همایش ملی املش شناسی برگزار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری همایش ملی املش شناسی به منظور ارج نهادن به تمدن باشکوه املش خبرداد. مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: تمدن املش به لحاظ داده های باستان شناسی، یکی ازشاخص ترین مراکزمیراث فرهنگی ایران است. تمدن املش یک […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری همایش ملی املش شناسی به منظور ارج نهادن به تمدن باشکوه املش خبرداد.

hbpyf5e4مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: تمدن املش به لحاظ داده های باستان شناسی، یکی ازشاخص ترین مراکزمیراث فرهنگی ایران است. تمدن املش یک حوزه ی فرهنگی و باستانشناسی است که محدوده‌های دیلمان، رانکوه، اشکورعلیا، اشکورشوبیل و بخشی از نواحی غرب مازندران را دربر می‌گرفت
رضا علیزاده گفت: شهرستان املش،با این که سوابق بسیار درخشانی از قدیمی ترین دوران تاریخی، در زمینه های مختلف هنری، فرهنگی و مذهبی دارا بوده و به اقتضای هر عصر ودوره ،عالی ترین مدارج ترقی واهمیت را طی کرده، لیکن آثار، ابنیه و اطلاعات تاریخی آن به صورت پراکنده و درکتب مختلف منتشر شده و فهرست جامعی از آن ها تهیه نشده است.
وی گفت: به لحاظ جغرافیایی – تاریخی، املش ناحیه‌ای مستعد است که کشف آثاری از سده‌های پیشین، حکایت از پیشینه کهن تاریخی پیش از اسلام آن دارد. در املش آثار باستانی مهمی همچون کوزه‌های زرین و گلی از اشکال حیوانات، مجسمه و سلاح‌های انسانی به دست آمده است، که از جنس برنز، نقره و طلا ساخته شده‌اند. قدمت برخی از این اثار به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره قبل از میلاد مسیح برمی گردد.
وی بابیان برگزاری نخستین همایش ملی املش شناسی تصریح کرد: همایش املش شناسی با هدف ارج نهادن به تمدن باشکوه دوره اسلامی املش و معرفی آثار آن دوره در این مناطق برگزار می شود.
وی اظهار داشت : محورهای همایش در ارتباط با املش و میراث جهانی ،منظرفرهنگی و طبیعی املش،هنروصنایع دستی،موانع و راهکارهای توسعه گردشگری ،بازشناسی بقاع متبرکه و ابنیه مذهبی املش ،آیین ها و باورها ،جشن ها و میراث معنوی،بررسی و کاوش های باستان شناسی حوزه فرهنگی ،روشها وتدابیر حفاظت فیزیکی درآثار تاریخی منطقه املش برگزار خواهد شد و مقالات علمی متعددی که به دبیرخانه همایش ارسال شده است توسط اساتید برجسته استان و کشور مورد ارزیابی علمی قرار خواهد گرفت و خروجی نتایج علمی این همایش منتشر خواهد شد.
شایان ذکر است همایش ملی املش شناسی در شهرستان املش در ساختمان کانون فرهنگی و تربیتی معصومیه به مدت دوروز در ۳۰مهر و ۱ آبان سال ۱۳۹۳ برگزار می شود.

Share