پدیده احتمالی جام ملت های آسیا

در نایمخن می‌مانم چون رییس قهرمانی می‌خواهد/انتظارها از تیم ملی بیشتر شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،این روزها از ستاره ایرانی تیم نایمخن و فوتبال هلند به عنوان راه نجات تیمش برای عبور از بحران‌های مالی نام می‌برند و از جدایی این بازیکن با مبلغ ۱.۷ میلیون یورو صحبت می‌کنند، این در حالی است که جهانبخش از علاقه رییس باشگاه به او و تمایلش برای ماندن حرف می‌زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،این روزها از ستاره ایرانی تیم نایمخن و فوتبال هلند به عنوان راه نجات تیمش برای عبور از بحران‌های مالی نام می‌برند و از جدایی این بازیکن با مبلغ ۱.۷ میلیون یورو صحبت می‌کنند، این در حالی است که جهانبخش از علاقه رییس باشگاه به او و تمایلش برای ماندن حرف می‌زند.

او امروز در ایران است تا توانایی‌هایش را این‌بار برای تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا خرج کند و هیچ بعید نیست به پدیده جوان بازی‌های استرالیا مبدل شود.

علیرضا جهانبخش که صحبت‌هایی درباره جدایی احتمالی او از N.E.C هلند شنیده می‌شود و در آستانه جام ملت‌های آسیا از سوی AFC به عنوان یکی از چهار بازیکن جوان تاثیرگذار این رقابت‌ها انتخاب شد، در گفت‌وگویی تفصیلی ، درباره این موضوعات و نیز شرایطش در فوتبال هلند، بازگشت به ایران و حضور در تیم ملی و… صحبت کرد که مشروح آن در زیر می‌آید:

 * ابتدا درباره قهرمانی نایمخن در نیم‌فصل لیگ دسته دوم هلند با پیروزی پرگلی که یکشنبه‌شب برابر ماسریخت بدست آوردید، صحبت کنیم؛ شرایط تیم‌تان تا اینجا در لیگ چطور بود؟

خدا را شکر بازی‌های خوبی در طول نیم‌فصل اول لیگ دسته دوم هلند انجام دادیم و با برد پرگلی که در آخرین بازی داشتیم و واقعا اعتماد به نفس بالای بازیکنان عامل این پیروزی شد، در حال حاضر با ۶ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم، قهرمان نیم‌فصل شدیم. البته مهم این است بتوانیم در نیم‌فصل دوم همین روند را ادامه دهیم تا قهرمان شویم و خیلی زود به لیگ اول هلند برگردیم.

* اما در جام حذفی با شکست مقابل A.Z نتوانستید بقا داشته باشید.

13-12-3-994jahanbakhsh_nec1بله، بازی سختی داشتیم. یک مسابقه خارج از خانه سنگین؛ A.Z سه چهار بازی قبلی‌اش را برده بود و ما می‌دانستیم دیدار دشواری در پیش داریم. این شرایط باعث شده بود هیچ فشار و استرسی روی تیم ما نباشد و در مقابل همه انتظار برد از A.Z را داشته باشند. در نیمه اول بازی خوبی انجام دادیم و چندین موقعیت گلزنی داشتیم؛ در مقابل A.Z تنها از تک‌فرصت گلزنی‌اش استفاده کرد و یک بر صفر جلو افتاد. در نیمه دوم باز هم وضعیت حملات ما بد نبود تا اینکه آنها صاحب یک پنالتی شدند و بعد از گل دوم تقریبا انگیزه بازیکنان نایمخن خیلی کاهش یافت. در ادامه یک گل زدیم اما دیگر نتوانستیم گل مساوی را بزنیم.

 * شنیده شده که باشگاه نایمخن بخاطر مشکلات مالی قصد دارد در نیم فصل با جدایی شما موافقت کرده و از این بابت به رقم ۱.۷ میلیون یورویی برسد. این خبر صحت دارد؟

 من هم خبرهایی درباره مشکلات مالی باشگاه شنیدم اما از قیمتی عنوان شده خبری ندارم. قطعا پیشنهادهایی از جمله درخواست خرید برخی بازیکنان به باشگاه می‌آید اما واقعا هیچ اطلاعی از آنها ندارم و بعید می‌دانم باشگاه با جدایی‌ام موافقت کرده باشد.

 به دنبال این اخبار جستجویی نداشتید، چون به هر حال در صورت تصمیم به چنین اقدامی قطعا شما هم در جریان خواهید بود.

قطعا همین طور است و در آخرین مرتبه‌ای که اطلاعاتی از مدیر برنامه‌هایم، مربی تیم و رییس باشگاه دریافت کردم، ظاهرا رییس باشگاه که مسوولیت اسپانسر اصلی نایمخن هم با خود اوست و تمام کارها را خودش انجام می‌دهد، عنوان کرده قهرمانی نایمخن در لیگ هلند اهمیت زیادی برایش دارد و نمی‌خواهد من را از دست بدهد. با وجود مشکلات مالی عنوان شده اما ایشان تاکید کرده که قهرمانی تیم برایش مهمتر است. حالا اینکه در آینده چه اتفاقات جدیدی بیافتد دیگر از آن اطلاعی ندارم.

 * از حضور در نایمخن راضی هستید و تمایل دارید بمانید؟

بله، بسیار راضی‌ام؛ بالاخره وقتی وجود پیشنهادها برای بازیکن خوشحال‌کننده است و من قبل از ورود به نایمخن هم پیشنهادهای خوبی داشتم و البته معتقدم از حضور در نایمخن، ضرر نکردم.

 * یعنی اصلا به جدایی فکر نمی‌کنید؟

قطعا اگر بتوانیم دوباره به لیگ برتر برویم، وضعیت تیم بهتر از این هم می‌شود چون قهرمانی در لیگ دوم هلند به تیم و خودم شخصیت بیشتری می‌دهد و فکر می‌کنم تابستان و در پایان فصل، زمان خوبی برای ترانسفر شدن باشد.

 * دوست دارید همچنان در هلند به فوتبال‌تان ادامه دهید یا به لیگ‌های دیگر هم فکر می‌کنید؟

زمانی که در نایمخن شروع به کار کردم، همواره سعی داشتم تمام تمرکزم معطوف به بازی در این تیم و تبدیل شدن به یک بازیکن کاملا موثر، بود؛ نمی‌خواستم ذهنم را درگیر مسایل دیگر از جمله رفتن به کشورهای مختلف و… کنم چون می‌دانستم اگر بازیکن موفقی در نایمخن باشم، قطعا فوتبال هلند مورد توجه و رصد باشگاه‌ها معتبر هست. الان هم شرایطم در اینجا خوب است. دومین سال حضورم در فوتبال هلند را تجربه می‌کنم و شناختم نسبت به سال اول خیلی بیشتر شده که می‌توانم از آن استفاده کنم. خیلی فکر کردم و ترجیح می‌دهم چند سال دیگر در فوتبال هلند بمانم تا هم رشد بیشتری داشته باشم و هم اینکه می‌دانم اینجا مورد توجه است.

* اینکه فوتبال هلند به عرصه ظهور استعدادها و پدیده‌ها معروف است؟

دقیقا؛ آکادمی‌ها و اساسا فوتبال اینجا مورد توجه تمام باشگاه‌ها معتبر دنیا هست و ترانسفرهای بزرگی از فوتبال هلند به لیگ‌های مختلف اروپایی انجام می‌شود.

* البته روی درخشش با تیم ملی در جام ملت‌ها و ترانسفر احتمالی بعد از این رقابت‌ها هم که حساب باز کرده‌اید؟

بالاخره هر اتفاقی می‌تواند بیافتد؛ قطعا به مسابقات جام ملت‌های آسیا هم توجه زیادی می‌شود.

* به صحبت درباره حضورتان در تیم ملی برسیم؛ چه زمانی به ایران می‌آیید و به اردوی تیم ملی می‌پیوندید؟

یکشنبه‌شب با برخی دوستانم خداحافظی کردم و آماده شدم تا دوشنبه (دیشب) به ایران بیایم. بامداد سه‌شنبه (امروز) می‌رسم و فکر می‌کنم تنها سه روز فرصت دارم تا خانواده‌ام را ببینم و کنار آنها باشم. هنوز از برنامه‌های تیم ملی و حضورم در تیم خبری ندارم.

* کنفدراسیون آسیا از شما و سه بازیکن دیگر به عنوان جوان‌های تاثیرگذار جام ملت‌ها یاد و به نوعی از شما تمجید کرده است؛ فکر می‌کنید در رقابت‌ با بازیکنان جوان دیگر چه شرایطی داشته باشید؟

انتخاب AFC که صرفا یک پیش‌بینی است؛ من روی کیفیت عملکرد خودم متمرکز می‌شوم و اصلا به رقابت با بازیکنان جوان دیگر فکر نمی‌کنم. مطمئنا وقتی تمام تلاشم را برای موفقیت تیم ملی داشته باشم و تیم موفق باشد، شرایط من هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بیشتر از آنکه در قامت یک بازیکن خوب انفرادی دیده شوم و به فکر خودم باشم، واقعا دوست دارم یک بازیکن موثر در تیم باشم.

 * چقدر انگیزه دارید که پدیده جام ملت‌ها شوید؟

با تجربه‌ای که الان دارم و اینکه همیشه وقتی در ترکیب تیم ملی قرار می‌گرفتم، با تمام وجود بازی می‌کردم، جام ملت‌ها فضای خوبی برای موفقیت است. تیم ملی در جام جهانی عملکرد قابل قبولی داشت و اکنون انتظارها از تیم بیشتر شده است. انگیزه من بیشتر مربوط به موفقیت تیم ملی است که باید مرحله به مرحله بالا رود. اگر کادر فنی تشخیص داد من در ترکیب باشم، به سهم خودم تلاش می‌کنم بهترین عملکردم را به نمایش بگذارم و کاملا در خدمت تیم باشم.

* با تغییر تاکتیکی که کارلوس کی‌روش در بازی با کره‌جنوبی داشت و خسرو حیدری را یک خط عقب‌تر آورد، فرصت برای حضور شما در ترکیب اصلی مهیا شد.

بله، اولین مرتبه‌ای بود که تیم ملی با آن ترکیب بازی می‌کرد که من هم از اول مسابقه در میدان بودم. به هر حال معتقدم هر بازیکنی در شرایط مطلوب‌تر و آماده‌تری باشد، شانس حضور در ترکیب اصلی را خواهد داشت. طبیعتا هیچ وقت نباید خیال ما از حضور در ترکیب راحت باشد و می‌دانم باید همه تلاشم را بکنم.

 * روند آماده‌سازی تیم ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم تیم ملی الان وضعیت خوبی دارد. با اطلاعاتی که از اردوی آفریقای جنوبی می‌گرفتم، بازیکنان اعلام رضایت می‌کردند و خوشبختانه روند تمرینات روز به روز تیم را آماده‌تر می‌کند. یکسری بازیکنان جدید هم محکی در تیم ملی خوردند تا شناخت کادر فنی از آنها بیشتر شود. در ادامه هم سایر نفرات اضافه می‌شوند تا شرایط بهتر شود.

 * با کدام بازیکنان در اردوی آفریقای جنوبی در تماس بودید؟

با سردار آزمون و مرتضی پورعلی‌گنجی.

 * نبود لژیونرها در اردوی آفریقا لطمه‌ای به هماهنگی بازیکنان نمی‌زند؟

قطعا سایر بازیکنانی که در اردوی آفریقا نبودند، همراه با تیم‌های باشگاهی‌شان بازی کرده و الان در شرایط مسابقه هستند. می‌توان انتظار داشت با توجه به این شرایط آمادگی لژیونرها پایین نباشد.

* می‌دانید که بازی‌های تدارکاتی بسیار کمتری نسبت به رقبایمان در جام ملت‌ها داریم؛ چه فاکتوری می‌تواند عامل برتری ما مقابل آنها باشد؟

طبیعتا هرچه بازی‌های تدارکاتی خوب بیشتر باشد، برای آمادگی و هماهنگی تیم بهتر است. کادر فنی هم متوجه شرایط بوده و طبق آن برنامه‌ریزی کرده تا در همین حد هم خوب باشد. فکر می‌کنم کیفیت بیشتر بازیکنان ایرانی، اتحاد و تلاش یکپارچه آنها می‌تواند مهمترین عامل غلبه ما بر حریفان در زمین باشد.

 * حریفان‌ ایران در جام ملت‌ها بویژه در مرحله گروهی را چطور ارزیابی می‌کنید و چه پیش‌بینی از مصاف با آنها دارید؟

پیش‌بینی که سخت است؛ بعضی حریفان بعد از جام جهانی اردوهایشان را آغاز کردند و تا به امروز تمرینات و بازی‌های تدارکاتی زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اند. حتی مرحله گروهی را هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون تیم‌های عربی واقعا پیشرفت داشتند. یکسری بازیکنان خارجی جدید با تغییر ملیت، به این تیم‌ها پیوسته‌اند تا تقویت شوند. بنابراین هیچ کدام را نمی‌توانیم دست‌کم بگیریم. تیم ملی اگر می‌خواهد در جام ملت‌ها موفق شود باید از اول محکم گام بردارد.

 * از الان شائبه تبانی احتمالی سه حریف عربی ما (بحرین، قطر، امارات) بر علیه ایران در مرحله گروهی وجود دارد و کی‌روش هم در صحبت‌هایش تاکید داشت که این تیم‌ها بیشتر از آنکه بخواهند در جام ملت‌ها موفق باشند، دوست دارند ایران را حذف کنند! فکر می‌کنید این نگرانی را چطور می‌توان از بین برد؟

ما می‌دانیم اگر بخواهیم کیفیت تیم ایران می‌تواند بهتر از حریفان عربی‌اش در زمین باشد، بنابراین مهمترین مساله این است که با فوتبال‌ و نتایج‌مان، شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم تا احتمال هرگونه تبانی هم از بین برود. مردم هم بهتر است به این مسایل توجه نکنند.

 * پیش‌بینی بوجود آوردن جنگ روانی علیه تیم ایران را دارید؟

اگر آنها بخواهند چنین کنند که کادر فنی ما در گذشته نشان داده استاد برخورد با این‌گونه رفتارهاست و اصلا تاثیری از این مسایل که البته شاید وجود داشته باشد، نمی‌گیرد. بازیکنان تیم ملی هم آنقدر باتجربه هستند که اسیر چنین شرایطی نشوند. در مجموع بهتر است اصلا به این‌ مسایل فکر نکرده و تمرکز تیم را معطوف به کسب آمادگی و هماهنگی بیشتر کنیم.

* می‌توانیم قهرمان آسیا شویم؟

چرا که نه؛ اگرچه بسیار سخت است. شرایط الان تیم ملی مثبت است و همه باید تلاش کنیم این روند ادامه داشته باشد و اردوها به خوبی برگزار شود. تا جام ملت‌ها چند بازی دوستانه دیگر داریم تا هماهنگ‌تر شویم. آرزو دارم و امیدوارم با موفقیت در استرالیا بتوانیم دل مردم را شاد کنیم. این جام ملت‌ها فرصت خوبی است تا ایران بهترین عملکرد نسبت به گذشته را در آن داشته باشد.

 * به تیم امید برسیم و اینکه شما و سردار آزمون با توجه به شرایط سنی‌تان همچنان می‌توانید در این تیم بازی کنید و در راه رسیدن به المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو موثر باشید. از اوضاع و احوال فعلی این تیم خبر دارید؟

بالاخره کادر فنی‌اش مشخص شد! متاسفانه همیشه در فوتبال پایه ما انتخاب‌ها و به دنبال آن برنامه‌ریزی‌ها خیلی دیر انجام می‌شود. در رده امید تیم ما همینجوری نسبت به بقیه عقبیم و در این شرایط انتخاب سرمربی هم باید چندین ماه به طول انجامد! البته الان دیگر باید خوشحال باشیم تیم امید سرمربی پیدا کرد و فقط امیدوارم بتوان این عقب‌ماندگی را جبران کرد.

 * از محمد خاکپور سرمربی جدید تیم امید شناخت دارید؟ او طی روزهای گذشته صحبتی با شما نداشته است؟

هنوز صحبتی نشده اما قبلا با خاکپور برخورد داشته‌ام. ایشان از بهترین بازیکنان تیم ملی سال ۱۹۹۸ بودند که من یک چیزای کمرنگی از آن زمان به یاد دارم. فوتبال خاکپور که نیازی به تعریف ندارد. امیدوارم تجاربی که در بیرون از ایران کسب کرده‌اند، راهگشای تیم امید باشد؛ ضمن اینکه مربیان خوب دیگری هم کنارشان مشغول به کار شده‌اند.

 * این تیم امید می‌تواند به المپیک ریو برسد؟

حتما. واقعا تیم خیلی خوبی داریم؛ من چندین سال در این تیم در رده‌های سنی مختلف بازی کرده‌ام. در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا سال ۲۰۱۲ این تیم که در رده زیر ۱۹ سال بازی می‌کرد، عملکرد خوبی در امارات داشت و حیف نشد نتوانستیم در آن رقابت‌ها به جام جهانی جوانان صعود کنیم. اکثر نفرات تیم امید الان در ترکیب اصلی تیم‌های لیگ برتری ایران بازی می‌کنند و می‌توانیم تیم خوبی برای انتخابی المپیک ریو داشته باشیم. طبق برنامه‌ریزی فدراسیون و مربیان، بعد از جام ملت‌های آسیا، در زمان‌های فیفا دی می‌توانم در خدمت این تیم باشم و شک نکنید برای علیرضا جهانبخش مهم نیست در کدام تیم ملی و چه رده‌ای بازی می‌کند بلکه با تمام وجودم در خدمت تیم ایران خواهم بود.
/ایسنا

Share