دیپلماسی عمومی

بازی دیپلماتیکی که در والیبال به آمریکا باختیم!+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،پنج شنبه هفته گذشته صفحه “وزارت خارجه آمریکا” برای اولین بار تصاویری از خوش و بش بازیکنان تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی با یک فرد آمریکایی را بارگذاری کرد که بلافاصله مورد استقبال رسانه های ضد انقلاب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،پنج شنبه هفته گذشته صفحه “وزارت خارجه آمریکا” برای اولین بار تصاویری از خوش و بش بازیکنان تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی با یک فرد آمریکایی را بارگذاری کرد که بلافاصله مورد استقبال رسانه های ضد انقلاب قرار گرفت.

این فرد آمریکایی که در ابتدا به عنوان مشاور بین الملل فدراسیون والیبال آمریکا نام گرفت، در انتها معلوم شد که مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا بوده و نام او “گرگوری سالیوان” است.

وقتی رسانه های داخلی عکس محمدرضا داورزنی با رئیس فدراسیون والیبال آمریکا منتشر کردند، خیلی ها یاد یک اصطلاح قدیمی افتادند؛ “دیپلماسی پینگ پنگ”.

115408_646115681_858
115410_947115411_173

 

تصاویر فیس بوک وزارت خارجه آمریکا
فرهاد ظریف در حال امضای توپ والیبال کوچک برای مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا

شاید ماهیت سفر تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی به خاک آمریکا و البته به همراه مدیران ارشد این فدراسیون، و بستن توافق نامه با آن فدراسیون با ماجرای سفر پینگ پنگ بازان چینی چندان مرتبط نباشد، چرا که در آن سفر گفت و گوی های پنهانی ایالات متحده آمریکا و چین در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی رخ داد. در آن زمان هنوز دو کشور روابط سیاسی با یکدیگر نداشتند و برای انجام مذاکرات برگزاری یک تورنومنت را بهانه قرار دادند تا در کنار آن و با پوشش رایزنی های ورزشی بتوانند باب مذاکرات را باز کنند.

در این روزها و با مطرح بودن مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ نمی توان به راحتی از کنار این تصویر و همچنین برخی اهداف سیاسی پشت آن غافل بود.

حرف هایی که دو رئیس فدراسیون زده اند، بوی سیاست هم به خود گرفته مثلا داورزنی می گوید:”این پروتکل همکاری توقیت روابط دو کشور و افزایش همکاری در سطوح مختلف را به دنبال خواهد داشت.”

داگ بیل، رئیس فدراسیون والیبال آمریکا هم گفته است:”امضای این توافق نامه به بهبود روابط بین دو کشور کمک خواهد کرد و شروع خوبی برای دو کشور است تا بتوانند از ظرفیت های موجود بهره ببرند چون این همکاری ن تنها استاندارد های والیبال را در دو کشور بلکه در جهان تقویت خواهد کرد.”

معانی این دو جمله مطرح شده از سوی دو رئیس فدراسیون همان است که هر ناظر بین المللی به طور واضح و آشکار از آن دریافت می کند، یعنی ماموریتی فراتر از یک تور و توافق نامه ورزشی.

بعد از انقلاب اسلامی، تیم های ورزشی دو کشور بارها مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند و شاید بتوان مهمترین آن را بازی تیم فوتبال ایران در مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ کرد و یا سفر اخیر تیم ملی کشتی آمریکا به ایران. اما نکته مهم اینکه دیدارهای ورزشی چند سال قبل با اهداف ورزشی و اکثرا بر اساس قرعه کشی و بدون اعمال نظر دو طرف انجام شده اما دیدار اخیر مسئولین و بازیکنان فدراسیون والیبال کشورمان با مسئولین ارشد وزارت خارجه آمریکا آن هم در روزهای اوج مذاکرات هسته ای ایران و طرف های غربی قابل تامل است.

قصور حراست وزارت ورزش؟

فردی که در انتها فیس بوک وزارت خارجه آمریکا او را مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا خوانده است برای استقبال از تیم ملی والیبال در فرودگاه حاضر شده و خود را مشاور بین الملل فدارسیون والیبال آمریکا خوانده است. در این بین آیا نباید نماینده حراست وزارت ورزش که عموما در چنین مسافرت‌های حساسی همراه تیم هستند، گوشزد می کرده که این شخص مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا بوده و یا مشاور بین الملل فدراسیون والیبال آمریکا نبوده است؟

چرا والیبال؟!/دیپلماسی ورزش، جان تازه می گیرد؟!

والیبال طی سالیان گذشته در کشور ایران رشد جهشی داشته و علاوه بر اینکه دیگر قاره آسیا ایران را ارضا نمی کند، توانست درآخرین لیگ جهانی والیبال مقام در خور تقدیری را کسب کند و به عنوان رکوردار حضور تماشاگر در یک بازی و همچنین میانگین بازی های برگزار شده در کشور، آمار خوبی را بر جای گذارد.

همین امر سبب شده تا آمریکایی ها علاوه بر دیپلماسی ورزشی در رشته های فوتبال و کشتی، به والیبال هم روی بیاورند.

والیبال هم اکنون در ایران محبوبیت خاصی را دارد و وارد شدن از در این رشته ورزشی قطعا کارامدی خاص خود را دارد، اما آیا در شرایط پیچیده رابطه ایران و آمریکا و در حالی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با وزیر و مدیران ارشد وزارت خارجه رابطه با آمریکا را برای کشور مضر و بی فایده دانسته اند، راه اندختن چنین میتینگ های نمایشی ای ، خروجی خاصی برای دیپلماسی کشور دارد؟!

115415_890 115416_108 115418_208 115421_526 115422_483 115412_902115414_593

صمیمت مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا با بازیکنان و مسئولین فدراسیون والیبال قابل توجه است

115419_350 115420_588 115413_267

صراط/

Share