صادق زیباکلام در ورزشگاه شهید عضدی رشت

احترام بسیاری برای شهرهایی که در مبارزات انقلاب نقش داشتند،قائل هستم+حواشی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد دانشگاه تهران به ایجاد فاصله افراد سنین ۱۶ تا ۴۰ سال با پدیده انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن سال ۵۷ اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی برای نسل‌های جدید معنا و مفهوم بسیاری ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد دانشگاه تهران به ایجاد فاصله افراد سنین ۱۶ تا ۴۰ سال با پدیده انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن سال ۵۷ اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی برای نسل‌های جدید معنا و مفهوم بسیاری ندارد.

zibakalamبه نقل از فارس:صادق زیباکلام سه‌شنبه شب در مراسم «یاد انقلاب» جوانان حامی دولت تدبیر و امید در ورزشگاه شهید عضدی این شهر با بیان اینکه درصد قابل توجهی از زندانی‌های سیاسی دوران شاه از گیلان بودند اظهار کرد: احترام بسیاری برای شهرهایی که در مبارزات انقلاب نقش داشتند، قائل هستم.

وی به ایجاد فاصله افراد سنین ۱۶ تا ۴۰ سال با پدیده انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن سال ۵۷ اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی برای نسل‌های جدید معنا و مفهوم بسیاری ندارد.

زیباکلام با اشاره به ایجاد گسل بین نسل جوان و انقلاب اسلامی، بیان کرد: دلیل ناراحتی علیه رژیم شاه و مشکل مردم با آن رژیم که راهپیمایی کردند و به شهادت رسیدندباید برای نسل جوان مشخص شود.

استاد دانشگاه تهران، نوع روایت رسمی از انقلاب را دلیل اصلی ابهام و سئوال تاریخی به وجود آمده دانست و تصریح کرد: تبلیغات، پوچ، پوک و توخالی از انقلاب اسلامی انسان را با سئوال‌های مختلفی مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه به جلوگیری رژیم شاه در توسعه واقعی صنعتی کشور با تمام وجود در سال ۵۷ اعتقاد داشتم، گفت: آمریکایی‌ها در کشور مسلط بودند و شاه تصمیمی را بدون اجازه آمریکا نمی‌گرفت.

زیباکلام ادامه داد: به ما گفته می‌شود نفرت ملت ایران از آمریکا به دلیل پشتیبانی از رژیم شاه بود و پس از پیروزی انقلاب به دلیل اینکه منافع آمریکا در کشور از بین رفته بود علیه انقلاب توطئه کردند و لیبرال‌ها را سر کار آوردند و کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم به وجود آوردند.

استاد دانشگاه تهران ادعای مذکور را پوچ و پوک دانست و خاطرنشان کرد: شاه با تمام وجود اعتقاد داشت آمریکا و انگلیس او را برکنار کردند.

وی با اشاره به اینکه شاه روان‌پریش و دیوانه نبود، یادآور شد: شاه برای خود دلایلی داشت ضمن اینکه اردشیر زاهدی در خاطرات خود از آمریکا به دلیل کمک نکردن به شاه گله می‌کند و این موضوع با تصویری که آمریکا تا دقیقه ۹۰ از شاه حمایت کرد، همخوانی ندارد.

زیباکلام به دیدار بازرگان، مصطفی چمران و ابراهیم یزدی با همتایان آمریکایی هشت ماه پس از پیروزی انقلاب در الجزایر اشاره کرد و افزود: گروه ایرانی یاداشتی از هیئت آمریکایی مبنی بر ملاقات دریافت کردند و نخستین ملاقات بین هیئت آمریکایی و ایرانی در اوایل آبان ماه سال ۵۸ اتفاق افتاد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا در دیدار مذکور ادعا کرد انقلاب اسلامی را به رسمیت می‌شناسد و دعوا و تضادی با ایران ندارد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها مدعی بودند دشمن مشترکی به عنوان اتحاد جماهیر شوروی دارند و می‌توانند سلاح‌های دفاعی خریداری شده در رژیم شاه را به ایران تحویل دهند اما در مورد سلاح‌های حمله‌ای باید مذاکره کنند.

وی تمام سفارش‌های زمان شاه به آمریکا را مربوط به تجهیزات نظامی ندانست و بیان کرد: بخشی از خریدها مربوط به صنعت و کشاورزی بود.

زیباکلام به دراز کردن دست دوستی آمریکا به طرف ایران اشاره کرد و گفت: جریان‌های تندرو پس از بازگشت هیئت ایرانی از الجزایر حمله‌هایی به بازرگان کردند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که مسئولان به دلایل وقوع انقلاب اشاره می‌کنند دلیل اصلی انقلاب نیست بلکه انقلاب اسلامی برای یکسری خواسته‌ها و مطالبات مدنی بود.

وی دعوای مردم با رژیم شاه را برای مطالبات مدنی، نبود آزادی و برگزاری انتخابات آزاد دانست و خاطرنشان کرد: محدود کردن قدرت حکومت از دیگر مطالبات مردم بود. زیباکلام یکی از بیشترین خواسته‌ها در تمام قطعنامه‌های راهپیمایی دوران انقلاب را آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت تبعید شدگان به میهن عنوان کرد و یادآور شد: اگر ۹۸ درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند به دلیل این بود که معتقد بودند تفکر آنها با اسلام همسو است.

حواشی:

 بنرهای تبلیغاتی مراسم «یاد انقلاب» ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه در سالن اجتماعات بانک صادرات را اعلام کرده بود اما مراجعه‌کنندگان با در بسته این سالن مواجه شدند.

مراسم را از محل مذکور به سالن ورزشگاه تختی منتقل کردند اما دلیل آن برای حاضران مشخص نشد.

صادق زیباکلام در آغاز سخنان خود به اجرای موسیقی در ابتدای مراسم اشاره کرد و گفت: آیا گروه موسیقی مذکور دارای مجوز بود.

استاد دانشگاه تهران با قرائت شعری از نیمایوشیج شاعر مازندرانی، این شاعر را از خطه گیلان معرفی کرد و افزود: شعر نیما یادآور دوران گذشته و قبل از انقلاب است.

وی در پایان سخنرانی با اشاره به وضعیت محیط زیست گیلان، اظهار کرد: نمی‌خواستم راجع به محیط زیست گیلان صحبت کنم و دلیل آن وجود گردوغبار ایجاد شده در خوزستان است.

زیباکلام به حقوق ماهانه ۱.۵ میلیون تومانی مدیرکل محیط زیست گیلان اشاره کرد و گفت: حقوق مدیران کل باید بیشتر از مبلغ مذکور باشد و مطمئن هستم محمدرضا برجی دروغ می‌گوید.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حقوق ماهانه ۶۰۰ هزار تومانی محیط‌بانان محیط زیست گیلان دروغ بزرگ است، تصریح کرد: مدیرکل محیط زیست گیلان از اینکه ادعا می‌کند هشت ماه اضافه کار کارکنان را پرداخت نکردیم، دروغ بزرگ است.

وی به موضوعی دردناک اشاره کرد و گفت: شرم بر ما باد از اینکه اداره کل محیط زیست گیلان با وجود انبوه جنگل‌ها در استان حتی یک فروند بالگرد آب‌پاش ندارد.

Share