معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان

بیکاری و فقر مهم ترین عامل بزهکاری/وضعیت نامطلوب قلیان سراها

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست هم اندیشی پیشگیری از وقوع جرایم پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شهید بهشتی دادگستری استان گیلان،با حضور سیاوش پور رییس کل دادگستری و دکتر آقایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان و اصحاب رسانه برگزار گردید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست هم اندیشی پیشگیری از وقوع جرایم پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شهید بهشتی دادگستری استان گیلان،با حضور سیاوش پور رییس کل دادگستری و دکتر آقایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان و اصحاب رسانه برگزار گردید.aghaei-dad

دکتر آقایی ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته و روز معلم و گرامیداشت  یاد و خاطره ی شهید مطهری،سالروز شهادت دهمین اختر تابناک امامت و ولایت،لمام هادی (ع) را تسلیت گفتند.

در این نشست دکتر آقایی با بیان اینکه رهبری قوای سه گانه را مکلف به پیشگیری از وقوع جرائم کرده اند افزود:یکی از برنامه های دادگستری گیلان استفاده از ظرفیت رسانه ها استانی برای رسیدن به این اهداف است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی هیچ سندی بالاتر از قانون نداریم و حرف و اول و آخر را قانون گذار مشخص می کند.
دکتر آقایی با اشاره به اینکه در قانون اساسی وظایف ,انتظارات و مطالبات دولت نسبت به مردم و بالعکس تدوین گردیده است اظهار داشت:طبق اصل ۴ قانون اساسی در تصویب قوانین باید آموزه های دینی بر عرف مقدم شمرده شوند.
وی در ادامه افزود: طبق بند ۵ مبحث رسیدگی به شکایات اگر به کسی ظلمی وارد شود و حقوق شهروندی از جانب دستگاه ها و یا سایر مردم تضییع شود ,قوه قضائیه مکلف به رسیدگی نسبت به این جریان است.

بیکاری و فقر مهم ترین عامل بزهکاری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه جرم یک پدیده ی انسانی و اجتماعی است خاطرنشان کرد:در هر جرمی که روی دهد یک طرف ان انسان است و طرف دیگر اجتماع ! بر اثر تربیت نادرست خانوادگی است که یک فرد تبدیل به بزهکار اجتماعی می شود و هیچ فردی بزهکار به دنیا نمی آید.

وی در ادامه افزود:بیکاری و فقر مهمترین عامل بزهکاری هستند و استان گیلان دومین استان از نظر جمعیت بیکار در کشور محسوب می شود.
نقش حیاتی اصحاب رسانه در پیشگیری از وقوع جرم

دبیر ستاد حفظ حقوق بیت المال دادگستری گیلان با بیان اینکه نقش اصحاب رسانه در برچیدن و مبارزه با جرائم بسیار حیاتی و سنگین است ادامه داد:حمایت قانون گذار از اصحاب رسانه و جرائد نشانگر شایستگی و نقش بی بدیل این قشر در جامعه است.

آقایی با اینکه طبق اصل۲۴ قانون اساسی رسانه ها از آزادی بیان برخوردار هستند در ادامه به دو نکنه ی مهم اشاره کرد:
حرفها و بیایانات خلاف اموزه ها و احکام مقدسات دینی زده نشود و دیگری اینکه نباید مغایر با نظم عمومی حرفی بزنیم.

وی در ادامه افزود:طبق فرموده ی امام راحل رسانه ها  مدرسه هستند  و اصحاب رسانه نقش یک معلم را دارند.رسانه های غربی به ترویج فرهنگ مستهجن می پردازند اما رسانه های داخلی همواره رسالتی پیامبرگونه دارند.

دکتر آقایی با بیان اینکه جامعه از اصحاب رسانه انتظار دارد نقش پر رنگتری ایفا کند اظهار داشت:رسانه ها باید در انتشار اخبار دقت لازم را داشته باشند .

تبدیل قلیان سراها به یک معضل اجتماعی

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان, پیشگیری از وقوع جرم را شامل دو مقوله جداگانه دانست.
در پیشگیری اولیه ترویج آموزه های دینی و همچنین قانون پذیری نقش مهمی دارد و رسانه های می توانند در این زمنیه فرهنگ سازی کنند.

دکتر اقایی با تاکید بر اینکه مدیران بایدبه فکر حل مشکلات و معضلات جوانان باشند اظهار داشت:رسانه ها باید از مسئولین درخصوص علت بیکاری توضیح بخواهند.
وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت قلیان سرا ها مناسب نیست افزود:تئوری دشمن این است که به فکر جوانان نفوذ کند و انها را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر انها سلطه یابد.متاسفانه امروزه در جلوی دانشگاه ها قلیان سرا وجود دارد و خود من وقتی که  دیدم دختر و پسر دانشجو که باهم نامحرم هستند در کنار یکدیگر مشغول استعمال قلیان اند دچار وحشت گردیدم و از وضعیت نامطلوب  ناراحت شدم و
پدران و مادران وظیفه تربیت صحیح فرزندان را برعهده دارند و باید در این خصوص نقش خود را ایفا کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان پیشگیری ثانویه را درخصوص افرادی دانست که در معرض خطر و آسیب قراردارند.
وی با بیان اینکه باید به وضعیت زنان خیابانی و زنان مطلقه که از درآمد مالی برخوردار نیستندرسیدگی لازم بعمل آید و در جهت خنثی سازی جرم گام برداشت.
آقایی در ادامه افزود:از انجایی اطلاع رسان مجازات ها نقش پیشگیری و آموزشی داردرسانه ها باید نسبت به مجازات افراد بزهکار اطلاع رسانی کنند.
وی تشکیل کارگروه تخصصی پیشگیری از جرائم با حضور مطبوعات را راهکار دیگر کاهش وقوع جرم دانست و خاطرنشان کرد:باید از رسانه ها نیز حمایت های لازم صورت پذیرد.
آقایی با اشاره به فصل گرما و افزایش حضور گردشگران در گیلان اظهار داشت:برخی از مشکلات اخلاقی و جرائم در گیلان وارداتی هستند و مردم گیلان بشخصه انسانهای نجیبی می باشند.

Share