکتر محمدعلی نجفی در پنجمین نشست شورای حفاظت از منابع آب که با حضور معاونین عمرانی و برنامه‌ریزی ، فرمانداران و جمعی از مدیران در سد منجیل برگزار شد بر ضرورت تسریع در اجرای  سدهای در دست احداث استان تأکید کرد و افزود : اجرای ۲۰ سد لاستیکی انتخاب شده در استان از مواردی به شمار می‌رود که انتظار داریم وازرت نیرو  از احداث سدهای لاستیکی حمایت کند و اعتبارات لازم برای این سدها اختصاص داده شود.

وی ادامه داد : سد پلرود که هر ساله اندکی اعتبار برای آن در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر مورد توجه باشد چراکه این اعتبارات راه گشا نیست.

استاندار گیلان بر ضرورت ساخت سد دیورش در رودبارنیز تأکید کرد و افزود : با اجرای این سد آب شهرهای توتکابن، رستم آباد، رودبار، منجیل و لوشان را تأمین خواهد شد و در تلاش هستیم .

وی ضرورت اجرای سد شفارودرا نیز متذکرشد و افزود : به عنوان استانی کشاورز نیازمند منابع آبی پایدار هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان میانگین بارندگی استان را ۱۵۰۰ میلی متر عنوان کرد وگفت : در سال جاری در استان ۲۵ درصد کمتر از سال گذشته و میانگین سالهای گذشته شاهد باران بودیم .

و ی افزود :بخش اعظمی از بارش ها وارد دریا می‌شود که باید اقدامات لازم را در جهت استفاده بهینه از آبهای روان و سطحی صورت گیرد و در این زمینه نیازمند تدوین برنامه جامع در وزرات نیرو هستیم .

دکتر نجفی بر ضرورت صرفه جویی در منابع آبی تأکید کرد و افزود : صرفه جویی در منابع آبی علی الخصوص در بخش کشاورزی از جمله موارد مهمی به شمار می‌رود که مسئولین امر باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشند و کشاورزان را نسبت به آن تشویق کنند .

وی با ابراز رضایت از عملکرد فرمانداران در حل مشکلات کم آبی سال گذشته افزود : اگر چنانچه حضور قوی فرمانداران و مسئولین ذیربط در صحنه نبود با مشکل مواجه می شدیم.

استاندار گیلان گفت : حل مشکلات کم آبی تنها از عهده یک دستگاه بر نخواهد آمد بلکه تمامی دستگاههای اجرایی می بایست از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نبوده و همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت حضور مستمر و قوی فرمانداران و بخشداران در جهت حل مشکلات کم آبی  تأکید کرد و افزود : فرمانداران باید جلسات تأمین آب شهرستان ها را به صورت مستمر برگزار کنند.

وی با تأکید بر ضرورت زیرکشت رفتن تمامی زمین‌های کشاورزی استان اظهار داشت : نباید حتی ذره‌ای از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی کشت نگردد.

استاندار گیلان افزود : کشاورزان را به شخم زمستانه تشویق کنید و در آنها با اطلاع رسانی نامناسب نگرانی از کم‌آبی ایجاد نکنید، مدیریت منابع آبی در قالب یک برنامه آموزشی از طریق صداوسیما پخش و مشکلات کشاورزان برطرف شود باید همه دست به دست دهند تا کشاورز به مزرعه ورود کنند.

وی خواستار استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و نمایندگان  مجلس شد و گفت: آنها سال گذشته در مدیرت آب کمک موثری انجام دادند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت : بانک‌ها تسهیلات لازم را برای کشاورزان به منظور گرفتن خزانه فراهم کنند.

وی برخی از مشکلات کشاورزی را ناشی از عدم پوشش بیمه‌ای دانست و افزود : در این بخش نیازمند ترویج هستیم و دستگاههای ذیربط، فرمانداران، بخشداران و دهیاران نقش پررنگی داشته باشند .

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان نیز  دراین نشست گفت : هم اکنون ۳۸۵میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده که ۸درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

آقابیگی سردهنه سازی خاکی ، تعمیر و آماده سازی ایستگاههای پمپاژ و چاههای عمیق ،لایروبی و تعمیق آب بندانهان را از برنامه ریزی ها برای تأمین و توزیع آب مطمئن زراعی استان دانست .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم گفت : ۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای استان شخم زمستانه خورده است که  ۳۲  درصد بیشتر از سال گذشته است.

در ادامه این نشست هر یک از معاونین استاندار، فرمانداران و مدیران به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و با رهنمود و دستورات استاندار گیلان تصمیمات لازم در هر بخش اتخاذ شد.

 

Share