افشاگري نماينده محلس

پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ در هوای گرم ممنوع بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حادثه دردناک روز گذشته، همان گونه که سریع رقم خورد و بسیاری را شوک زده کرد، ظاهرا قرار است به سرعت هم به شناسایی افرادی که قصوری در این باره متوجه عملکردشان است، منجر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حادثه دردناک روز گذشته، همان گونه که سریع رقم خورد و بسیاری را شوک زده کرد، ظاهرا قرار است به سرعت هم به شناسایی افرادی که قصوری در این باره متوجه عملکردشان است، منجر شود؛ این را از سخنان دبیر مجمع نمایندگان استان تهران می‌توان دریافت که به نوعی رنگ و بوی افشاگری دارد.

42397_250حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تسلیت به خانواده‌های جان باختگان سقوط پرواز تهران-طبس، عامل اصلی بروز این حادثه را به کارگیری هواپیمایی دانست که اجازه پرواز نداشته و افزود: هواپیمای ایران ۱۴۰ که روز گذشته حادثه خونینی را رقم زد، مدتی است که مجوز پروازش در کشورمان محدود به شروط خاصی شده بود که روز گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رعایت نشدن هر کدام از محدودیت‌ها، به معنای غیر مجاز بودن پرواز این هواپیماست، افزود: هواپیمای سقوط کرده که در حقیقت محصول مشترک سه کشور ایران، اوکراین و روسیه است، از موتور Tv3-117 بهره می‌برد که از جمله ضعف های، عدم هماهنگی با هوای گرم است و به این دلیل کارشناسان تاکید دارند که نباید در روزهای گرم از آن بهره برد ولی این مهم نادیده گرفته شد تا رویدادی تلخ و غیر قابل جبران رقم بخورد.

طلا با اشاره به نامه‌ای به تاریخ دوازدهم اسفندماه سال گذشته که بعدها در دهم اردیبهشت ماه سال جاری دستمایه تنظیم صورتجلسه‌ای درباره مشکلات هواپیمای ایران ۱۴۰ شد، پرده از اتفاقاتی عجیب و غریب در این باره برداشت و گفت: آن گونه که صورتجلسه معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد، در چند ماه اخیر دو بار کارشناسان زبده درباره مشکلات این نوع هواپیما با یکدیگر به بحث و تبادل آرا پرداخته‌اند که در نهایت مجوز پرواز ایران ۱۴۰ مشروط به شروطی مجاز شناخته شد که اکنون شاهدیم نه تنها رعایت نشد‌ه‌اند، بلکه موجب جابجایی کارشناسان امضا کننده ذیل صورتجلسه را هم فراهم آورده‌اند!

وی افزود: از جمله نکاتی که مورد توجه این کارشناسان قرار گرفته، تاثیر پذیری منفی زیاد موتورهای این نوع هواپیما از گرمای هواست که بر راندمان آنها اثر شدید می‌گذارد و به همین دلیل پرواز این نوع هواپیما در هوای گرم ممنوع اعلام شده است ولی مسئولان برای رفع این ممنوعیت، همه کارشناسانی که امضایشان ذیل این مصوبه بود و بعضا از چهره‌های برگزیده انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هستند را جابجا و به نوعی برکنار کردند تا محدودیت قانونی را کان لم یکن کرده باشند!

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران با وعده پیگیری این مسائل در مجلس شورای اسلامی، گفت: این در حالی است که بر اساس استاندردهای پروازی، هر چه هوا گرم‌تر باشد، از بار هواپیما موقع برخواستن از زمین کم می‌کنند که این نکته هم درباره پرواز ۵۹۱۵ رعایت نشد تا نه تنها هواپیمای سقوط کرده برخلاف تصمیماتی که درباره نوعش گرفته شده، در روزی با گرمای حدود چهل و یک درجه سانتیگراد به کار گرفته شده باشد، بلکه اخبار واصله حکایت از آن داشته باشد که در زمان شروع پرواز، ۴۷۰ کیلوگرم اضافه بار داشته؛ یعنی خطا اندر خطا!

طلا با اشاره به چگونگی سقوط این هواپیما گفت: همه این مشکلات دست به دست هم دادند تا کاپیتان پر سابقه حاضر در کابین هدایت هواپیما هم نتواند مانع از شکل گیری فاجعه شود و هواپیما اندکی بعد از برخاستن از زمین، به دلیل آنکه قطعاتی در موتور سمت راست آن ذوب شده و موجب آتش گرفتن موتور شده بود، از مسیر خود منحرف شده و سقوط کند؛ حالا باید ببینیم آیا ممکن است خلبانی با درجه «استاد خلبانی» که ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را در کارنامه داشته و در سال آخر خدمت خود به سر می‌برده، مقصر شناخته شود؟!

این نماینده مجلس در ادامه مشکلاتی که سبب برکناری کارشناسان رد صلاحیت کننده ایران ۱۴۰ و برخی پروازهای شرکت های دیگر شد را مسائلی غیر فنی می‌داند که می‌بایست رئیس هواپیمایی کشوری به عنوان تصمیم گیرنده مستقیم در این باره و در ادامه وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن پاسخ گو باشند و افزود: از ورود سریع دستگاه قضایی به ماجرا خرسندیم و منتظر خواهیم ماند تا مستندات پرونده مورد بررسی قضایی قرار گرفته و به حکم منجر شود اما به رغم آن، از وزیر و افراد مسئول در این باره خواهیم خواست که به مجلس آمده و به ابهامات نمایندگان در این باره پاسخ بدهند و مطمئن باشید که اگر برای مان قصور فرد یا افرادی مسجل شود، با آن برخورد خواهیم کرد.
/تابناک
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share