عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبرداد:

قطع وابستگی به نفت روی میز کمیسیون تلفیق/طرح خروج از مدل برآورد درآمدی نفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: برای خروج از این وضعیت کمیسیون تلفیق با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات در حال تهیه ساز و کاری است که براساس آن درآمدهای حاصل از نفت به حساب ذخیره ارزی واریز و دولت منابع مورد نیاز خود را از آن برداشت کند

عدم اطلاع از ارزش فضاها و امکنه تاریخی باعث می شود به طرز سخیفانه ای با آن برخورد شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال تهیه ساز و کار قطع وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور است و در این زمینه دیوان محاسبات کشور نظر خود را ارایه می کند. کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور را با سوال های متعددی مواجه کرده است.

jafarzadeG_6747 (2)اگرچه دولت لایحه بودجه ۹۴ کل کشور را با نفت ۷۲ دلار تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و براین اساس درآمد حاصل از فروش نفت حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان در لایحه پیش بینی شده است اما در حال حاضر قیمت نفت بین ۴۰ تا ۵۰ دلار در نوسان است از این رو تعیین قیمت نفت یکی از مهم ترین سوال های بودجه ای به شمار می رود.

در همین راستا در هفته های اخیر اظهارنظرها و طرح هایی درباره قطع وابستگی بودجه به نفت ارایه شد که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال تهیه ساز و کاری برای رسیدن به این مهم است.

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال طرحی هستیم که از مدل برآورد درآمدی نفت خارج شویم.

وی ادامه داد: در مدل درآمدی نفت اشکالاتی وجود دارد به طوری که با مشخص شدن میزان تولید به طور ناخواسته چراغی را برای تولیدکنندگان نفت در اوپک و غیر از آن روشن می کنیم که قرار است سال آینده چه میزان تولید داشته باشیم و آن را به چه قیمت بفروشیم.

نماینده مردم رشت در مجلس، تسعیر نرخ ارز در بودجه را از دیگر پیامدهای مدل برآورد درآمدی نفت عنوان کرد و اظهارداشت: براساس آن مدل هم به دنیا و هم به بازار داخل پیام هایی می دهیم، مثلا در داخل به بازار پیام می دهیم که دلار ۲۰۰ تومان گران تر می شود و با این اقدام در عمل دیگر نمی توانید بگویید که این مبنا، مبنای محاسباتی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: برای خروج از این وضعیت کمیسیون تلفیق با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات در حال تهیه ساز و کاری است که براساس آن درآمدهای حاصل از نفت به حساب ذخیره ارزی واریز و دولت منابع مورد نیاز خود را از آن برداشت کند و قیمت نفت به صورت اقتضایی محاسبه شود.

جعفرزاده اظهار داشت: با ساز و کار جدید در عمل امکان کنترل بازار به وجود می آید و استراتژی خارجی هم به صورت استوارتری تدوین می شود ضمن این که با این ساز و کار بازار داخلی و نوسانات ارزی مدیرت خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و براین اساس دشمن دیگر نمی تواند محاسبات و برنامه ریزی های ما را کنترل کند.

به گفته وی در حال حاضر این ساز و کار در کمیسیون تلفیق مراعا گذاشته شده و قرار است دیوان محاسبات کشور نیز چارچوب آن را تهیه کند.

/ایرنا

Share