محمد پرنیان پس از چهار دهه سکوت درگذشت

خالق«حسنک کجایی»منظومه دوران کودکی مان درگذشت+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا
“حسنک کجایی” داستان پسری است که پس از هجوم ابرهای سیاه و برف سنگین به روستای شان و سکوت مردم، با شماری از کودکان قصد پیدا کردن خورشید و بازگرداندن بهار را کرده و راهی کوهستان می شود. آنها در معرض حمله سرما و گرگ ها خود را به بالاتر از ابرها و نزدیکی قله کوه می رسانند. حسنک سپس از دوستانش جدا شده و با رساندن خود به قله کوه برای بیدار کردن خورسید تلاش می کند. وقتی خورشید بیدار می شود، حسنک بر قله کوه بلند بر اثر سرما به خوابی ابدی فرو رفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد پرنیان نویسنده ادبیات کودک و خالق “حسنک کجایی” پس از چهار دهه سکوت در ۶۲سالگی درگذشت.
10306732_705507076171982_4462722819239725274_n
محمد پرنیان در دهه پنجاه با نگارش و انتشار کتاب منظوم “حسنک کجایی” نام خود را در شمار نویسندگان ادبیات کودک ایران به ثبت رساند. محمد پرنیان شعر “حسنک کجایی” را سال ۱۳۴۹ شعر را پایان برد وچاپ اول این کتاب در سال ۱۳۵۱ از سوی “شرکت سهامی انتشار” به چاپ رسید. این کتاب بارها تجدید چاپ شد اما برای نویسنده اش بازداشت و زندان در پی داشت.

محمد پرنیان پس از “حسنک کجایی” هرگز کتابی منتشر نکرد و در سال های پس از انقلاب نیز تا هنگام مرگ خود سکوت کرد.

سکوت محمد پرنیان سبب شد تا روایات ضد و نقیضی از زندگی و حتی محمد پرنیان در سال های مختلف منتشر شود. از “مرگ زیر شکنجه ساواک” تا ” شهادت در جبهه های جنگ ایران وعراق” از جمله این روایت ها بود.

محمد پرنیان اما در همه این سال ها به زندگی آرام خود در کنار پارک جنگلی سی سنگان ادامه داد و معلم ابتدایی و راهنمایی مدرسه روستای “صلاح الدین کلا” و روستاهای اطراف آن بود.

او چهار سال پیش بازنشسته شد و پس از آن در حال مبارزه با بیماری سرطان بود. محمد پرنیان سرانجام روز پنج شنبه ۱۵خرداد ماه در بیمارستان نوشهر درگذشت.

عصر پنج شنبه ۲۲ خرداد ماه مراسم یادبود محمد پرنیان در مسجد جامع نوشهر برگزار شد.

منبع ایران وایر

Share