شهردار شهر تاریخی ماسوله:

ماسوله ؛ شاهکار شهرسازی در جهان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق استان گیلان ؛ ماسوله است ؛ جایی که هوای لطیف و کوهستانی اش مشتاقان و شیفتگان طبیعت را به خود جلب می کند و ساختمان پلکانی شکل خانه های آن در کوهپایه ، از شاهکارهای معروف شهرسازی جهان به شمار می رود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق استان گیلان ؛ ماسوله است ؛ جایی که هوای لطیف و کوهستانی اش مشتاقان و شیفتگان طبیعت را به خود جلب می کند و ساختمان پلکانی شکل خانه های آن در کوهپایه ، از شاهکارهای معروف شهرسازی جهان به شمار می رود. شهر تاریخی ماسوله ، مکمل زیبایی و طراوت طبیعت سرسبز استان گیلان است و هر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی ، مدتی را در این منطقه اردو می زنند تا خستگی زندگی در محیطهای پرجمعیت شهری را از تن و جان خود بیرون کنند.

تتعلی خلیلی شهردار ماسوله در ارتباط با خصوصیات شهر تاریخی ماسوله گفت : ماسوله در منطقه ای مرتفع و کوهستانی قرار دارد. از این رو ، آب و هوای آن آمیزه ای از لطافت هوای کوهستانی و هوای مرطوب ساحلی است و گردشگرانی که در این منطقه به سیر و سفر می پردازند ، مسحور لطافت هوای آن می شوند. ماسوله همچنین دارای محلاتی نظیر “خانه بر” ،”کشه سر” ،”اسد محله”، “مسجد بر” و “ریحانه بر” است.

وی افزود : شهر تاریخی ماسوله با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود یکی از مناطق زیبای گیلان است که در فهرست آثار جهانی و ملی به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد : ماسوله زیباترین و بلکه قدیمی ترین شهر گیلان در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۲ کیلومتری غرب فومن قرار گرفته و از شمال به شهرستان ماسال ، از سمت جنوب به طارم علیا ( استان زنجان ) از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال ( استان اردبیل ) محدود می شود و یکی از دیدنی ترین اماکن گردشگری و تاریخی گیلان است.

خلیلی اظهار کرد: ماسوله در شیب بسیار تند واقع شده و ۱۰۵۰ متر از دریا فاصله داشته و جماسولهمعیتی کمتر از هزار نفر و دارای جمعیت گردشگری یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری داخلی و خارجی در طول سال و بویژه ایام تعطیلات است.

وی با اشاره به اینکه ماسوله تنها شهری است که ورود هر گونه وسیله نقلیه حتی دوچرخه در داخل آن ممنوع است ، بر رعایت حفظ بافت شهر تاریخی از سوی همه تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: بازار ماسوله مجموعه ای است بسیار دلنشین که در آن انواع کسب و کار بخصوص در ارتباط با گردشگران به چشم می خورد ، چندین رستوران ، نانوایی ، شیرینی فروشی ، خوار و بار و میوه فروشی ، دکان های فروش صنایع دستی محلی ، کلوچه پزی ، آهنگری و … در این بازار وجود دارد. بازارعمدتاً بدون سقف است و با پیچ و خم کوچه ها بالا و پایین می رود.

شهردار ماسوله ، ترافیک ، عدم وجود پارکنیگ طبقاتی ، تخریب بافت تاریخی ، کم عرض بودن جاده ، زیباسازی سطح شهر ، ساماندهی ماسوله رودخان ، عدم درآمد زایی و ایجاد تاسیسات زیر بنایی را از جمله مشکلات مهم شهر تاریخی ماسوله دانست.

خلیلی ، ترافیک را از معضلات مهم ماسوله عنوان کرد و گفت : در حال حاضر مسافرانی که از نقاط مختلف دنیا به ماسوله می آیند به دلیل ترافیک به خوبی نمی توانند از فضای تاریخی و طبیعی شهر تاریخی ماسوله بهره مند شوند.

وی گفت: احداث پارکینگ طبقاتی یکی از راهکارهای مهم برون رفت مشکل ترافیک در ماسوله است که مسئولان با تخصیص اعتبار مناسب می توانند همکاری لازم را در ساخت این پروژه مهم داشته باشند.

خلیلی اظهار داشت: در بحث درآمدزایی نیز به واسطه ایجاد پارکینگ و درآمد حاصل از آن ا مکان اجرایی شدن برخی کارهای عمرانی در ماسوله امکان پذیر است.

شهردار ماسوله همچنین با اشاره به اینکه بافت تاریخی ماسوله نیازمند توجهی ویژه است ، افزود: تخصیص اعتبارات لازم باعث می شود تا بافت تاریخی ماسوله از خطر تخریب نجات پیدا کند و گردشگران با امنیت بیشتری به این شهر تاریخی سفر کنند و به واقع امنیت روانی به گردشگران هدیه داده شود.

شهردار ماسوله در ادامه با بیان اینکه ویژگی مدیریت شهری ماسوله مختص و منحصر به فرد است افزود : شهر تاریخی ماسوله به دلیل اینکه در فهرست میراث ملی و جهانی به ثبت رسیده است ، ویژگی های مدیریت شهری مختص به خود را دارد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه اهالی به دلیل تاریخی بودن این شهر از داشتن نعمت گاز محروم هستند و توسعه شهری چندانی نیز ندارند خاطر نشان کرد : انتظار شهروندان ماسوله از مسئولان محترم برخورداری از انرژی ارزان قیمت ( برق ارزان قیمت ) می باشد.

شهردار ماسوله در ادامه احداث دیوار حفاظتی در حریم رودخانه ها به منظور جلوگیری از جاری شدن سیل ، داشتن پارکینگ طبقاتی برای خودروی مسافرین ، تعریض خیابان ، تفرجگاه ، هتل ها و داشتن یک دهکده سلامتی در شهر ماسوله را لازم دانست و تصریح کرد : ماسوله شهری است که حیات در آن جاری است و مردم با توجه به تاریخی بودن آن هنوز در آن زندگی می کنند.

خلیلی یکی از راههای مهار ترافیک ورودی شهر تاریخی ماسوله را احداث پل و جاده در ضلع شرقی ماسوله عنوان کرد که برای رفاه گردشگران باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد با وجود این ، بررسی ها نشان می دهد که برخلاف گردشگر پذیر بودن ماسوله ، این شهر تاریخی در زمینه نامناسب بودن راه دسترسی و نداشتن توقفگاه و تامین سوخت ، با مشکلات فراوانی روبرو است.

علی خلیلی می افزاید: کم عرضی و کوهستانی بودن جاده فومن به ماسوله و نیز آسفالت نامناسب آن ، باعث می شود تا مسافران ، در تعطیلات نوروزی و تابستانی ، با مشکل ترافیک زیادی روبرو شوند.

وی گفت بررسیها حاکی است که کمبود مکان توقف خودروها دومین مشکل شهر تاریخی ماسوله است و تنها توقفگاه این شهر که دو هزار متر مربع وسعت دارد گنجایش همزمان ۴۰۰ خودرو را دارد ، این در حالی است که در تعطیلات نوروزی و بیشتر روزهای تابستان ، روزانه حدود ۳ تا ۵ هزار خودرو وارد ماسوله می شوند.

شهردار ماسوله با بیان اینکه مدت ماندگاری گردشگران در ماسوله ، در تعطیلات نوروزی و تابستان به طور میانگین ، حدود ۴ ساعت است خاطر نشان کرد: توقفگاه ماسوله روزانه فقط می تواند حدود هزار و ۲۰۰ خودرو را در خود جای دهد و برای ۱۸۰۰ تا ۳۸۰۰ خودرو دیگر ، جایی وجود ندارد. با یک حساب سرانگشتی ، می توان فهمید که اگر برای توقف هر خودرو ، متناسب با استانداردهای جهانی ۱۵ متر مربع نیاز باشد برای ۱۸۰۰ تا ۳۸۰۰ خودرو به ۲۷ تا ۷۵ هزار متر مربع توقفگاه نیاز است که این رقم ، چیزی حدود چهار تا هفت برابر مساحت توقفگاه فعلی ماسوله است.

کمبود توقفگاه و ناچار بودن گردشگران برای توقف خودروهایشان در حاشیه جاده منتهی به ماسوله که جاده کوهستانی و کم عرض است ، نتها مشکلاتی را برای مسافران ایجاد می کند ، بلکه باعث ترافیک شدید ، در منطقه ، به خصوص در ایام تعطیل می شود.

گفتنی است شهر تاریخی ماسوله در بخش سردار جنگل فومن و جنوب غربی استان گیلان واقع شده و زبان اصلی مردم آن ، تالشی است.

 

Share