همزمان با ايام شهادت فاطمه زهرا(س)

دو نمایش تعزیه در منطقه آزاد انزلی اجرا شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تعزیه حضرت حر و تعزیه خیمه حضرت عباس (ع) درآخرین شب مراسم آیینی و سنتی منطقه آزاد انزلی همزمان با ایام شهادت فاطمه زهرا(س) در نوروزخانه این منطقه اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  تعزیه حضرت حر و تعزیه خیمه حضرت عباس (ع) درآخرین شب مراسم آیینی و سنتی منطقه آزاد انزلی همزمان با ایام شهادت فاطمه زهرا(س) در نوروزخانه این منطقه اجرا شد.

SONY DSC در این مراسم مذهبی گروه تعزیه «مسلم بن عقیل»، بزرگ ترین گروه تعزیه استان گیلان به سرپرستی استاد محمد حسین صمصام و با همکاری خانواده تیغ نورد به اجرای پرده هایی از تعزیه حضرت حرّ و خیمه حضرت ابوالفضل عباس (ع) پرداختند. خانواده های صمصام و تیغ نورد سالهاست در زمینه حفظ و اجرای مراسم تعزیه در گیلان فعالیت می کنند.

این دو مجلس تعزیه توسط قدیمی ترین گروه تعزیه استان به منظور آشنایی بیشتر گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم مذهبی گیلان در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

پس از اجرای تعزیه، گروه کرنا نوازی به سرپرستی استاد سهرابی به کرنا نوازی پرداختند. نواختن ساز کرنا در آئین ها و مراسم مذهبی، از رسوم قدیمی گیلانی است.

در ادامه وحید فخر موسوی پژوهشگر مذهبی و فرهنگی نیز در این مراسم با رویکردی تاریخی پیدایش و روند تکوین شبیه‌خوانی و تعزیه در گیلان را بررسی و به تشریح ریشه‌های جامعه‌شناختی روند رشد، فراز و فرود تعزیه در گیلان پرداخت .همچنین شعر خوانی علی پورحسن شاعر انقلابی و مذهبی در سوگ حضرت ابا عبدالله (ع)، فاطمه صدیقه (ص) و امام زمان (عج) به زبان گیلکی و فارسی از دیگر بخش های این مراسم بود .

برگزاری ۷ روزه آئین های سنتی –مذهبی گیلان در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی، نویدبخش آغاز رویکردی نو به سوی احیای آئین های دیرین گیلان در این منطقه می باشد.

Share