آخرین قیمت فروش فوری خودرو در بازار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارمیرزا ،با وجود اظهارنظر اخیر سخنگوی دولت و عدم رضایت رئیس دولت از قیمت‌های فعلی خودرو، خودروسازان برنامه فروش فوری خود با قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شورای رقابت را کلید زدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارمیرزا ،با وجود اظهارنظر اخیر سخنگوی دولت و عدم رضایت رئیس دولت از قیمت‌های فعلی خودرو، خودروسازان برنامه فروش فوری خود با قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شورای رقابت را کلید زدند.

khodroچهارشنبه هفته گذشته، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت به نقل از رئیس جمهور اعلام کرد که وی از نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت راضی نیست و قیمت نباید در بازار افزایش می یافت، این در حالی است که مطابق برنامه، خودروسازان هر ماه باید ۲۰ درصد از تولیدات خود را به صورت فروش نقدی به بازار عرضه کنند تا حاشیه بازار از بین برود و قیمت با افزایش عرضه، تعادل را در پیش گیرد.

این ماه نیز مطابق ماه‌های گذشته، برنامه فروش نقدی از سوی خودروسازان کلید خورد اما این فروش دیرهنگام که اکنون با گذشت ۲۰ روز از ماه تازه شروع شده است، ابهام قیمتی دارد و برای مردم مشخص نیست که بالاخره چه اتفاقی برای قیمت خودرو در روزهای آتی رخ خواهد داد.

البته خودروسازان به این نکته اشاره می کنند که بر طبق تعهدات، باید هر ماه ۲۰ درصد از فروش خود را به بازار به صورت نقدی و تحویل فوری عرضه کنند، در حالی که در این تعهد ذکری از تاریخ نشده و مهم این است که هر ماه این میزان از تولید، عرضه می شود.

نکته حائز اهمیت در این میان، تاکید خودروسازان در آگهی فروش نقدی خود است که بر این موضوع پافشاری شده که فروش‌های نقدی، براساس قیمت‌های اعلامی شورای رقابت صورت خواهد گرفت و حتما همین قیمت‌ها اعمال خواهد شد. اما این تصمیم تنها از جانب عرضه خودرو در بازار است، در حالی که مشخص نیست طرف دیگر که تقاضای مردم است، باز هم استقبالی از خرید خودروها به صورت نقدی صورت خواهد داد یا دست نگه می دارد تا ببیند شورای رقابت به تکدرخاطر بودن رئیس جمهور از قیمت‌های جدید خودرو، واکنشی نشان خواهد داد یا خیر؟

در این میان، براساس آنچه که رئیس شورای رقابت پس از تکدرخاطر شدن رئیس جمهور مطرح کرده، اگر همان اظهارات پابرجا بماند که تاکنون باقی مانده، در قیمت‌های جدید تجدیدنظر نخواهد شد.

البته فعالان بازار خودرو می گویند که اعلام تزلزل قیمت‌ها از سوی دولت، بازار را به رکود بیشتر فرو برده است و مردم دست نگه داشته اند تا شاید خودرو ارزانتر شود و بعد از ارزانی، به خرید رو بیاورند، این در حالی است که سخنان سخنگوی دولت، به سرعت در بازار منتشر شده است و همین امر، افرادی که برای مصرف خود خودرو می خرند یا آنهایی که برای سرمایه گذاری به بازار خرید و فروش خودرو مراجعه می کنند، دچار تردید کرده است.

یکی از این فعالان بازار خودرو می گوید: البته برخی به صورت شتابزده به بازار مراجعه کرده و قصد داشتند تا خودروهای خود را به فروش برسانند تا شاید نرخ بالاتری نصیبشان شود، اما متاسفانه بازار دست نگاه داشته و خرید و فروش‌ها به کندی صورت می گیرد. در واقع همه منتظرند ببیند که برای قیمت خودرو در بازار چه اتفاقی رخ می دهد.

او می گوید: البته فروش‌های نقدی خودروسازان نیز به نظر می رسد با تردید مردم مواجه شود، چراکه در این فروش‌ها ذکر شده که قیمت خودروها به نرخ‌های اعلامی از سوی شورای رقابت عرضه می شود و در حالی که ممکن است رئیس جمهور به شورای رقابت دستور دهد که در قیمت خودرو بازنگری کند.

به اعتقاد او، سخنان سخنگوی دولت، تنها بازار خودرو را در هاله ای از ابهام فرو برد و باعث رکود در خرید و فروش خودرو شد، در غیر این صورت نه فروشندگانی که خودرو خریده اند و به عنوان سرمایه گذاری وارد بازار شده اند حاضرند از قیمت خود پایین بیایند و نه مشتریانی که برای تامین نیاز خود تا پیش از این به بازار مراجعه می کردند، با قوت قلب خودرو می خرند بلکه شک و تردید دارند که شاید این خرید به نفع آنها نباشد.

فهرست قیمت جدید خودروسازان برای فروش فوری به شرح جدول ذیل اعلام شده است:

جدول فروش فوری خودرو با قیمت جدید

نوع شرح محصول قیمت فروش فوری با قیمت جدید
سایپا ۱۳۱ سایپا ۱۳۱ SE موتور M13 یورو۴ ۲۰ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان
تیبا تیبا SX موتور M15 یورو۴ ۲۴ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان
سایپا ۱۳۱ سایپا ۱۳۱ TL پایه گاز سوز ۲۱ میلیون و ۹۵ هزار تومان
پژو ۴۰۵ پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با کیسه هوای راننده و یورو ۴ ۲۶ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان
پژو ۴۰۵ پژو ۴۰۵ بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ ۲۸ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان
پژو ۴۰۵ پژو ۴۰۵ دوگانه سوز GLX با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ ۳۰ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان
پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کیسه هوای راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب ۳۶ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کیسه هوای راننده و سرنشین با سیستم تهویه و شیشه‌های بالابرعقب و آینه‌های جانبی دستی ۳۴ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۶۳۱ تومان
پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۶ صندوقدار (V8) با کیسه هوای راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب ۳۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۶ صندوقدار (V8) با کیسه هوای راننده و سرنشین ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۵۶۸ تومان
پژو پارس پژو پارس سال با کیسه هوای راننده و یورو ۴ ۳۱ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان
رانا رانا LX با تریم مشکی و یورو ۴ ۳۲ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۷۰۰ تومان
تندر تندر ۹۰ – E2 اتوماتیک با کیسه هوای راننده و یورو ۴ ۴۵ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۰۰ تومان
سمند سمند ال ایکس EF7 پایه گاز سوز با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ ۳۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان
سمند سمند ال ایکس EF7 بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ ۳۰ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان
سمند سمند ال ایکس سال بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ ۲۸ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان
سمند سمند SE با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ ۲۷ میلیون و ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان

هرحال اکنون بازار خودرو با نوعی شک و ترید مواجه است و همه منتظرند ببیند آیا رئیس جمهور پس از تکدر خاطر شدن، این بار در عمل دستور بازنگری قیمت‌ها را به شورای رقابت صادر می‌کند یا خیر.

مهر/

Share