رئيس كل دادگستري استان گيلان

پیشگیری از وقوع جرم کم هزینه ترین و عاقلانه ترین راه است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد سیاوش پور روز شنبه در نشست مطبوعاتی نقش رسانه ها را در ارتقای آگاهی های جامعه نسبت به حقوق خود و شهروندان دیگر و سبک زندگی اسلامی برای پیشگیری از جرم بسیار موثر دانست.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد سیاوش پور روز شنبه در نشست مطبوعاتی نقش رسانه ها را در ارتقای آگاهی های جامعه نسبت به حقوق خود و شهروندان دیگر و سبک زندگی اسلامی برای پیشگیری از جرم بسیار موثر دانست.

siavashوی با بیان این که ایران اسلامی در حوزه های فناوری، دانش، صنعت، کشاورزی در بسیاری از علوم پیشرفت های خوبی داشته، اظهار کرد: ایران اسلامی با همه توانمندی ها و ظرفیت در بخشی از زندگی اجتماعی مثل قانون پذیری ,رعایت حقوق بیت المال با برخی مشکلات روبروست.
سیاوش پور در ادامه اظهارداشت:همه افزاد اعم از سیاسیون خبرنگاران,روحانیون و آحاد جامعه باید بدانند که در برخی جاها دچار نقص هستند و همه ی مسئولان باید به دنبال بهبود شرایط باشند.

وی پیشگیری از جرم را یکی از برنامه‌های مهم دادگستری عنوان نمود و خاطرنشان کرد:پیشگیری از وقوع جرم کم هزینه ترین و عاقلانه ترین راه است و همه باید روی آن اجماع داشته باشند و این امر در کل دنیا تجربه شده است.

رئیس کل دادگستری گیلان بیشترین فراوانی جرم در استان گیلان را به ترتیب مواد مخدر، سرقت، درگیری های فیزیکی و اختلافات حقوقی , تجاوز و تخریب اراضی عنوان و اظهار کرد: ریشه های اخلاقی جرائم بیشتر صفات فردی است.امانت دار نبودن و دروغ گفتن و قانع نبودن به صفات فردی انسان بر می گردد.
وی در ادامه افزود:باید پایه های اعتقادی مردم قوی تر شود.آیا در نظام اسلامی ما اخلاق اسلامی نیز رعایت می شود؟!در مساجد بایدمبحث اخلاق بیشتر مطرح شود,جوانان باید با احکام دینی آشنایی بیشتری پیدا کنند اما متاسفانه می بینیم بحث احکام و اخلاق بسیار کمرنگ است. اگر پایه اعتقادی افراد قوی باشد ، دشمن از هر روزنه ای که بخواهد نفوذ کند، ناموفق خواهد ماند.
سیاوش پور با بیان اینکه بعد از اعتقاد دینی محکم دومین راه پیشگیری از وقوع جرم شناخت قانون است اظهار داشتت:اگر همه به قانونی که وضع شده احترام بگذراند مشکلی بوجود نمی آید

بنا به گفته رئیس کل دادگستری استان گیلان؛ شناخت قانون ، مشاوره با اهل فن و متخصصان ، ارتقای سطح فهم حقوقی مردم به منظور رعایت حقوق همدیگر از راهکارهای پیشگیری است.
سیاوش پور با تاکید بر پیشگیری ادامه داد:شرایط محیطی و اجتماعی جامعه را باید به نحوی اماده کنیم که فضا برای ارتکاب جرم فراهم نشود.برای مثال حجاب برخی بانوان به نحوی است که زمینه ی کناه را برای یک جوان در همان نگاه اول و به محض رویت فراهم می آورد.
وی در ادامه اظهار داشت:اگر پرونده های قضایی به موقع رسیدگی شود و حکم توسط قاضی به موقع صادر و با قاطعیت اجرا شود آثار بازدارندگی و پیشگیری خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا رئیس کل دادگستری گیلان آگاهی و قانون پذیری را مهم دانست و خاطرنشان کرد:اگر فهم قانون پذیری و اعتقاد باشد یک فرد با ضعف اقتصادی نیز به سمت اعتیاد نمی رود.در جهان کشورهای به مراتب فقیرتری داریم که آمار سرقت در انها بسیار کمتر از ایران است.در هندوستان و در شهر بمبئی دو میلیون نفر در کنار خیابان متولد می شوند و بزرگ می شوند و می میرند.یا در افغانستان باتوجه به اینکه خود تولید کننده ی موادمخدر است درصد جمعیت افراد معتاد به مراتب از ایران کمتر است.

Share