همزمان با روز جهانی بدون خودرو

دستور جالب مدیرکل محیط زیست گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ، طی نامه ای ، استفاده از خودروی شخصی را در “روز جهانی بدون خودرو” برای کلیه پرسنل حفاظت محیط زیست ممنوع کردند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ، طی نامه ای ، استفاده از خودروی شخصی را در “روز جهانی بدون خودرو” برای کلیه پرسنل حفاظت محیط زیست ممنوع کرد .Exhaust pipe.

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که امروزه گریبانگیر مردم در شهرهای بزرگ شده و سلامت عمومی را به مخاطره انداخته است و خودروها و وسایل نقلیه موتوری یکی از اصلی ترین عوامل انتشار این آلودگی ها هستند. استفاده از خودروهای تک سرنشین و عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز در این بین مزید بر علت است . برابر آمار رسمی دراستان گیلان بیش از ۱۷۶۰۰۰ دستگاه خودرو سبک و ۵۲۰۰۰ دستگاه خودرو سنگین در تردد میباشند که بیش از ۹۰ درصد از گازهای سمی منواکسیدکربن و ۸۰ درصد اکسید نیتروژن موجود در جو شهرها ازاگزوز خودروها خارج و منجر به کاهش اکسیژن رسانی به خون ، مشکلات تنفسی و التهاب ریه می گردد و سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماریها می شود .

۲۲ سپتامبر مصادف با ۳۱ شهریور ماه به عنوان روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده و مردم سراسر جهان بویژه حامیان محیط زیست دراین روز خودرا ملزم به عدم استفاده از خودرو کرده و یا برای جابجایی ازوسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند .
با توجه به افزایش چشمگیر خودرو در استان و فرهنگ غلط استفاده از آن بصورت تک سرنشین و افزایش نسبی آلودگی هوا علیرغم اقلیم کم نظیر استان سرسبز گیلان و همچنین به منظورترویج فرهنگ محیط زیست و الگوی مصرف ، این اداره کل طی هماهنگی بعمل آمده با شهرداری و سازمان اتوبوسرانی رشت استفاده ازاتوبوسهای شرکت واحدرا در روز ۳۱/۶/۹۳ برای عموم مردم رایگان نموده است . لازم به ذکر است جناب آقای دکتر نجفی استاندار محترم گیلان نیز ضمن استفاده از اتوبوس شرکت واحد رشت در این روز طی نامه ای از کلیه مدیران سازمانها ونهادهای دولتی و عمومی استان گیلان خواسته است با گرامیداشت این روز با شعار ( خودروها در پارکینگ، نفس عمیق در خیابان) ، ازخودروهای نقلیه عمومی استفاده نمایند . همچنین به همین مناسبت مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ، طی نامه ای ، استفاده از خودروی شخصی را در “روز جهانی بدون خودرو” برای کلیه پرسنل حفاظت محیط زیست ممنوع کردند .

Share