معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه کتاب گیلان

یکی از مولفه‌های اصلی گیلان این است که با اسلام علوی،اسلام آورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صالحی با بیان اینکه علویان توانستند اسلام ناب محمدی را در ایران اسلامی ماندگار کنند، افزود: یکی از مولفه‌های اصلی گیلان این است که با اسلام علوی، اسلام آورده و منبع گسترش اسلام در ایران بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب گیلان که صبح امروز(۱۷ آبان) در محل نمایشگاه دائمی استان در رشت برگزار شد، با بیان اینکه استان گیلان ویژگی‌های فرهنگی بسیاری دارد اظهارکرد: این استان با مولفه‌هایی شناخته می‌شود که بسیار ارزشمند و ارجمند است، کسانی که اسلامشان را از کام علویان کشیدند چراکه علویان به این نقطه مهاجرت کرده و سلسله و قیام علویان در این منطقه به وقوع پیوست.

IMG_2581وی با بیان اینکه علویان توانستند اسلام ناب محمدی را در ایران اسلامی ماندگار کنند، افزود: یکی از مولفه‌های اصلی گیلان این است که با اسلام علوی، اسلام آورده و منبع گسترش اسلام در ایران بودند.

صالحی نقش گیلان در جنبش‌های سیاسی مشروطه، جنبش سردار جنگل، نهضت امام خمینی و غیره را از دیگر مولفه‌های فرهنگی گیلان دانست و تصریح کرد: وجهه فرهنگی مولفه سوم گیلان است، این استان با هویت فرهنگی در طول تاریخ عجین بوده و این وجهه کاملا شناخته شده است و احتیاج به تبلیغ ندارد.

وی اضافه کرد: بزرگان دینی چون سلار دیلمی، آیت الله بهجت و در حوزه زبان وادبیات فارسی دکتر معین، دین بزرگی بر کشور دارند و لیست بلندبالایی از گیلانیان وجود دارد که به فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کردند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عمومی سازی فرهنگ در بدنه جامعه را از دیگر ویژگی‌های این استان دانست و اظهار کرد: فرهنگ این منطقه صرفا به قله‌ها محدود نمی‌شود و بدنه اجتماعی گیلان هم درگیر این فرهنگ است و همکاری مسئولان استانی با مردم و مردم با نخبگانشان، نشان از هماهنگی و احساس مسئولیت این مردم فهیم دارد.

تمدن‌ها با کتاب شروع می‌شوند

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌های بسیاری برای جایگزینی کتاب به وجود آمدند اما موفق نمی‌شوند گفت: نشر کاغذی کتاب را می‌توان به نشر دیجیتالی تبدیل کرد اما تمدن‌ها با کتاب شروع می‌شوند و عصاره این تمدن‌ها، کتاب است.

صالحی تاکید کرد: همه رسانه‌ها و هنرها به کتاب ختم می‌شود و کتاب یک عصاره اندیشه سازی است.

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه‌های استانی اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها با چند هدف آغاز به کار کردند که امروز نمایشگاه کتاب گیلان با هدف دسترسی به کتاب به شکل تجمیعی برگزار شده است.

صالحی با بیان اینکه کتاب بخصوص در دهه سوم انقلاب رشد و تولید بسیار داشته است، افزود: در هفت ماهه نخست امسال ۳۵ هزار عنوان کتاب چاپ اول و مجدد منتشر شده است که امیدواریم تا پایان سال به ۷۰ هزار برسیم.

وی یکی دیگر از اهدف نمایشگاه کتاب استانی را در دسترس بودن کتاب با توجه به بحث اقتصاد و نشر کتاب عنوان کرد و ابراز داشت: در حوزه نشر بیشتر ناشرین درگیر بحران‌ها و رکودهایی هستند که امیدواریم در نمایشگاه‌های استانی بتوانند با فروش نقدی مشکلات خود را تا حدودی مرتفع کنند.

افزایش دسترسی به کتاب و انتشار کتاب در گروی ارتقا سرانه مطالعه است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ارزان تر کتاب با ۳۰ درصد تخفیف در این نمایشگاه را کمکی به خریداران دانست وهدف مهم این نمایشگاه را در فضای استانی فرصتی برای گفتمان کتاب، مطالعه و کتابخوانی عنوان و اظهارکرد: این حرکت یک جشن فرهنگی بر مبنای کتاب است که می‌تواند ما را به سمت مطالعه سوق دهد.

وی از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست فرصتی ایجاد کنند تا سرانه مطالعه را در استان ها افزایش دهیم زیرا آنچه که دسترسی به کتاب و انتشار کتاب را تغییر می‌دهد بالا رفتن سرانه مطالعه است.

صالحی با بیان اینکه کتاب در فرهنگ نقش مهمی داشته و برگزاری هفته‌های کتاب به عنوان هفته‌های فرهنگی مطرح شود تاکید کرد: هفته‌های فرهنگی باید نقطه عطفی جهت حوزه فرهنگ و نمایشگاه‌های بعدی در آینده باشد.

گفتنی است، دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان از ۱۷ لغایت ۲۳ آبان ماه جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برای بازدید علاقه‌مندان دایر می‌شود.
/شبستان

Share