گفتگو با قهرمان سبک وزن کشتی گیله مردی

در کشتی گیله مردی الگویم مرحوم اسماعیل امانی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امسال با توجه به حضور پر رنگ ورزشکاران از مناطق مختلف گیلان ومازندران مسابقات با حرارت خاصی دنبال شد وبر خلاف سنوات گذشته قهرمان از قبل مشخص نبود زیرا در گذشته از روز اول مردم دو چهره برتر را می شناختند وقطب ها عامل ترس رقبا بودند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ورزشهای بومی سنتی در بین مردم خطه شمال از محبوبیت بالائی برخوردار است . در منطقه فومنات هر ساله کشتی گیله مردی با حرارت خاص دنبال می گردد  وپهلوانان از مناطق مختلف گیلان ومازندران با همه توان حدود یک ماه واندی تلاش می کنند تادر نهایت جایگاه قهرمانی را بدست آورند که در این بین هر ساله برخی چهر ها به سبب آمادگی بالا با کنار زدن رقبا ،نامی برای خوددست وپا می کنند .جواد یوسف پناه در مسابقات امسال ماکلوان یکی از آنها بود که توانست با شایستگی در رده سبک وزن بر سکوی قهرمانی تکیه کند.با وی پیرامون مسائل مختلف به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن در پی می آید.hi

در ابتدا از خودتان بگویید؟
با سلام و عرض خسته نباشید من جواد یوسف پناه هستم ودر مسابقات امسال با شکست رقبای سبک وزن مقام قهرمانی را کسب نمودم
سطح مسابقات امسال درچه حدی بود؟
امسال با توجه به حضور پر رنگ ورزشکاران از مناطق مختلف گیلان ومازندران مسابقات با حرارت خاصی دنبال شد وبر خلاف سنوات گذشته قهرمان از قبل مشخص نبود زیرا در گذشته از روز اول مردم دو چهره برتر را می شناختند وقطب ها عامل ترس رقبا بودند . اما درکشتی ماکلوان فصل جدیدی از پهلوانان نو پا رقم خورد تا انشاء الله در آینده شاهد چالش های جذاب در این مورد باشیم
قهرمانی در رده سبک وزن چطور بود؟
به هر صورت هر ورزشکاری برای برتری در میادین مختلف بایدتلاش کند. اینکه بخواهیم در نزد تماشاگران به یک چهره فنی تبدیل گردیم نیازمند همت دو چندان است من برای رسیدن به قهرمانی متحمل زحمات زیاد گشتم ولی در شب فینال با حضور تماشاگران واقعا اول شدن بسیار دلچسب بود .
آیا برای تمرینات برنامه خاصی دارید؟
صددر صد تمرینات خود را با یک ایده و برنامه خاص دنبال می کنم چرا که در رسیدن به موفقیت باید کار های مختلف را در تایم زمانی مشخص دنبال نمود وبا توجه به استیل ذاتی بدن فشار تمرینات را تنظیم نمائیم تا به اهداف ترسیم شده خود دست یابیم
فشار تمرینات سبب دلسرد شما از ورزش نمی گردد؟
نه اتفاقا تداوم تمرینات موجب انگیزه بیشتر می گردد .وقتی در فشار تمرینات بدن آماده هر سختی را پیدا می کند شما دیگر به شرایط عادت نموده وخود را برای انجام کارهای بزرگ آماده می کنید. اینکه یک ورزشکار از ادامه راه انصراف بدهد می تواند علل های مختلفی همچون مسائل روحی روانی ویا تنبلی ذاتی را به همراه داشته باشد.
چند سال کشتی کار می کنید والگویت کیست؟
۶سال است که کشتی گیله مردی را شروع کرده ام وبرای رسیدن به مرحله پهلوانی الگویم مرحوم اسماعیل امانی می باشد
شما کشتی آزاد هم کار می کنید چه تفاوت هایی بین این دو کشتی وجود دارد؟
من به مدت ۱۰ سال کشتی آزاد کار می کنم ۴ بار قهرمان استان و ۲ بار مقام کشوری کسب کرده ام حتی به اردوی تیم ملی هم دعوت شده ام. امافرق کشتی آزاد و گیله مردی در این است که کشتی آزاد بر روی تشک و باتاکتیک و تکنیک فردی برگزار می شود ولی درکشتی گیله مردی تکیه بر قدرت و تکنیک ضربه زدن به هر ناحیه بدن که باعث خاک شدن حریف می گردد حرف اول را می زند
در کشتی گیله مردی فاصله نزدیک تماشاگران بامیدان مسابقه چه تاثیری در نبرد شما دارد؟
از آنجا که کشتی گیله مردی یک کشتی بومی محلی است و در یک زمینی خاکی برگزار می شود فضای کشتی گیله مردی یک فضا ی کاملا هیجانی است چون دور تا دور زمین را بوسیله دار بست برای تماشاگران جایگاه مهار نموده اند وجمعیت آنقدر زیاد است که باعث می شود مردم دورتا دور زمین به صورت ایستاده ونشسته کشتی را نگاه کنند و با تشویق هایی که برای کشتی گیران سر می دهند عامل روحیه گرفتن ما می شوند.
آیا این موضوع سبب استرس شما نمی گردد؟
چرا استرس اتفاقا این هیجان ها بسیار شیرین است .اصلا این ورزش با تما شاگرانش زنده است البته فراموش نکنیم که در کشتی گیله مردی چون پهلوانان از بچگی در میادین آبدیده می شوند حضور مردم در کنار زمین برای آنها کاملا حل شده تلقی می گردد و ما در بسیاری از مواقع برای رضایت هواداران تا آخرین نفس مبارزه می کنیم زیرا بعد از هر پیروزی تشویق مردم ودوران گرفتن از آنها طعم خاصی دارد. هر چند در برخی مواقع این فشارها موجب بر هم خوردن تمرکز یک پهلوان می گردد
صدای آقای روشن چقدر بر کیفیت کشتی تاثیر دارد؟
جادارد از آقای روشن تشکر ویژه ای داشته باشم چرا که خود ایشان یک پهلوان است. صدای دلنشین روشن با اشعار زیبایش محفل کشتی گیله مردی را شاداب می کند و به کشتی گیران روحیه می دهد واقعا این مرد محبوب یک سرمایه گرانبها در ورزش است که باید در مجموع وی را به جهت پویائی ورزش های سنتی ستود.
از مصائب ومشکلات موجود در این راه بگوئید؟
متاسفانه امروز در ورزش ما فوتبال حرف اول وآخر را می زند و کسی به ورزشهای پهلوانی یا رزمی بهای چندان نمی دهد .شما ببینید این رشته در تابستان چه تنوعی جدا از نتایج در میان عام مردم ایجاد می کند اما آیا ما توانسته ایم تاکنون در اعتلای هر چه بیشتر آن گام مثبت بر داریم ؟چرا باید بدلیل بارندگی شب های زیادی مسابقات تعطیل گردد. بهتر نیست با توجه به شرایط جوی گیلان وبارندگی های زیاددر فکر تعریف وساخت یک سالن اختصاصی برای کشتی گیله مردی باشیم .آیا رشته ای که هر شب می تواند هزاران نفر را به یکجا بکشاند نیازمند به حمایت همه جانبه نیست؟
مسئولان برای توسعه ورزش های بومی و محلی باید چه اقداماتی انجام دهند؟
باید توجه ویژه ای به کشتی گیله مردی وورزشهای بومی محلی داشته باشند چون در گذشته شهرستانهای فومن و شفت مهد پهلوانان نامی و زبده بوده، و از آنجائی که مردم این خطه علاقمند به این ورزش ها هستند باید سرمایه گذاری در این زمینه به شکل حرفه ای دنبال گردد تا با زنده نگه داشتن اصالت خود احترام به گذشتگان را پر رنگ تر جلوه دهیم در پایان چه صحبتی دارید؟
در ابتدا تشکر ویژه ای از خانواده ام دارم چون همیشه ودر همه جا من را حمایت کرده اند. و همچنین از همه دوستانم که مرا در این امر یاری کرده اند بویژه سجاد صفری و ایوب خدادای تشکر ویژه دارم . از خبرنگاران به سبب حمایت از جامعه ورزشکاران شهرستان نیز کمال تشکر را دارم.

Share