گفتن جوک‌های قومی ممنوع/به خانم نگویید چاق شده‌ است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک روانپزشک با تأکید بر بایدها و نبایدهای دید و بازدید، از شرکت‌کنندگان در مهمانی‌های خانوادگی خواست از گفتن جوک‌های قومیتی بپرهیزند. علی باغبانیان  با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و استفاده افراد از ابزار دیجیتال برای احوالپرسی اظهار داشت: تکنولوژی موجب دور شدن قلب‌ها از یکدیگر شده‌ است، متأسفانه کسانی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک روانپزشک با تأکید بر بایدها و نبایدهای دید و بازدید، از شرکت‌کنندگان در مهمانی‌های خانوادگی خواست از گفتن جوک‌های قومیتی بپرهیزند.noroz

علی باغبانیان  با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و استفاده افراد از ابزار دیجیتال برای احوالپرسی اظهار داشت: تکنولوژی موجب دور شدن قلب‌ها از یکدیگر شده‌ است، متأسفانه کسانی که از فرهنگ و مسائل مذهبی ما دور هستند، شبکه‌هایی را ایجاد کردند و مردم را به پیام گذاشتن در این شبکه‌ها تشویق می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین نیازهای روانی افراد در هر سن و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رفت و آمد و ایجاد روابطی است که بر اساس آن افراد به صورت رو در رو با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

این متخصص بهداشت و روان ادامه داد: فرهنگ غنی اسلامی ایرانی ما بهانه‌های مختلفی برای دید و بازدید افراد دارد با نگاهی به تقویم متوجه می‌شویم که به طور متوسط هر ماه یک مناسبت برای ملاقات افراد وجود دارد.

افراد، ارتباطات اجتماعی نیازمندند

این روانپزشک گفت: بحث حضور در جمع نیاز عاطفی ما است، همان طور که در طول روز به مقداری ویتامین، کربوهیدرات، پروتئین و مواد غذایی دیگر نیاز داریم، در طول روز و هفته نیز نیاز به دوزی از ارتباطات اجتماعی داریم.

وی افزود: نمی‌توانیم منکر مشکلات اقتصادی و بعد مسافت شویم، اما اینها نباید بهانه برای دور شدن افراد از یکدیگر شود.

باغبانیان تصریح کرد: ارتباطات اجتماعی در دین و فرهنگ ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که افراد جامعه نخواهند به شکل ویژه‌ای با دوستانشان رفت و آمد داشته باشند، همین ایام عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید است.

کوچکترها به ملاقات بزرگترها بروند، بزرگتر‌ها به کوچکتر‌ها عیدی بدهند

وی افزود: توصیه می‌شود، کوچکترها حتماً به ملاقات بزرگترها بروند و آنها را تکریم کنند، بزرگترها نیز به کوچکترها عیدی بدهند تا این سنت پسندیده حفظ شود.

این متخصص بهداشت روان با اشاره به نیاز روانی انسان‌ها به دید و بازدید، گفت: همین که انسان احساس نمی‌کند، در زورقی تک و تنها در اقیانوسی بی‌انتها نشسته برای حفظ سلامت روانش مؤثر است.

وی افزود: علت عمده محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و طرفداران آن این است که جای خالی نیازهای عاطفی احساس می‌شود و وقتی افراد جمله‌ای با محتوای عاطفی می‌بینند، جذب آن و مرید گوینده‌اش می‌شوند، مثل تشنه‌ای می‌ماند که بعد از مدت‌ها آبی یافته و بدون توجه به زلال بودن آن می‌خواهد آن را بنوشد.

ارتباط غیر کلامی موجب کاهش استرس می‌شود

این روانپزشک با تأکید بر ارتباطات رو در رو به جای استفاده از پیامک، گفت: ارتباطات چشم در چشم اثر بالاتری دارد، بهترین نوع ارتباط حضوری است، وقتی با هم حرف می‌زنیم و به چشمان یکدیگر نگاه می‌کنیم، نشانه‌هایی در چشم و صورت ما رد و بدل می‌شود که از کلام مهمتر است. این نشانه‌ها به کاهش استرس و احساس امنیت روانی منجر می‌شود.

باغبانیان ادامه داد: البته اگر فردی خارج از کشور باشد اطرافیان آن به ناچار باید از طریق تماس تلفنی با او ارتباط برقرار کنند، از طرفی نوشتن نامه یا رساندن پیام توسط یکی از نزدیکان وی از ارسال پیامک مؤثرتر است.

ارسال پیامک نان خوبی برای مخابرات

وی تأکید کرد: ‌ارسال پیامک با مضامین تکراری و قالبی اثر روانی چندانی ایجاد نمی‌کند. این روش شیوه خوبی برای مخابرات است، اگر برای مردم آب نداشته باشد، نان خوبی برای مخابرات است.

وی ادامه داد: یکسری نکات را باید در دید و بازدید رعایت کنیم، مهمترین نکته این است که از غر زدن و ارسال پیام‌های منفی جلوگیری کنیم، چرا که این پیام‌ها تنها فرصت موجود را از دست می‌دهد و ممکن است آخر آن با دعوا و نزاع همراه باشد.

شوخی بی جا ممنوع

این متخصص بهداشت روان با اشاره به رفتارهایی مانند شوخی در جمع از افراد خواست تا موقع دید و بازدید احترام یکدیگر را به خصوص در حضور دیگران حفظ کنند.

وی افزود: گاهی شوخی‌هایی که افراد با یکدیگر می‌کنند، موجب احساس حقارت و ناراحتی وی می‌شود و او را جمع‌گریز می‌کند، به جای این رفتارها می‌توان در مورد کار و وضعیت سلامت یکدیگر سؤال پرسیده و تجربیات همدیگر را مطرح کنیم.

به خانم نگویید چاق شده‌ است

باغبانیان ادامه داد: در دید و بازدیدهای خانوادگی به خانم‌ها نگویید که چقدر چاق شده‌اند، از طرفی گفتن این جمله به آقایان که چقدر موهایشان کم شده، نیز ممنوع است چرا که گفتن این جملات موجب آغاز جنگ می‌شود.

این روانپزشک به عدم همگونی سن شرکت‌کنندگان در مهمانی‌های خانوادگی اشاره کرد و افزود: رعایت وضعیت جسمی و روانی شرکت‌کنندگان اهمیت زیادی دارد، برخی سالمندان نمی‌توانند با لباس رسمی حدود ۱۲ ساعت روی صندلی بنشینند و از مهمانان پذیرایی کنند، بهتر است کوچکترها مراعات حال بزرگترها را بکنند.

وی گفت: از طرفی لازم است بین دید و بازدید فاصله بیندازیم تا استراحت کرده و فرصتی برای تجدید قوا داشته باشیم.

خوردن آجیل و شیرینی نشاط‌آور است

وی افزود:‌ خوردن میوه، آجیل، شیرینی و شربت موجب تحریک مواد شیمیایی در مغز می‌شود که نشاط ‌آور است، اما افراد باید مراعات سن و سال و وضعیت جسمی خود را کرده و از مصرف بیش از حد این خوراکی‌ها جلوگیری کنند.

این متخصص بهداشت و روان تأکید کرد: برخی دید و بازدیدها به جای اینکه حلال مشکلات باشد، آثار منفی برجای می‌گذارد. گاهی موجب تمسخر دیگران می‌شویم و گاهی نیز این مهمانی‌ها را با غیبت و تهمت سپری می‌کنیم. مهمترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، بیان جوک‌های قومیتی است که موجب ناراحتی شرکت‌‌کنندگان در مهمانی می‌شود.

تماشای تلویزیون را به بعد از دید و بازدید موکول کنید

وی خاطرنشان کرد: بهتر است افراد در دید و بازدیدهای خانوادگی به جای تماشای تلویزیون با یکدیگر صحبت کنند و تماشای برنامه‌های تلویزیون را به فرصتی دیگر موکول کنند./فارس

Share