وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

بیمه رایگان برای انصراف دهندگان از دریافت یارانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی که یارانه خود را هدیه کنند (از دریافت یارانه انصراف دهند) به صورت رایگان بیمه می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی که یارانه خود را هدیه کنند (از دریافت یارانه انصراف دهند) به صورت رایگان بیمه می شوند.

rabieiعلی ربیعی در حاشیه اجلاس سراسری مدیران کل کمیته امداد خمینی(ره) در جمع خبرنگاران درباره بیمه سلامت افزود: برنامه دولت از محل درآمدهای هدفمند کردن یارانه ها کمک به رفاه مردم است و امسال بطور جدی در بخش سلامت دنبال می شود.

وی گفت: در بخش بیمه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از مدت ها پیش ، زیرساختهای آن را آماده کرده است.

وی با اشاره به اینکه از چند روز آینده ثبت نام برای بیمه آغاز می شود، افزود: البته از همین امروز کارهای مقدماتی در دفاتر پیشخوان و دفاتر بیمه سلامت شروع شده است و هر ایرانی که دفترچه بیمه ندارد صاحب دفترچه می شود.

ربیعی افزود: علاوه بر این با کمکی که دولت به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کرده است ، پرداختی بیمار در بیمارستان بسیار کاهش می یابد.

وی ادامه داد : مبلغ پرداختی از جیب بیمار حدود ده درصد کاهش پیدا می کند و حتی در مواردی مانند زایمان های طبیعی رایگان شده است.

ربیعی با بیان اینکه روند پرداخت از جیب بیمار سالانه رو به کاهش خواهد بود درباره میزان پرداختی بیمه شدگان نیز افزود : هم اکنون در روستاها بیمه رایگان انجام می شود و در شهرها نیز افراد سهم ناچیزی پرداخت می کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت : آنهای که یارانه خود را برای ساختن جامعه هدیه می کنند مطمئن باشند که هدیه انها در بخش های اشتغال ، بیمه  و حمل و نقل عمومی استفاده می شود.

ربیعی درباره بیمه بیکاری نیز افزود: بیمه بیکاری انجام می شود و اگر منابع ان تامین شود برنامه های آن اعلام خواهد شد.

وی درباره افزایش سرانه بیمه نیز گفت: این هزینه را دولت از محل هدفمندی یارانه پرداخت می کند.

ادامه پرداخت یارانه ها به روش کنونی امکانپذیر نبود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ادامه پرداخت یارانه نقدی به روش کنونی امکان پذیر نبود.

علی ربیعی در اجلاس سراسری مدیران کل کمیته امداد خمینی(ره) به بحث هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: تصوری که در جامعه از هدفمندی یارانه ها وجود دارد این است که مردم تصور می کنند با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها قیمت ها نیز افزایش پیدا می کند در حالیکه اینگونه نیست.

وی افزود : ما تاکنون دو نوع پرداخت یارانه را تجربه کردیم و اکنون به نوع سوم آن رسیده ایم .

ربیعی ادامه داد : نوع نخست پرداخت یارانه از چندین دهه پیش در کشور اجرا و قیمت ها پایین نگه داشته می شد و به این شیوه یارانه ها پرداخت می شد ، در حالیکه این شیوه نه تنها نابرابری و بی عدالتی ها را کم نکرد ، بلکه به آن دامن زد و در واقع الگوی غلطی بود.

وی گفت : الگوی دومی که در سال های اخیر تجربه کردیم، این بود که حاملهای انرژی را به قیمت های نزدیک به واقعی رساندیم.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی افزود: اما این روش نیز با هدف قرار دادن کل جامعه و با پرداخت پول نقد به شکل مستقیم بی عدالتی ها را کم نکرد.

وی ادامه داد: حتی این شیوه باعث افزایش نقدینگی در جامعه شد و انضباط مالی نیز بوجود نیامد.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه اکنون می خواهیم اصلاح و یک ترمیم اقتصادی انجام دهیم گفت: در این مرحله از افزایش قیمت ها دولت پول زیادی گیرش نمی آید در واقع امید ما به همین اهداهای مردم(انصراف از دریافت یارانه) است که اگر تعداد قابل توجهی از دریافت یارانه انصراف دهند ، یک سرمایه برای جامعه است و قدرت مانور ما نیز بیشتر می شود.

وی افزود : البته ما بحث انصراف از یارانه ها را خیلی به کار بردیم اما ای کاش به جای آن از کلمه اهداء استفاده می کردیم که در واقع انصراف از منافع شخصی به نفع منافع ملی است چرا که ما در راه یک هدف بزرگتر از منافع شخصی خود می گذریم.

ربیعی ادامه داد : من معتقدم بحث انصراف مطرح نیست بلکه بحث اهداء و سرمایه گذاری در راه بهداشت عمومی ، اشتغال و سرمایه گذاری برای آینده جامعه است و ما در این باره وظیفه اخلاقی داریم.

وی ادامه داد : اکنون نیز اگر از محل انصراف دریافت یارانه ها پول خوبی برای دولت بماند سهم مشاغل بیشتر می شود .

ربیعی گفت : امیدواریم این بار یارانه ها را هدفمند پیش ببریم اما به تنهایی قادر نیستیم و  همه باید کمک کنند و ما نیازمند مشارکت مردم هستیم.

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی همچنین به بحث توزیع سبد کالا اشاره کرد و گفت: اشکال آن این بود که توزیع سبد کالا تبعیض آمیز شد اما شیوه جدید تبعیض آمیز نیست ./واحد مرکزی خبر

Share