وزیر بهداشت عنوان کرد:

طی ۱۵ سال آینده سرطان ۷۰ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر بهداشت گفت: سالانه در کشور ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان داریم که طی ۱۵ سال آینده این میزان ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

طی 15 سال آینده سرطان 70 درصد افزایش می‌یابد/عوامل بروز سرطان در ایران وجود دارد و حتی برخی از عوامل در ایران بیش از سایر مناطق هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر بهداشت گفت: سالانه در کشور ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان داریم که طی ۱۵ سال آینده این میزان ۷۰ درصد افزایش مطی 15 سال آینده سرطان 70 درصد افزایش می‌یابد/عوامل بروز سرطان در ایران وجود دارد و حتی برخی از عوامل در ایران بیش از سایر مناطق هستندی‌یابد.

دکتر سید حسن هاشمی در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان که در تالار وحدت برگزار شد ضمن گرامیداشت دهه فجر  گفت: به نظر می‌رسد که مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان داریم، اما خوشبختانه رئیس جمهور یکی از اولویت‌های کشور را توجه به حوزه بهداشت قرار داده است و امکاناتی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت که رضایتمندی مردم بویژه در مناطق محروم را افزایش داد.

هاشمی با بیان اینکه دولت یازدهم وارث مشکلاتی زیادی است، اظهار کرد: بخشی از این مشکلات بحث‌ها و عوامل موثر در سلامت مردم مثل آلودگی هواست. این دولت حتما به حقوق مردم توجه دارد و در حیطه‌هایی که امکان تلاش و مجاهدت باشد فروگذار نخواهد کرد و امیدواریم بتوانیم وضعیت سلامت مردم را بهبود بخشیم.

وزیر بهداشت در مورد میزان مبتلایان به سرطان در کشور گفت: سالانه در کشور ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان داریم که طی ۱۵ سال آینده این میزان ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. البته درست است که چیزی به نام سونامی سرطان نداریم. اما عوامل بروز سرطان در ایران وجود دارد و حتی برخی از عوامل در ایران بیش از سایر مناطق هستند. بنابراین از این بابت باید همت سیاستمداران اعم از مجلس، دولت، قوه قضائیه و … در زمینه کاهش عوامل سرطان‌زا باشد. مثلا موضوع بنزین که در تهران وجود داشت می‌تواند باعث مشکلاتی در کلان شهرها شود. بنابراین باید در این زمینه‌ها کار کرد.

وی ضمن تاکید بر خودمراقبتی در پیشگیری از سرطان و با اشاره به ناکارآمدی نظام بیمه در کشور گفت: نباید منکر نقش دولت در سلامت مردم باشیم، اما در حیطه‌هایی ممکن است دولت حضور قوی نداشته باشد. بنابراین مردم باید در این حیطه‌ها حضور داشته و مراقب سلامتی خود باشند تا کمتر بیمار شوند. خصوصا زمانی که نظام بیمه ما نظام کارآمدی نیست.

بیمه‌ها تجمیع و تقویت شوند:

هاشمی گفت: ۲۰ سال قانون که همه مردم ایران بیمه شوند معلق ماند که امیدواریم با تجمیع و تقویت بیمه‌ها شاهد این باشیم که دفترچه بیمه به عنوان یکی از اوراق بهادار در کشور تلقی شود تا مردم ما در هنگام بیماری بنا به گفته مقام معظم رهبری جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند و اگر بیمه‌های ما کارآمد باشند این موضوع محقق می‌شود.

وی همچنین گفت: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت دارد و نه تنها در بحث دسترسی به خدمات بلکه در موضوع حمایت ۹۰ درصدی در قالب طرح تحول سلامت از مردم نیز با گذشته قابل قیاس نیست، اما مردم همان ۱۰ درصد را هم ندارند و ما افرادی را داریم که به دلیل مشکلات اقتصادی برای درمان بیماری خود مراجعه نکرده‌اند.

وی با تاکید بر این موضوع ادامه داد: بیشترین دریافت کننده خدمات از ابتدای طرح تحول افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند البته در قیاس با کاستی‌هایی که وجود دارد، باید گفت هنوز راه زیادی برای بهبود شرایط در حوزه سلامت در پیش داریم.

حمایت از مبتلایان به سرطان:

هاشمی با بیان اینکه رقمی حدود هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران سرطانی اختصاص داده شده گفت: طرحی داریم که بر اساس آن بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این زمینه‌ها تشویق کنیم. فاصله ما با استانداردهای بین المللی در زمینه خدمات مبتلایان به سرطان قابل توجه است و حضور دولت در این حیطه‌ها به تنهایی کافی نیست. بنابراین بخش خصوصی هم باید کمک کند. اگر این هزار میلیارد را به بخش بیمه برای خرید خدمت ببریم می‌توان از بخش‌های خصوصی خرید خدمت کرد. البته درست است که بحث پیشگیری نیز مهم است، اما نباید از درمان و سلامت مردم غافل شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر و در راس آن حوادثی مثل خشونت و تصادفات میزان قابل توجهی از مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: به همین دلیل بیماری‌هایی مثل سرطان‌ها و قلب و عروق در اولویت وزارت بهداشت است. چرا مردم ما علاقمندند که ۱۰ هزار میلیارد را در سال دود کنند که دچار مرگ و میر شوند؟ با وجود اینکه مهم‌ترین عامل سرطان ریه مصرف سیگار است که در این زمینه نقش مردم بسیار موثر بوده و باید فرهنگ سازی کنیم./خبرآنلاین

Share