در بازدید میدانی اصحاب رسانه از سد تاریک

بهره برداری رسمی سد تاریک با حضور معاون امور آب وزارت نیرو

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سد تنظیمی تاریک به طور رسمی فردا باحضور مهندس میدانی معاون امور آب وزارت نیرو به بهره برداری خواهد رسید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سد تنظیمی تاریک به طور رسمی فردا باحضور مهندس میدانی معاون امور آب وزارت نیروبه  بهره برداری خواهد رسید.

محمود تقیه مدیر پروژه سد تنظیمی تاریک  در بازدید میدانی که صبح امروز اصحاب رسانه از این سد به عمل آوردند گفت :این سد در سال ۱۳۴۷ ساخته شده است که از آن به عنوان سد تنظیم کننده آّب  سد منجیل  استفاده می شود .آب موجود از این سد به ۳ بخش فومنات  ،سد سنگر و همچنین تصفیه خانه  اب و فاضلاب رشت تقسیم می شود.

 sad tarikوی در ادامه  میزان آب رها شده به فومنات را ۳۵ متر مکعب و در ۶ ماهه اول سال میزان آب رها شده را  بین ۹۰ تا ۱۵۰ متر مکعب بر ثانیه برای ابیاری زمین های زراعی در سد سنگر عنوان کردند.

ایشان با اشاره به پتانسیل بالای برق آبی سد تاریک افزودند :از همان سال ۱۳۴۷ اعتبار برای این امر در نظر گرفته شده بود ولی تجهیزات و امکانتی وجود نداشته است و به همین دلیل در سال ۱۳۸۲ شرکت توسعه آب نیرو توسط وزارت نیرو موظف به اجرای این طرح گردید واز سال ۸۲ تا ۸۸ طرح مطالعاتی سد برق ابی انجام شد و در سال ۸۸ هم استارت اجرایی کار زده شد .

در ادامه بازدید میدانی خبرنگاران ،نشست خبری با حضور مهندس رهبری مجری طرح نیروگاه آبی سد تاریک برگزار شد.

ایشان ضمن تشکر از مردم خوب گیلان و مهمان نوازی چند ساله مردم محترم رستم اباد و همکاری و همراهی مسئولان افزودند :نیروگاه های آبی کوچک به دلیل ارزانی ،سازگاری با محیط زیست و سرمایه گزاری کم از سالهای دور مورد توجه کشورهای دیگر بوده است و در ایران از سال ۱۳۶۰ توسط وزارت جهاد سازندگی شروع  به فعالیت کرده است.

sad tarik (16)

محمد رهبری در ادامه به ساخت  نیروگاه های ارده ،ناو و خلیان در گیلان برای تامین برق روستا ها اشاره کردند و افزودند جهت گیری کل کشور و وزارت نیرو ساخت همچین نیرو گاها یی از طریق جذب سرمایه گزار است .

ایشان به ظرفیت ۳ مگابایتی برق آبی تاریک اشاره کردند و از وجود توربین کاپلاین در این نیروگاه برای اولین بار در سطح کشور خبر دادند.

وی هزینه های انجام شده شامل هزینه ساختمان ،طراحی و تامین و ساخت تجهیزات برای ایجاد این سد را حدود ۱۴ میلیارد تومان عنوان کرد.

 مجری طرح نیروگاه آبی سد تاریک با اشاره به تولید ۱۶.۵ میلیون گیگابایت ساعت برق این نیروگاه  گفت:برق تولیدی از فردا وارد شبکه برق کشور خواهد شد .

وی در پایان هدف از ساخت این نیروگاه را تامین آب زیست محیطی منطقه ،آب تونل فومن ،تامین آب برای تصفیه خانه رشت و تامین آب کشاورزی عنوان کرد.

 خبرنگار :محمد جعفرزاده

Share