وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۴.۵ میلیون بیکار تحصیلکرده در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی ربیعی اظهار داشت: شرایط موجود کشور به گونه‌ای است که با وجود کثرت بیکاران، برخی از مشاغل از عدم وجود نیروی کار رنج می‌برند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی ربیعی چهارشنبه‌شب در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: شرایط موجود کشور به گونه‌ای است که با وجود کثرت بیکاران، برخی از مشاغل از عدم وجود نیروی کار رنج می‌برند و این درحالی است که نیروی کاری امروز دارای تحصیلات عالیه است که به دنبال منزلت اجتماعی و دستمزدهای بالا هستند و در نتیجه ساختارهای اقتصادی کشور جوابگوی مشاغل دلخواه کارجویان نیست.

تمایل به کار با تعداد بیکاران تناسب ندارد

rabieiوی با بیان اینکه نرخ بیکاری ما بالاتر از نرخ مشارکت است و تمایل به کار با تعداد بیکاران تناسب ندارد، ادامه داد: در چند سال اخیر با چهار میلیون و ۵۰۰ نفر تحصیلکرده بیکار مواجه بوده‌ایم که اینها از تبعات تحولات اقتصادی بزرگ در سال‌های اخیر کشور بوده است؛ چه، هیچ برنامه بزرگ اقتصادی از این تبعات در امان نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اهتمام و رویکرد جدی دولت مهار تورم است و با توجه به اینکه رکود و تورم را توامان شاهد هستیم قصد نداریم با تزریق پول پرقدرت مانند بحث بنگاه‌های زودبازده و … این تورم را افزایش دهیم.

ربیعی اضافه کرد: تاکنون موفق شده‌ایم  ۸۴ هزار میلیارد ریال از منابع بانکی را برای سرمایه گذاری در کشور خارج کنیم و سهم استان از این سرمایه‌گذاری تا دو برابر قابل افزایش است، اما در این راه باید آرام حرکت کنیم چرا که حق اشتباه نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز ۵۰ هزار میلیارد ریال به تولید اختصاص داده ایم بخشی از آن صرف تعمیر و نگهداری تاسیسات وزارت نیرو خواهد شد.

استارت خروج از بحران را زده‌ایم

وی تصریح کرد: استارت خروج از بحران را زده‌ایم و در قالب چند کمیته به بررسی موضوع هدفمندی یارانه‌ها می‌پردازیم و همچنین با برگزاری جلساتی چند در شورای اقتصاد و جلسات بهبود فضای کسب و کار در تلاشیم هر چه سریع‌تر کشور را از رکود خارج کنیم.

ربیعی با بیان اینکه اشتغال یک مسئله اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و در نهایت مربوط به نظام است، گفت: باید سیمای اقتصاد کشور را به سمت استراتژی توسعه اشتغال سوق دهیم که در این ارتباط مطالعات اولیه صورت گرفته و باید هرچه زودتر تئوری‌ها عملیاتی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در گذشته دلواپس هزینه صرف کردن‌های غیرعزتمندانه در سیاست خارجی بودیم ولی در حال حاضر شاهد هستیم بطور عزتمندانه‌ای تحریم‌های ظالمانه یک پس از دیگری برداشته می‌شود و اگر می‌خواهیم قدرت و پرستیژ سیاسی کشور افزایش یابد باید قدرت اقتصادی‌مان را افزایش دهیم که این نیز تحقق نمی‌یابد مگر اینکه به سمت اقتصاد تولید محور حرکت کنیم.

نیاز به جامعه آرام داریم/ جامعه ناآرام سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد

وی، شفافیت در آمار و ارقام‌ها، ثبات در تصمیم گیری‌ها و قابل پیش‌بینی کردن شرایط برای سرمایه‌گذار را استراتژی دولت عنوان کرد و متذکر شد: ما نیاز به جامعه امن و آرام داریم چرا که جامعه ناآرام ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده و در نتیجه باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی در بخش خدمات ظرفیت‌های بالاتری نسبت به بخش صنعت دارد چرا که یک منطقه حاصلخیز کشاورزی است، یادآور شد: ارزش بیمه اجتماعی روستائیان را تا ۳۰ درصد و سرانه درمان روستائیان را بیش از سه برابر افزایش داده‌ایم./فارس

 

Share