معاون میراث فرهنگی گیلان خبر داد :

کتاب مساجد تاریخی گیلان چاپ می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجید اخوان از در دست چاپ بودن کتاب مساجد تاریخی استان برای نخستین بار خبر داد و افزود: مطالعات آن انجام شده و ۲۲ مسجد تاریخی ثبت ملی شده استان در این کتاب معرفی می‌شوند.

IMAGE634390714788186250به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجید اخوان، معاون میراث فرهنگی گیلان با گرامیداشت روز جهانی مسجد با بیان اینکه در مجموع۱۱۰ مسجد و بقعه متبرکه تاریخی در استان شناسایی شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۶۰ مسجد و بقعه تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی با بیان اینکه مسجد اسپیه مزگت قدیمی ترین و تاریخی ترین مسجد گیلان است، افزود: اسپیه مزگت میراث تاریخی و از شگفت‌انگیز‌ترین بناهای تاریخی گیلان است که ۱۶ مهر سال ۷۹ به شماره ۲۷۹۶ به ثبت ملی رسیده است.
اخوان با اشاره به مرمت این بنای تاریخی مذهبی استان، تصریح کرد: مرمت بناهای تاریخی دارای اصولی است و اگر اطلاعاتی از بنای اولیه وجود نداشته باشد باید بنا به همان شکلی که وجود دارد مرمت و نگهداری شود و نمی‌توان برای آن بنایی جدید تعریف کرد.

کتاب مساجد تاریخی گیلان چاپ می‌شود
وی در ادامه از در دست چاپ بودن کتاب مساجد تاریخی استان برای نخستین بار خبر داد و افزود: مطالعات آن انجام شده و ۲۲ مسجد تاریخی ثبت ملی شده استان در این کتاب معرفی می‌شوند.
معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ادامه به تشریح ویژگی‌های معماری مساجد تاریخی استان پرداخت و اذعان کرد: در ساخت این مساجد از مصالح بوم‌آورد استفاده شده و مطابق با اقلیم و معماری خاص استان احداث شده است.
وی با بیان اینکه در مساجد گیلان با توجه به شرایط آب و هوایی گنبدی نبوده یا گنبد در داخل پوسته زیر سقف مانند مسجد اکبریه بنا می‌شده است، تصریح کرد: هنرمندان گیلانی با توجه به اهمیتی که برای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی قائل بوده و هستند نهایت ذوق و سلیقه را در احداث بناها داشتند تا با یک ویژگی معماری خاص شناخته و عرفان و معنویت را در افراد ایجاد کند.
اخوان با اشاره به استفاده از پلان مربع در معماری مساجد تاریخی استان، اذعان کرد: مربع از دید روانشناسی به معنای تمرکز است و و تکرار پلان مربع در معماری مساجد نشان دهنده معنویت و مقدس بودن این اماکن است که محلی برای تمرکز عبادات است.
وی با بیان اینکه برای حفظ و معرفی این اماکن تاریخی از اعتبارات دولتی و ملی استفاده می‎شود، اذعان کرد: در حال حاضر مسجد جامع ماسوله و مسجد اکبریه لاهیجان با استفاده از این اعتبارات در دست ترمیم و بازسازی هستند.
اخوان با اشاره به مسجد اکبریه گفت: ۶۰ میلیون تومان جهت ترمیم و ۱۰ میلیون تومان جهت انجام مطالعات این مسجد اختصاص یافته است اما نیازمند اعتباراتی برای رفع خطر و مرمت اضطراری و مطالعات تکمیلی است.

IMAGE634390716080842500 IMAGE634390716690686250 IMAGE634390724845373750IMAGE634390716685530000

 /شبستان گیلان

Share