رئیس‌جمهور در جمع مردم اردبیل:

دلم می‌خواست در جلسه استیضاح وزیر علوم شرکت کنم/سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران فلج شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور در جمع مردم اردبیل گفت:‌ در آستانه هفته دولت و نزدیک بازگشایی دانشگاه‌ها با رای قاطع خود شاهد حضور وزیر با رای قاطع‌تر در صحنه دانشگاه‌های کشور باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش پس از استقبال مردمی در خیابان‌های اطراف ورزشگاه تختی، در جمع مردم استان به ایراد سخنرانی پرداخت.

Rohaniرئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان اردبیل، اظهار کرد: من از آغاز تبلیغاتی انتخابات ۳ وعده را به مردم داده‌ام، مبارزه با فساد یکی از آن‌ها بود که در آغاز صحبت نیز به تحقق سه وعده بزرگ به ملت قهرمان ایران، اشاره می‌کنم، سپس به اردبیل عزیز و برنامه‌هایی که دولت برای این استان مدنظر دارد، می‌پردازم.

وی افزود: در سال گذشته کشور ما با تورم بسیار شدید و سرسام آور بالای ۴۰ درصد مواجه بود و کار دولت یازدهم نیز در شرایط رکود عمیق آغاز شد؛ من در آغاز دولت، در برنامه‌ای که برای مردم در صدا و سیما تشریح می‌کردم گفتم ما تا پایان سال ۹۲ تورم را به ۳۵ درصد‌ می‌رسانیم درحالی‌که تا پایان سال ۹۲ تورم به کمتر از ۳۴ درصد رسید.

تورم تا پایان امسال به زیر ۲۰ درصد می‌رسد/ رشد اقتصادی تا پایان سال مثبت خواهد بود

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: در آغاز امسال ‌اعلام کردم که تا پایان سال ۹۳ تورم به ۲۵ درصد می‌رسد درحالی که امروز در محضرمردم شریف اردبیل اعلام می‌کنم تورم تا پایان امسال به زیر ۲۰ درصد می‌رسد.

رئیس‌جمهور بیان این‌که دولت در تمام فراز و نشیب‌ها یک ثبات آرامش در صحنه اقتصاد و در بازار این کشور به وجود آورده است، گفت: امروز مردم به اقتصاد آینده کشورشان می توانند کاملا امیدوار باشند، اگر رشد اقتصادی در سال ۹۱ منهای ۶.۸ درصد بود، در پایان سال ۹۲ منهای ۱.۲۱ درصد رسید و این به معنای یک حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است؛ در سال ۹۳ رشد اقتصادی ما به حول و قوه الهی مثبت خواهد بود.

امسال قدم‌های اولیه برای حل مشکل اشتغال جوانان برداشته می‌شود

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مردم و به‌ویژه تحصیل‌کردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از لحاظ اشتغال در فشار شدیدی هستند، تصریح کرد: دولت موظف است شرایط لازم برای شغل جوانان را فراهم کند، امسال قدم‌های اولیه در این زمینه برداشته می‌شود؛ همچنین با توجه به طرح‌هایی که برای استان اردبیل در نظر داریم، خواهیم دید که حرکتی برای توسعه استان و هم برای اشتغال مردم به وجود خواهد آمد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ما در کنار طرح‌های مهم اقتصادی در زمینه مسائل اجتماعی و حوزه سلامت قدم‌های مهمی را در یک سال گذشته برداشته‌ایم؛ همه مردم ایران را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده‌ایم، تمام مردم در مواجهه به بیمارستان‌‌های دولتی شاهد هستند که امروز با سال گذشته زمین تا آسمان متفاوت است.

وی تاکید کرد: هر فردی در بیمارستان بستری می‌شود فقط ۷.۵ درصد مخارج را در شهر و ۵ درصد در روستاها پرداخت می‌کند در حالی که در سال گذشته ناچار بود بالای ۳۷ درصد از مخارج را پرداخت کند؛ این قدم بدین منظور بود که مردم بتوانند زندگی آرام‌تر و با آرمشی را پیش رو داشته باشند.

سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران فلج شده است

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: انتظار ما از شرایط گذشته کاملا متفاوت شده است، همچنین اقتصاد ما از شرایط گذشته کاملا متحول شده است، امروز گرچه ما هنوز در شرایط تحریم هستیم و در زمینه سیاست خارجی خواهم گفت چه قدم‌های مهمی پیش رو داریم که باید برداریم، اما در عین حال سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران فلج شده است.

وی ادامه داد: امروز ما شاهدیم که تا پایان آذرماه امسال ۷ میلیارد دلار از پول ایران که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده است، آزاد کرده‌ایم و آزاد خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در زمینه اتومبیل، فروش اتومبیل و قطعات خودرو و همچنین پتروشیمی تحریم‌ها را برداشته‌ایم، اظهار کرد: امروز شرایط در زمینه صادرات و واردات و شرایط بانکی با سال گذشته کاملا متفاوت است، اما در عین حال باید قدم‌های بیشتری را برای رفع تحریم برداریم.

گروه‌های سیاسی کشور امروز با لحن آرام‌تری با یکدیگر سخن می‌گویند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در زمینه احیای اخلاق در کشورمان شاهد ادب و احترام بخش‌های مختلف مردم با یکدیگر هستیم، گفت: روزنامه‌ها و رسانه‌های ما لحن‌شان متفاوت شده است، گروه‌های سیاسی نسبت به یکدیگر با لحن آرام‌تری امروز سخن می‌گویند؛ همچنین قوای سه‌گانه در کنار یکدیگر با ادب و احترام و تعامل بیشتری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی ادامه‌ داد: بزرگان این جامعه امروز مورد احترام هستند، بنده در اینجا از عده محدودی که هنوز از اخلاق گذشته دست برنداشته‌اند، خواهش می‌کنم آن‌ها افراط را کنار بگذارند، ما همه برادریم، همه مسلمانیم، همه ایرانی هستیم، همه عاشق خاندان رسالتیم، باید همه ادب و احترام و اخوت و مروت و برادری را از پیامبر بزرگ اسلام(ص) و خاندان عصمت و طهارت بیاموزیم و روز به روز صمیمی‌تر باشیم.

امروز جلادان مردم غزه را زیر آتش گلوله‌ها و موشک‌های خود قرار داده‌اند

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: امروز شرایط منطقه شرایط بی‌ثبات و ناآرامی است که ما می‌بینیم در عراق مردم ظالمانه زیر تیغ جلادانی که به دروغ اعتراف به اسلام می‌کنند، و مزدور صهیونیست‌اند، هستند، امروز شما می‌بینید که میلیون‌ها مسلمان در سراسر عراق، اعم از کرد، سنی و شیعه از خانه‌هایشان رانده شده‌اند، امروز مردم سوریه از خانه‌هایشان آواره هستند.

وی تاکید کرد: امروز جلادان مردم مظلوم فلسطین و غزه را زیر بمب‌ها و آتش گلوله‌ها و موشک‌های خود قرار داده‌اند، در این شرایط حساس ما امروز باید امت واحده باشیم، ما همه باید دست به دست هم دهیم و به دنیا بگوئید که ایران در ثبات است و آرام، امروز مردم عراق و سوریه چشم‌شان به دست کمک شما مردم ایران است؛ مردم فلسطین هم چشم‌ کمکشان به دست غیور شما مردم عزیز ایران زمین است.

دلم می‌خواست در جلسه استیضاح وزیر علوم شرکت کنم

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم، گفت: ما خودمان باید اتحاد خودمان را حفظ کنیم، من امروز در شرایطی به خدمت شما آمده‌ام چون قول داده بودم به محضر شما مردم بیایم و از نزدیک شما را زیارت کنم، سخنان و  مطالبات شما را بشنوم؛ تا جایی که دولت در توان دارد برای حل مشکلات شما مردم عزیز شریف و غیور اردبیل قدم بردارد گرچه دلم می‌خواست امروز در شرایطی که وزیر دانشمند و مودب علوم ما در مجلس شورای اسلامی ‌به خواست برخی نمایندگان برای استیضاح در مجلس حضور یافته است، در کنار وی در این مراسم شرکت می‌کردم و با زبان صریح از این دانشمند حمایت کنم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: از نمایندگان مردم اردبیل در مجلس سپاسگزاری می‌کنم که جایشان امروز خالی است و برای حمایت از دولت در مجلس شورای اسلامی ماندند، انشاءالله عصر به این استان بازخواهند گشت.

دولت به رای مجلس احترام می‌گذارد/ امیدوارم نمایندگان به وظایف خود عمل کنند

وی تاکید کرد: دولت البته به رای مجلس شورای اسلامی هرچه که باشد احترام خواهد گذاشت، اما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم امروز هرچه وحدت و اتحاد میان ۳ قوه بیشتر باشد، در این دنیای پرآشوب دشمنان ما ناراحت و دوستان ما خوشحال خواهند شد، من امیدوارم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی و آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل کنند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: در آستانه هفته دولت و بازگشایی دانشگاه‌ها انشا‌الله با رای قاطع خود شاهد حضور وزیر علوم با رای قاطع‌تر در صحنه دانشگاه‌های کشور خواهیم بود بنابراین امروز، روز احیای اخلاق است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من به شما مردم قول دادم که در این دولت ما با جهان تعامل خواهیم کرد، هر کشور و دولتی که با ملت ایران دوست باشد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد، ما هم دست دوستی به سوی او دراز می‌کنیم.

ملت ایران قاطعانه دربرابر متجاوزین ایستادگی خواهند کرد/ ساختمان غیرقانونی تحریم‌ را تخریب خواهیم کرد

وی خاطرنشان کرد: اگر دولتی بخواهد به حقوق ملت ایران تعرض کند و به مسلمان‌های منطقه تعرض کند، مردم مسلمان ایران قاطعانه دربرابر متجاوزین ایستادگی خواهند کرد؛ این ملت متحد و یکپارچه با هدایت‌های مقام معظم رهبری به رسالت و وظایف تاریخی خود عمل خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روحای در ادامه سخنانش با بیان اینکه امروز با دنیا به ویژه با همسایگان رابطه بسیار خوبی و نزدیکی داریم، گفت: ما از حقوق ملت ایران دفاع کرده و دفاع خواهیم کرد، ما ساختمان تحریم غلط و غیرقانونی را که دشمنان ما به پا کرده‌اند، به همت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب و با حمایت ملت یکپارچه ایران تخریب خواهیم کرد.

با دیپلمات‌های برجسته و دارای تجربه از حقوق ملت دفاع می‌کنیم

وی افزود: ما با دیپلمات‌های برجسته و دیپلمات‌هایی که تجربه کافی در این کار را دارند در برابر قدرت‌های جهان در پای میز مذاکره می‌نشینیم و از حقوق ملت دفاع می‌کنیم؛ انشاءالله هم حق هسته‌ای خودمان را حفظ خواهیم کرد و هم رفاه را به زندگی مردم برخواهیم گرداند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اردبیل، استان اردبیلِ آیت‌الله مقدس اردبیلی بزرگ، فقیه نامدار شیعه در قرن دهم هجری که همه به تربت پاکش اعتجار می‌گویند، استان اردبیل شاهد فقیه و مرجع تقلید آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی بود، استان اردبیلی که شاهد عالم بزرگ مرحوم آیت‌الله مشکینی و عالم والامقام مرحوم آیت‌الله مروج بود.

وی ادامه داد: من در نخستین سفری که بعد از انقلاب در سال ۵۸ به اردبیل آمدم، مهمان این عالم انقلابی بودم و دیدم که تا چه اندازه خدوم است و فعال، مخلص و انقلابی است، الحمدلله این استان عالمان، بزرگان، مخلصان، طلاب و ایثارگران بزرگی را داشته و دارد یا مرحوم موذن‌زاده اردبیلی که صدایش هنوز هم در موقع اذان به‌ویژه در ماه رمضان گوش‌ها را می‌نوازد؛ بسیاری از مداحان بزرگ که از این دیار هستند و ورزشکاران مطرح و معروفی که از دیار شما هستند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: سرداران بزرگ و نامی که از اینجا برای شرف  کشور به پاخواستند، یادی از شهید دادمان، وزیر راه و ترابری و همه شهدای این استان باید کرد.


اجرای ۷۶ طرح عمرانی و توسعه‌ای تا پایان سال ۹۴ در اردبیل

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به طرح‌های دولت برای استان اردبیل، تاکید کرد: مجموعا ۶۷ طرح در سال ۹۳ و ۹ طرح در سال ۹۴ در این استان اجرایی خواهد شد که تصویب آن در شورای اداری استان تدوین می‌شود اما چند طرح مهم را بنده قصد دارم به عرض شما برسانم؛ انشاءالله دولت یازدهم آن‌ها را دنبال خواهد کرد یا به اتمام خواهد رساند و یا انشاءالله در حد توانش پروژه را به پیش خواهد برد.

وی گفت: نخست مسئله شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی برای این استان است، بزرگترین طرحی که این دولت برای این استان ظرف ۳-۴ سال آینده انشاءالله دارد و عملیاتی خواهد کرد مسئله شبکه‌های آبیاری است که امسال حدود ۱۳ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت؛ سال آینده حدود ۱۷ هزار هکتار، سال ۹۵ حدود ۲۲ هزار هکتار، سال ۹۶، ۲۶ هزار هکتار و مجموعا بیش از ۸۳ هزار هکتار در این استان تحت پوشش شبکه‌های آبیاری قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: مجموعاً برای شبکه‌های آبیاری کشور به‌ویژه در مناطق مرزی ۸ میلیارد دلار مدنظر قرار داده‌ایم البته طرح‌های دیگری هم هست که مجموعا سالانه ۵ میلیارد دلار برای این طرح در کشور دولت اقدام و عملیاتی خواهد کرد؛ این طرح ۸۳ هزار هکتاری حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم برای مردم استان ایجاد خواهد کرد، البته با صنایع جانبی مقدار اشتغال بسیار بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح دوم به پایان رساندن ساخت سد و شبکه گیوی خواهد بود که راه‌اندازی آن علاوه بر تامین آب شرب، آب زراعی تولیدکنندگان این منطقه را تامین خواهد کرد، این طرح‌ ‌انشاءالله با بودجه‌ای که امسال و سال آینده تخصیص می‌یابد پیش از پایان سال آینده و انشاءالله در ۶ ماهه دوم سال ۹۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و ۸ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

کلنگ بخش بخار نیروگاه سبلان امروز بر زمین زده می‌شود

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکل آب در اردبیل گفت: موضوع بعد آب‌رسانی به شهر اردبیل است، اجرای طرح آبرسانی از سد یامچی مورد نظر است و انشاءالله تا سال ۹۵ مصمم هستیم تا مشکل آب شرب اردبیل را برطرف کنیم؛ طرح بعدی نیروگاه سبلان است که بخش بخار آن انشاءالله همین امروز کلنگ آغازش زده خواهد شد و ۴۸۰ مگاوات به برق اضافه می‌شود، این طرح با تامین اعتبارات لازمی که دولت باید تامین کند و عملا در اختیار بخش خصوصی است، انشاءالله اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

امیدواریم راه‌آهن میانه – اردبیل ظرف ۴ تا ۵ سال آینده به اتمام برسد/ تدوین طرح جامع گردشگری اردبیل

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به طرح راه‌آهن میانه – اردبیل اظهار کرد: این طرح راه‌آهن ‌نیاز به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار و هزینه دارد، بخشی از آن ارزی بوده و طول راه آن ۱۷۵ کیلومتر است، دولت در سال جاری و سال آینده و انشاالله تا پایان عمر دولت اجرایی و برنامه‌ریزی خواهد کرد و امیدوارم این طرح ظرف ۴ تا ۵ سال آینده به اتمام برسد اما کار را از امسال به شدت شروع می‌کنیم، قطعا این طرح بزرگ می‌تواند برای توسعه استان بسیار مهم باشد

حجت‌الاسلام روحانی افزود: مسئله آخر طرح گردشگری در این استان است، این استان زمینه گردشگری‌های طبیعی و سلامت را دارد و بنده در همین راستا به معاونت مربوطه در زمینه گردشگری اعلام کردم که انشاءالله طرح جامع گردشگری را تدوین و به دولت بیاورد تا آن را تصویب کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت در حد توانش سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های زیربنایی را انجام خواهد داد، بخش خصوصی را نیز دعوت می‌کنیم تا در زمینه‌هایی که می‌تواند، فعال باشد تا هم برای استان توسعه‌آفرین بوده و هم برای آن‌ها سودآور باشد؛ در زمینه بیمارستان، ایجاد بیمارستان، تکمیل بیمارستان هم طرح‌هایی هست که انشاءالله در شورای اداری استان تدوین و تصویب خواهد شد./تسنیم

Share