حجت الاسلام واحدی در مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان

سند افزایش ارتقای سطح سرانه مطالعه تدوین شود/کتابداران خود را باور داشته باشند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام واحدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان داعیه دار جامعه فرهنگی« انتظار» هنوز با استانداردهای سرانه مطالعه فاصله ی زیادی دارد اضافه کرد:باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار سایر وزارتخانه ها و صداو سیما ,سند افزایش ارتقای سطح سرانه مطالعه را تدوین نماید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام واحدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان داعیه دار جامعه فرهنگی« انتظار» هنوز با استانداردهای سرانه مطالعه فاصله ی زیادی دارد اضافه کرد:باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار سایر وزارتخانه ها و صداو سیما ,سند افزایش ارتقای سطح سرانه مطالعه را تدوین نماید.

شاخصه های مطالعه هنوز در کشور استانداردسازی نشده است

IMG_7077به گزارش خبرنگار دیارمیرزا حجت الاسلام واحدی معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آیین تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان گفت:کتابخانه های عمومی در ایران و سراسر دنیا یک نهاد اجتماعی با اهمیت هستند که از آن به عنوان دانشگاه مردم نام می برند و مرکز حمایت از کسانی است که وابسته به جریان خاصی نیستند.

وی در ادامه افزود:برای توسعه اقتصادی سیاسی و اجتماعی هر جامعه ای کتابخانه به عنوان یک مبنا قرار می گیرد و افرادی که در این مراکز مشغول فعالیت هستند باید قدر و منزلتشان بیش از دیگران شناخته شود.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تاکید بر اینکه کسانیکه اندیشه یک جامعه را روی هم بنا می گذارند و استوار می سازند با کسانیکه خدمات فیزیکی و مادی ارائه می دهند در مرتبه ی بالاتری قرار دارند تصریح کرد:امام امت در همین خصوص فرموده است:«ساده اندیشی است که گمان شود استقلال در زمینه های مختلف بدون استقلال در زمینه های فرهنگی میسر است».

حجت الاسلام واحدی با بیان اینکه شاخصه ایران, فرهنگ دوستی و فرهنگ پروری است اظهار کرد:کتابخانه و عرصه ی کتابخانه ها در کشور باید بیش از پیش شناخته شود.

وی اضافه کرد:با توجه به وجود سه هزار و ۱۷۷ واحد کتابخانه در سراسر کشور و افزایش روزافزون تعداد آمار اعضا و ساخت کتابخانه های جدید اما هنوز با استانداردهای داخلی فاصله داریم و برای حل مشکلات نیازمند عزم ملی در کشور هستیم.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه شاخصه های مطالعه هنوز در کشور استانداردسازی نشده است تصریح نمود:برخی مطالعات روزانه که در شبکه ها و گروه های اجتماعی توسط افراد صورت می گیرد نباید جزو سرانه مطالعه درنظر گرفته شود و بعضا برخی مطالب منتسب به شعرا و نویسندگان جعلی هستند که باعث رشد اطلاعات اشتباه بین تعداد زیادی از مردم می شود.

سند افزایش ارتقای سطح سرانه مطالعه تهیه و تدوین شود

IMG_7089حجت الاسلام واحدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان داعیه دار جامعه فرهنگی« انتظار» هنوز با استانداردهای سرانه مطالعه فاصله ی زیادی دارد اضافه کرد:باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار سایر وزارتخانه ها و صداو سیما ,سند افزایش ارتقای سطح سرانه مطالعه را تدوین نماید.

وی اضافه کرد:برای اینکه کتابخوانی به عنوان یک ارزش اجتماعی در جامعه تلقی شود باید کتابداران خودشان را باور داشته باشند که می توانند مشاوران مفیدی برای مراجعه کنندگان باشند.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر استخدام فارغ التحصیلان رشته کتابداری در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاکید نمود و گفت:هم اکنون تعداد زیادی فارغ التحصیل کتابداری در کشور وجود دارد و برای استخدام شایسته نیست که افرادی خارج از مجموعه را جذب نماییم.

وی افزود:دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران ارتباط خوبی دارد و بیش از ۱۵ هزار ایمیل کتابداران را مطالعه کرده است و این رویه موجب تعامل بیشتر می شود.

حجت الاسلام واحدی با بیان اینکه کتابداری که کتابخوان نباشد برای ما از ارزش بالایی برخوردار نیست ,اظهار داشت:کتابداران باید خودشان سرآمد سایر افراد در میزان مطالعه باشند .
مطالبات نهاد کتابخانه های عمومی کشور از مدیریت جدید

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پایان اظهارات خود با بیان اینکه از محمدپور مدیرکل جدید مطالباتی دارم تصریح کرد:مدیرت جدید با مسئولان استانی تعامل خوب داشته باشد و مطالبات قانونی نهاد کتابخانه ها را مطالبه نماید.

وی اضافه کرد:باید به کتابداران توجه و رسیدگی لازم شود و زمینه لازم برای ارتقای دانش کتابداران فراهم گردد.
همچنین حجت اسلام واحدی بر تشکیل منظم جلسات انجمن ها تاکید نمود و گفت:باید با خیرین کتابخانه ساز نیز ارتباط دوسویه برقرار گردد.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارتباط مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با ائمه جمعه شهرستان ها را بسیار مهم دانست و افزود:نباید از این پایگاه بزرگ اجتماعی که می تواند در ترویج فرهنگ کتابخانه نقش بسزایی داشته باشد غافل شد.

گفتنی است در این مراسم مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس,حسن تامینی نماینده مردم رشت, اعضای شورای شهر کلانشهر رشت, فرماندار شهرستان رشت,یونس رنجکش سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان,خضردوست مدیرعامل مخابرات استان گیلان,سیدعلی نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان,جانعلی پور مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان گیلان ,جوادپور فراماندار لنگرود,گلشن مدیرکل روابط عمومی استانداری گیلان, رحیم شوقی مدیرکل دفتر فنی استانداری , ثقتی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت و جمعی دیگر از مسئولین حضور داشتند.

Share