توسعه اجتماعی نیازمند آسیب شناسی دقیق فرهنگی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین جلسه مشترک کار گروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان بندر انزلی و کار شناسان اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان با حضور سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان، فرماندار ، امام جمعه ، دادستان و روسای ادارات و دستگاههای ذیربط شهرستان بندر انزلی برگزار شد. این نشست که […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین جلسه مشترک کار گروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان بندر انزلی و کار شناسان اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان با حضور سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان، فرماندار ، امام جمعه ، دادستان و روسای ادارات و دستگاههای ذیربط شهرستان بندر انزلی برگزار شد.
این نشست که برای اولین بار براساس مصوبه کمسیون اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان برگزار شد در آن در خصوص رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی و دست یابی به راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی بحث و تبادل نظر شد.
*هم گرایی دستگاههای مرتبط
20141001_164754سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان در این نشست نیز خاطرنشان کرد : برای ورود به بخش عملیاتی در راستای کالبد شکافی مسائل مبتلابه شهرستانها و نظر به پراکنش جغرافیایی وسیع ناهنجاریها مصوب شد تا کارگروه های اجتماعی شهرستانها با حضور کارشناسان اداره کل امور اجتماعی و مدیران کل مربوطه در شهرستانها تشکیل جلسه دهند تا در صورت لزوم بتوانیم برای حل مسائل مطرح در شهرستانها بطور مستقیم از همراهی مدیران کل بهره مند شویم.

‘یونس رنجکش ‘ افزود: انزلی میزبانی نخستین جلسه خارج استان این کارگروه را تقبل کرده است و انتظار می رود با استقبال سایر شهرستانها برای هرچه فعال تر شدن و نیز تمرکز زدایی در جلسات ، نشستهای منظم کار گروه در نقاط دیگر نیز برگزار شود تا با افزایش هم گرایی تمامی دستگاهها بتوانیم به اهداف تعیین شده ، دست پیدا کنیم.

*حوزه اجتماعی محور برنامه ششم توسعه
سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان اظهار کرد: بر مبنای سیاست گزاری دولت و دستورالعمل وزارت کشور در خصوص برنامه نویسی برای برنامه ششم توسعه کشور ، محور برنامه توسعه در حوزه اجتماعی تعیین شده است.

وی یادآور شد : پیش از این همواره در برنامه های پنج ساله توسعه کشور ، توسعه اقتصادی مطرح بود که البته اگر این توسعه بصورت متوازن اتفاق می افتاد ، امروز دغدغه هایی کمتری هم در حوزه آسیبهای اجتماعی می داشتیم.

رنجکش تصریح کرد: بسیاری از مهاجرتها ، افزایش حاشیه نشینی و ازدیاد سکونت گاههای غیر رسمی و تبعات و آسیبهای اجتماعی حاصل از آن از توسعه نامتوازن ناشی می شود اما برغم همه انچه که رخ داده است امروز تکلیف دستگاههای فرهنگی بازشناسی این معضلات است تا بتوانیم با یافتن منشا آسیب ، آن را درمان و در نهایت متوقف و اصلاح کنیم.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه کارگروه اجتماعی در عین آسیب شناسی ، یافتن نگاه و نگرش مناسب برای برخورد با ناهنجاری ها اعم از روشهای ترغیبی یا تنبیهی برای نیل به توسعه احتماعی مد نظر دولت است.

رنجکش با اشاره به در دست تهیه بودن برنامه های کشوری تاکید کرد: نیاز داریم تا در حوزه استان و شهرستان مدل متناسب بومی – محلی خودمان را برای اجرای قانون تهیه کنیم لذا کمیسیون های شهرستانها باید ضمن آسیب شناسی به تحلیل و تفسیر داده ها پرداخته تا مسیر حرکت و نوع رفتار موثر بر عمق جامعه، شناسایی و تبیین شود.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان ضمن تاکید برتلاش در جهت افزایش حساسیت افراد و خانواده ها نسبت به هنجارهای اجتماعی گفت : باید آموزش ها از خودمان و از خانواده شروع شود.

رنجکش یکی از مشکلات موجود در شهرستانها را فقدان آمارهای دقیق و بروز عنوان و خاطرنشان کرد : وقتی آمار دقیق نباشد ، تنگنای تحلیل ایجاد شده و در نهایت اطلس احتماعی درستی که مبنای تحلیل و برنامه ریزی است ، نخواهیم داشت.

وی ضمن درخواست از فرمانداران برای حساسیت در جمع آوری و بروز رسانی آمارهای دستگاههای مختلف افزود: یقینا این آمارها و تحلیلهای شهرستانی و استانی مبنای تصمیم سازی برای تصمیم گیران در سطح کشور است لذا باید به درستی وضع موجود را براورد کنیم تا برنامه ریزی دقیق و متناسبی برای نیل به وضعیت مطلوب داشته باشیم.

*توسعه مشارکت مدنی
سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان تاکید کرد: باید بپذیریم در حیطه و توان دستگاههای دولتی نیست که بتوانند به تنهایی تمامی آسیبها را پوشش دهند لذا با توجه به نگرش دولت تدبیر و امید لازم است تا از نهادهای سازمان یافته مردم نهاد، افراد توانمند و خیر و هنرمندان و امثال آن کمک بگیریم .

رنجکش تصریح کرد : باید بتوانیم ضمن باور این نیروها بعنوان سرمایه های اجتماعی آنها را سازماندهی کرده و در راستای اهداف مشترک و متناسب با آن هدایت کنیم و از این ظرفیت های اجتماعی به نفع کل اجتماع بهره ببریم.
وی در خاتمه سخنانش بر تشکیل منظم و ماهیانه این جلسات تاکید کرد.

‘قاسم روحانی فر ‘ فرماندار بندر انزلی در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی این شهرستان پرداخت و فرهنگ را مفهومی فراگیر ارزیابی کرد که در نهایت به پیشرفت و اعتلای جامعه می انجامد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهم برنامه های این کار گروه و کمیسیون های مربوط به آن در شش ماهه نخست امسال اشاره و تصریح کرد : برگزاری همایش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر ، برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری همایش با موضوع عفاف و حجاب ، پخش وصایای شهدا در خصوص حجاب از تلویزیون شهری انزلی ، برگزاری همایش انوار تشیع، برگزاری کارگاه های آموزشی برای دهیاران و روستائیان در خصوص آشنایی و مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی و نیز جلسات تقدیر و تجلیل از ورزشکاران مدال آور برخی از برنامه های کارگروه فرهنگی اجتماعی در انزلی است.

در ادامه امام جمعه شهرستان بندر انزلی ، رییس اداره بهزیستی ، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ، کارشناسان اداره کل اموراجتماعی استانداری و دادستان شهرستان بندر انزلی از زوایای گوناگون به نقد و تحلیل لزوم برگزاری این جلسات ، اهداف آن و یافتن نگرش های ثمر بخش با تاکید بر عملیاتی بودن و قابلیت اجرا شدن برنامه های تدوینی ، پرداختند.

Share