استاندار در همايش روز جهاني يادبود قربانيان حوادث جاده‌اي

گیلان آماده ایجاد نخستین سیستم ترومای کشور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر نجفی در همایش روز جهانی یاد بود قربانیان حوادث جاده‌ای در بیمارستان پورسینای رشت گفت : گیلان آمادگی ایجاد نخستین سیستم ترومای جاده‌ای کشور را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار از آمادگی گیلان برای راه‌اندازی نخستین سیستم ترومای جاده‌ای کشور در رشت خبر داد

najafi_4074دکتر نجفی در همایش روز جهانی یاد بود قربانیان حوادث جاده‌ای در بیمارستان پورسینای رشت با اشاره به توانمندی‌های تحقیقاتی و علمی بالای استان در کشور و شورای ترافیک گفت : گیلان آمادگی ایجاد نخستین سیستم ترومای جاده‌ای کشور را دارد.

نماینده‌ی عالی دولت افزود : گیلان از نظر تعداد موارد تصادفات رانندگی وضعیت نامناسبی دارد و می‌توانیم از تجربه‌ی اجرای پایلوت سیستم تروما ضمن کاهش میزان مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از تروما در استان ،الگویی جدیدی را به کشور معرفی کنیم.

وی با اشاره به ورود سالانه بیش از ۴۰ میلیون گردشگر به استان واقامت ۳۲ میلیون نفر از آنان گفت : در کنار گردشگر پذیر بودن گیلان این استان از پرحادثه‌ترین مناطق کشور هم محسوب می‌شود از اینرو همواره باید آمادگی لازم را در موقع بروز بحران‌ها داشته باشیم.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد : یکی از عوامل کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی تجهیز مراکز اورژانس است.

وی افزود : نیروهایی که در اورژانس‌ها مشغول بکار می‌شوند باید جزء قوی‌ترین نیروها باشند.

وی در ادامه با بیان این که در سال های گذشته به متخصصان طب اورژانس و کادر درمانی بخش اورژانس کمتر توجه می شد، اظهار کرد : بیشترین مشکلات در اورژانس و کادردرمانی است که البته در سال های اخیر تلاش های زیادی برای رفع مشکلات این بخش انجام شد.

استاندار گیلان بر اهمیت رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای نیز تأکید کرد و گفت : هنوز ۱۰۰ نقطه‌ی حادثه خیز در استان وجود دارد که برای رفع آنان به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دکتر نجفی نصب علائم رانندگی و روشنایی در معابر درون و برون شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با فرصت منطقه آزاد انزلی را نیز ضروری عنوان و به نقش مسلم آموزش در کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت : در بخش آموزش کار سنگینی داریم و من از آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، حمل و نقل و پایانه‌ها و رسانه های گروهی بویژه صدا و سیما می‌خواهم در این زمینه فعال‌تر باشند.

وی ضمن انتقاد از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در گیلان از سوی برخی از رانندگان خاطر نشان کرد: رعایت نکردن این قوانین شامل سبقت ، سرعت زیاد مهمترین عامل تصادفات در استان است.

دکتر نجفی با اشاره به آمار تصادفات در گیلان آن را زیبنده این استان ندانست و تصریح کرد: همه ما بایستی با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و آموزش های لازم، در پیشگیری و کاهش تصادفات سهیم باشیم.

در این مراسم همچنین طرح جامع سیستم ترومای کشور از سوی مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان به استاندار جهت ارائه به هیئت دولت تقدیم شد.
گفتنی است : سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده می‌باشد که طیف گسترده‌ای از مراقبت‌ها را برای همه بیماران مجروح ارائه می‌دهد و با سیستم بهداشت و درمان عمومی هماهنگ است. سیستم‌های تروما موجب استفاده کارآمد از منابع مراقبت بهداشتی می‌شود و براساس نیازهای منحصر به فرد جمعیت بنا شده‌اند. توسعه سیستم تروما در سراسر کشور، مراقبت‌های موثر و بی نقص با قابلیت گسترش نیازهای پزشکی در هنگام رویارویی با فاجعه انسانی یا طبیعی را فراهم خواهد نمود.
کاهش در میزان مرگ و میر ناشی از تروما- کاهش در تعداد و شدت معلولیت‌های ناشی از تروما- افزایش تعداد سال‌های موثر زندگی از طریق کاهش مرگ و میر و از کارافتادگی- کاهش هزینه‌های مرتبط با درمان و توانبخشی مداوم قربانیان تروما- کاهش تأثیر این بیماری بر وابستگی بیمار از مزایای اجرای این طرح است.

Share