با حضور شماری از استانداران

حضور استاندار در جلسه بررسی راه‌ حل مشکلات روستاهای مرزی کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور شماری از استانداران و نمایندگان استان‌ها، راه‌های حل مشکلات روستاهای مرزی کشور را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور شماری از استانداران و نمایندگان استان‌ها، راه‌های حل مشکلات روستاهای مرزی کشور را مورد بررسی قرار داد.160584
سیدابوالفضل رضوی با اشاره به سخنان رییس جمهوری در همایش «روز ملی روستا» در مهر ماه امسال مبنی بر اینکه «معاونت توسعه روستایی یک کار ویژه‌ای را برای روستاهای مرزی باید انجام دهد»، گفت: سخنان رییس‌ جمهوری نشان از اهمیت روستاهای مرزی کشور دارد، این جلسه در جهت رفع موانع پیش‌روی ساکنان روستاهای مرزی تشکیل شده تا بتوانیم توجه بیشتری به این قشر زحمتکش در کشور بکنیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ضمن ارائه آمار تعداد روستاها و آبادی‌ها در کشور، گفت: به ۱۹ استان مرزی کشور سفر کرده‌ام تا به برنامه‌ای جامع برای ارتقای روستاهای مرزی کشور دست پیدا کنیم. سه مشکل اساسی که روستائیان از آن رنج می‌برند اقتصاد و درآمد، نابرابری در خدمات شهری و روستایی، حمایت معنوی فکری توسط مقامات است.
وی در ادامه به تحت پوشش نبودن صدا و سیما و تلفن همراه و اینترنت در روستاهای مرزی اشاره کرد و گفت: روستاهای مرزی از نظر امکاناتی چون راه‌های ارتباطی با بخش، شهرستان و مراکز استان‌ها با دغدغه‌های متعددی مواجه هستند و این امر باعث مهاجرت و کم شدن جمعیت روستاهای مرزی کشور خواهد شد.
دکتر رضوی با اشاره به اینکه با توجه به پتانسیل‌های بالای اغلب روستاهای مرزی در زمینه منابع معدنی و زیرزمینی، گفت: هنوز شناسایی مناسبی در زمینه منابع معدنی و زیرزمینی در روستاهای مرزی کشور انجام نشده و یا اگر انجام شده بالفعل نشده است و در این راستا باید با تسهیل راه‌های ارتباطی، سرمایه‌گذاری و ایجاد امکانات در این راستا بتوان فعالیت و اشتغال را در روستاهای مرزی ایجاد کرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به کم‌آبی، بی‌آبی و خشکسالی برخی از روستاهای مرزی کشور اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با یک تصمیم و جمع‌بندی جدی بتوان این معضل روستاها را برطرف کرد.
وی گفت: در برنامه ششم، شورایی تحت عنوان «شورای توسعه روستایی و عشایری» در مجموعه ستاد برنامه ششم به مسئولیت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مصوب شد که این معاونت از وزارتخانه‌ها و موسساتی چون بنیاد مسکن، میراث گردشگری و فرهنگی، وزارتخانه‌های نیرو، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات را برای حل مشکلات روستاهای مرزی دعوت کردیم.
دکتر رضوی با بیان اینکه اصلاح و تکمیل روستاها دیدگاه دولت است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری و رییس‌ جمهوری و معاون اول رییس‌ جمهوری روستاها را محل تولید متنوع می‌دانند، بنابراین توانمندی روستائیان از جمله برنامه‌های دولت بشمار می‌رود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ضمن پیشنهاد «بسته توسعه روستایی» با همکاری هر استان، تصریح کرد: استانداران هر استان پیشنهادات اعتباری را در جهت رفع مشکلات روستاهای مرزی در زمینه‌های آب، راه، گاز و مخابرات و شبکه‌های صدای و سیما ارائه بدهند تا ان‌شاء الله بتوان مقداری از بودجه سال آینده را به این امر اختصاص داد.
در ادامه جلسه، استانداران مرزی کشور به بحث و بررسی مشکلات روستاهای مرزی پرداختند و راهکارهای موجود را برای حل مشکلات از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قومیت‌ها، مهاجرت، تغییر بافت‌های روستایی، خشکسالی و کم‌آبی، تهاجم فرهنگی، پوشش بیمه‌ای، بهداشت، کشاورزی، راه‌های ارتباطی، محیط زیست، گردشگری، ایجاد بازارچه‌های مرزی، امنیت در جهت ارتقاء سطح زندگی و افزایش جمعیت روستاهای مرزی، بررسی کردند.
160588 160589 160593

Share