علیزاده در اختتاحیه نمایشگاه هفته صنایع دستی

علیزاده:بانک ها به هنرمندان صنایع دستی نگاه ویژه ای داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در مراسم اختتاحیه نمایشگاه هفته صنایع دستی در رشت گفت: ضرورت ارتقاء سطح مناسبات تجاری و بازرگانی صنایع دستی استان گیلان در بازارهای جهانی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در مراسم اختتاحیه نمایشگاه هفته صنایع دستی در رشت گفت: ضرورت ارتقاء سطح مناسبات تجاری و بازرگانی صنایع دستی استان گیلان در بازارهای جهانی اجتناب ناپذیر است.

IMG_3147به نقل از اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، رضا علیزاده یکی از اهداف برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی را حساس کردن افکار عمومی و ارتباط برقرار کردن با احاد جامعه دانست و افزود : شناسایی هنرمندان در سراسر استان و احیا کردن بخش های فراموش شده صنایع دستی و همچنین تقویت گارگاه های صنایع دستی و توجه به کاربردی آنها از جمله برنامه های اداره کل میراث فرهنگی دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان آموزش نیروی انسانی کار آزموده و ورزیده و توانمند را اولین گام در مسیر انتقال یادگار گذشتگان به نسل های آینده دانست و ادامه داد : به خاطر کمبود منابع اعتباری در سال های گذشته به بحث آموزش توجه چندانی نشده است و با تلاش های صورت گرفته برآنیم تقویت و ارتقاء سطح فعالیت های آموزشی را داشته باشیم .

علیزاده ایجاد فرصت های شغلی در حوزه صنایع دستی را یکی از مزیت های آن دانست و متذکر شد : هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی برای رقابت با بازارهای جهانی خصوصاً آسیای شرقی باید به کیفی سازی محصولات و کاربردی کردن آن دقت کنند و با شناسایی و نفوذ به بازارهای هدف درآمدهای ارزی به ارمغان آورند چرا که صنایع دستی یکی از حوز های ارز آور بوده و بسته بندی مناسب در این زمینه بسیار مهم است .

این مقام مسئول در میراث فرهنگی استان گفت : امروز یکی از موضوعات محوری در مباحث توسعه ای استان فعال سازی صنایع دستی به عنوان یک جریان اقتصادی است که الحمدلله با حمایت هایی که از سوی ریاست عالی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و استاندار محترم صورت خواهدگرفت به شکوفایی این هنر، صنعت منجر خواهد شد .

وی همچنین یادآوری کرد در سال گذشته نسبت به اعطای تسهیلات در حوزه صنایع دستی کم لطفی هایی صورت گرفته و این با سیاست های تشویقی دولت محترم در زمینه ی صنایع دستی منافات داشته است ، بانک های عامل باید نسبت به صنایع دستی و طیفی از هنرمندانی که با عشق و علاقه در این بخش فعالیت می نمایند نگاهی ویژه ای داشته باشند .

وی افزود ۱۷۰۰۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی استان شناسایی و فعالیت دارند که بیش از ۶۰۰۰ نفر از آنان بیمه شده اند . که انشاءالله طی تفاهم نامه ای که با اداره کل فنی و حرفه ای منعقد شده است چتر حمایتی بیمه بر روی همه هنرمندان صنایع دستی گسترده شود .
 لزوم ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی در سطح استان
در ادامه مراسم معاون سیاسی امنیتی استاندای گیلان,بازدیدکنندگان از نمایشگاه را بزرگترین حامیان صنایع دستی دانست و گفت:مردم با قرار دادن محصولات صنایع دستی  در سبد خانوار خود باعث حفظ و توسعه این صنعت در استان می شوند.
وی صنایع دستی را بخشی از فرهنگ جامعه دانست و گفت:صنایع دستی با فرهنگ و زندگی مردم گره خورده و خارج از صنعت تزئینی می باشد.
احمدی پور با اشاره به ورود ۱۲ میلیون گردشگر به استان بر لزوم ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی در سطح استان تاکید کرد و گفت:ایجاد مراکز صنایع دستی جهت آشنایی گردشگران با هویت استان که به تبع آن درآمد برای تولید کنندگان را در بردارد از نیازهای این استان است.
معاون سیاسی امنیتی استاندای گیلان قول مساعد جهت تامین اعتبار ویژه برای آموزش صنایع دستی را از اولویت های استانداری گیلان دانست و بر حفظ , احیا و ترویج صنایع دستی تاکید کرد.
وی افزود:درک درست ذائقه و سلایق مسافران کمک می کند بازارهای هدف را شناسایی کرده و از بستر مبادلات تجاری بازرگانی در حوزه ی صنایع دستی ,بخش اعظمی از مشکلات اشتغال گیلان برطرف می شود.
احمدی پور بر ممانعت ورود صنایع دستی خارجی جهت حمایت از تولیدات داخلی و حفظ هویت فرهنگی برای نسل آینده تاکید کرد.

Share