فاضلی در نشست هم اندیشی با پایگاه های خبری و تحلیلی استان

تغییر دولتها به معنی تغییر ارزشها نیست/اصل مُرّ قانون است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تغییر دولتها به معنی تغییر ارزشها نیست بلکه به معنای تغییر روش هاست، اظهار کرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شفاف سازی و پاسخگویی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تغییر دولتها به معنی تغییر ارزشها نیست بلکه به معنای تغییر روش هاست، اظهار کرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شفاف سازی و پاسخگویی است.

fazeli-430_orig فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد در نشست هم اندیشی با پایگاه های خبری و تحلیلی استان که در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، در بخش نخست سخنان خود به تبیین سه کلیدواژه پرداخت.

وی اظهار کرد: کلیدواژه نخست «دیالوگ» به معنای تبادل خرد است که متأسفانه در کشور ما با بار منفی آن به معنای گفت و گو ترجمه شده است.

فاضلی گفت: دیالوگ در واقع یعنی پذیرش یک نوع خرد جمعی، که امیدوارم در دوره مدیریت خود بتوانم آن تبادل خردورزی را با یکدیگر داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۹۳ از سوی ایشان به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، گفت: کلیدواژه دومی که باید روی آن مکث کرد «فرهنگ» است.

وی ادامه داد: همانطور که معظم له نیز به مهم تر بودن فرهنگ نسبت به اقتصاد اشاره کرده اند، باید گفت که فرهنگ اساس است و اگر حتی جامعه ای اقتصادش درست شود ولی فرهنگ استفاده از آن را نداشته باشد راه به جایی نخواهد برد.

فاضلی تصریح کرد: داشتن هر چیزی بدون داشتن فرهنگ استفاده از آن، ایجاد مشکل می کند یعنی چیزهایی که می تواند فرصت باشد اگر از فرهنگ خالی باشد تبدیل به تهدید می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: فرهنگ کلیتی است که هویت هم از آن معنا پیدا می کند و هویت ایرانی اسلامی بدون فرهنگ معنا ندارد و باید کاری کنیم که همه چیز بر پایه فرهنگ و فرهنگ اسلامی بچرخد.

وی با نام بردن از «ارزش» بعنوان سومین کلیدواژه مد نظر خود، اظهار کرد: اداره ای که بنده متولی آن هستم اداره ای است که ارزش ها در آن مشخص است و آن ارزشهای اسلامی است، پس تغییر دولتها به معنی تغییر ارزشها نیست بلکه به معنای تغییر روش هاست.

فاضلی گفت: چون این ارزشها مبتنی بر نظام اسلامی است، همه چیز مشخص است و این نکته همان اساسی است که باید در اظهار نظرها و مسائلی که مطرح می کنیم مورد توجه قرار دهیم.

اصل مُرّ قانون است

این مسئول فرهنگی استان در ادامه با بیان اینکه رسانه ها یک واقعیت ملموس بیرونی هستند، اظهار کرد: همه تلاش من و همکارانم این است که قانونمداری را مبنا قرار دهیم و کمک کنیم در این جهت، چون قانون ما از نظام ما نشأت گرفته و ریشه قوانین ما اسلامی است.

وی با بیان اینکه مُرّ قانون برای ما اصل است، تصریح کرد: نمی توان گفت تکه ای از قانون را قبول داریم و تکه دیگر آن را نمی پذیریم.

مدیریت را بصورت یک دوی امدادی ببینیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه جلسه و پس از استماع نظرات مدیران پایگاه های خبری و تحلیلی استان در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به مشاهده تغییرات مدیریتی زیاد در این اداره‌کل گفت: هنگامی که مدیریت در یک اداره بصورت تقابلی دیده شود آن دستگاه ضرر می کند.

فاضلی ادامه داد: بر مدیریت فرهنگی نیز باید یک فرهنگ مدیریتی حاکم باشد و باید مدیریت را بصورت یک دوی امدادی ببینیم که مدیران متوالی باید سعی در رساندن دستگاه به هدف خود داشته باشند و نه تقابل با هم، و این راهی است که باید تداوم پیدا کند.

به سوی شفافیت و قانونمدار بودن حرکت کنیم

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه ما باید به سوی کیفی کردن رسانه های خود برویم که این بهتر از کمی کردن آنهاست، بیان کرد: مرز نقد چیست؟ فرق نقد با کج تابی های زبانی در چیست؟ این مسأله ای است که باید تبیین شود.

وی گفت: رسانه ها سعی کنند به تولید خبر در حیطه استان بپردازند و فرهنگ جذب سرمایه گذار را ترویج نمایند تا با این کار به استان خود کمک کنند.

فاضلی تصریح کرد: اگر به استان کمک شود به کشور کمک شده و همه منتفع خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر قانونمداری، بیان کرد: ما باید به سوی شفافیت و قانونمدار بودن حرکت کنیم و نباید در انتشار اخبار بر شنیده ها تکیه کنیم، بلکه باید متقن و قانونمدار سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه چرا همیشه به جای «تغییر دید» به فکر «تغییر فیزیکی» هستیم، گفت: در یک محیط آشوب زده هیچ تغییری نباید انجام شود چون مجوز آشوبهای بعدی هم داده می شود.

این مسئول فرهنگی استان افزود: کار فرهنگی کاری با تفکر و آرامش است و از آنجایی که فرهنگ آنی ایجاد نمی شود تغییر در آن نیز به سادگی و آنی صورت نمی پذیرد.

تعامل مدیران و رسانه های گیلان منطقی است

فاضلی در پاسخ به این مطلب که انتقادپذیری در استان اندک است، ضمن تشکر از مدیران و رسانه ها در گیلان، اظهار کرد: الحمدلله تعاملی خوب و منطقی بین مدیران و رسانه ها در استان وجود دارد و باید یاد بگیریم که استثناها را جای قانون ننشانیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه متأسفانه ما گاهی مصادیق و مفاهیم را جای هم می نشانیم، گفت: ارزشهای اسلامی که مشخص است پس این ارزشها را پاس بداریم و بپذیریم که روش های متعددی برای پاسداشت از این ارزشها وجود دارد.

وی با اشاره به روایتی در خصوص ارسطو و افلاطون، بیان کرد: یاد بگیریم که همیشه حقیقت را بیش از استادمان دوست داشته باشیم و در بیان حقیقت، نیمه ای از آن را پنهان نکنیم.

سیاست وزارت ارشاد بر شفاف سازی و پاسخگویی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه حمایت ها فقط مادی نیست و گاهی معنوی است، افزود: آرامش معنوی و امنیت روانی بسیار دارای ارزش است و بنده قول می دهم که چنین نشست هایی را بصورت منظم داشته باشم.

فاضلی با تأکید مجدد بر قانونمداری، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر شفاف سازی و پاسخگویی عنوان و اضافه کرد: جز صداقت چیزی از من طلب نکنید.

/روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

Share