رئیس کل دادگستری گیلان

اعتمادسازی برای جلب سرمایه‌گذاری در گیلان ضعیف است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کل دادگستری گیلان از تشکیل کمیته حفاظت از اراضی ملی در استان خبر داد و بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی و متولی، عضو کمیته مذکور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد سیاوش‌پور ظهر امروز در همایش حفاظت منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشاورزی با محوریت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار گیلان با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: بسیج با نگاه دوراندیش امام (ره) تاسیس شد و امروز آثار این نهاد را در داخل IMG_0515کشور، منطقه و حوزه بین‌الملل مشاهد می‌کنیم.

وی در ادامه به ظرفیت‌های بسیار گیلان در جنگل، ساحل دریا، مرتع و … اشاره کرد و افزود: به دلیل بعضی از کاستی‌ها و سیاست‌های ناصحیح باقی‌مانده از سال‌های گذشته، بهره مناسب از نعمت‌های الهی در استان برده نمی‌شود و به لحاظ ایجاد اشتغال در رتبه مناسبی قرار نداریم.

سیاوش‌پور با بیان اینکه با حفظ بیت‌المال، منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان امور را با محور توسعه پیش برد، تصریح کرد: توجه به محیط زیست و منابع طبیعی منافاتی با اشتغال ندارد و مردم باید بتوانند از مواهب خدادادی بهره‌مند شوند.

رئیس کل دادگستری گیلان بر اراده ملی و تقویت بخش‌های بین‌دستگاهی دولتی تاکید کرد و افزود: هم‌سویی و هم‌گرایی دستگاه‌ها در توسعه پایدار استان حائز اهمیت است.

وی یکی از موضوع‌ها در تشکیل پرونده‌های قضایی را نبود هماهنگی بین دستگاه‌های متولی خواند و بیان کرد: سرمایه‌گذاری در واگذاری اراضی دارای معارض از موانع محسوب می‌شود ضمن اینکه اعتمادسازی برای جلب سرمایه‌گذاری در گیلان ضعیف است.

سیاوش‌پور استفاده از ظرفیت‌های مردمی در توسعه پایدار گیلان را مهم برشمرد و گفت: اعتمادی بین دستگاه‌های متولی و مردم وجود ندارد در حالی که مردم بیشترین محافظان منابع طبیعی در عرصه بین‌المللی هستند.

رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر پیش‌بینی و تدارک زیرساخت‌ها، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های قانونی که وجود دارد اما برای پیشگیری اقدامی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: قانون برای ماموران محافظ منابع طبیعی و محیط زیست این اختیار را قایل شده که برای حفط این مواهب الهی از ابتدای تخلف‌ها ورود کنند.

سیاوش‌پور با بیان اینکه بسیاری از موضوعات زمین‌خواری و ویلاسازی غیر مجاز پس از اتمام کار پرونده‌سازی قضایی می‌شود، اظهار کرد: نگاه پیشگیرانه در موضوعات کمتر وجود دارد و در این‌باره ضعیف عمل شده است.

رئیس کل دادگستری گیلان از تشکیل کمیته حفاظت از اراضی ملی در استان خبر داد و بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی و متولی، عضو کمیته مذکور هستند.

وی بر حمایت از سرمایه‌گذاری با حفظ رعایت حفظ حقوق بیت‌المال تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذار باید بتواند با اطمینان و اعتماد گام به جلو بگذارد و امور در مسیر سالم و اطمینان‌بخش حرکت کند.

سیاوش‌پور از ضرورت‌های گیلان را آمایش سرزمینی خواند و تصریح کرد: هنوز موضوع مذکور به سرانجام نرسیده است و با اتمام آمایش سرزمینی بخش قابل توجهی از مشکلات استان برطرف می‌شود.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه در تعیین تکلیف اراضی و سواحل دریا مشکل جدی دارد، گفت: ۹۸ درصد عرصه‌های ملی گیلان تاکنون ثبت شده اما اراضی باقی‌مانده عرصه اختلاف بین‌دستگاهی است.

وی واگذاری زمین در گیلان را سلیقه‌ای دانست و یادآور شد: معیار مشخصی برای واگذاری زمین به منظور سرمایه‌گذاری در استان وجود ندارد.

سیاوش‌پور با بیان اینکه در پروژه‌های راهسازی و ملی بی‌پروا به عرصه‌های ملی وارد می‌شوند، خاطرنشان کرد: میزان تخریب و آسیب از طریق نهادهای دولتی وارد شده به عرصه‌های ملی بیش از بخش خصوصی است.

رئیس کل دادگستری گیلان به روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان اشاره کرد و افزود: کشاورزی برای کشاورز مقرون به‌صرفه نیست و برطرف شدن این موضوع نیازمند ارائه راهکاری جدید است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کشاورز تنها با اختصاص تسهیلات برطرف نمی‌شود، تصریح کرد: عملکرد بیمه‌های کشاورزی در گیلان بسیار ضعیف است و این موضوع نیاز به چاره‌اندیشی دارد.

/فارس

Share