جاده شهر صنعتی رشت هر روز آبستن یک حادثه است

عدم تامین جانی برای عبور ومرور/عرض کم جاده و نبود شانه خاکی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرگ و سانحه جاده ای هر روز در کمین ساکنان روستاهای پیرامون جاده منتهی به شهر صنعتی رشت در استان گیلان است از اینرو می طلبد مسئولان نگاه ویژه تری به این محور داشته باشند.

11به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر , مرگ و سانحه جاده ای هر روز در کمین ساکنان روستاهای پیرامون جاده منتهی به شهر صنعتی رشت در استان گیلان است از اینرو می طلبد مسئولان نگاه ویژه تری به این محور داشته باشند.

 به دلیل کم عرض بودن و نداشتن شانه خاکی هر روز ساکنان روستاهای اطراف و کاربران جاده ای شاهد صحنه های دلخراش تصادف در این مسیر هستند.

حوادث رانندگی علاوه بر ضررهای بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی شماری نیز دارد از اینرو می طلبد مسئولان برای تعریض و ارتقای این جاده تلاش مضاعف داشته باشند.

11

جاده منتهی به شهر صنعتی رشت بسیار خطر آفرین و غیر قابل تردد است

یک راننده مینی بوس در این خصوص  افزود: وضعیت  جاده منتهی به شهر صنعتی رشت بسیار خطر آفرین و غیر قابل تردد است.

احمد رجبی افزود: از زمان تاسیس شهر صنعتی تاکنون در زمینه تعریض این جاده چاره اندیشی نشده است و عرض جاده کم و سالانه حوادث زیادی در این محور رخ می دهد.

وی اظهارداشت: ساکنان روستاهای اطراف و پیرامون این جاده و همچنین کاربران جاده همواره در معرض خطر جانی و مالی هستند.

این شهروند گیلانی ادامه می دهد:  این جاده شانه خاکی ندارد مردم به ویژه دانش آموزان مجبور هستند از طول جاده تردد کند که بسیار خطر آفرین است.

وی افزود: تردد در این مسیر به دلیل وجود کارخانجات صنعتی  بسیار زیاد است روزی نیست مردم این منطقه شاهد تصادفات دلخراش نباشند.

یکی از ساکنان پیرامون جاده منتهی به شهر صنعتی رشت نیز به مهر گفت: این جاده ضمن کم عرض بودن دارای چاله چوله های عمیق، دست اندازهای زیادی و پیچ های خطرناک است.

رحمان  تقی پور افزود: عرض  جاده منتهی به شهر صنعتی رشت بسیار کم است در حالیکه فضا برای تعریض این جاده وجود دارد ولی تاکنون مسئولان برای تعریض این جاده هیچ اقدامی نکرده اند.

وی اظهارداشت: در پیرامون این جاده مراکز آموزشی به ویژه چندین مدرسه وجود دارد و دانش آموزان برای عبور و مرور  تامین جانی ندارند، والدین هر روز دل نگران جان فرزندان خود هستند.

این شهروند گیلانی ادامه داد: تاکنون افرادی زیادی در این مسیر بر اثر تصادف فوت، مجروح و یا معلول شده اند و در یک کلام هزینه های جانی و مالی زیادی به اهالی منطقه تحمیل شده است.
14

تعریض و ایمن ساز جاده منتهی به شهر صنعتی رشت از مطالبات به حق مردم است

تقی پور افزود: تعریض و ایمن ساز جاده منتهی به شهر صنعتی رشت یکی از مطالبات به حق مردم است که متاسفانه مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده اند.

وی به نقل از مسئولان راه گیلان می گوید: حریم این جاده متعلق به شرکت سهامی آب منطقه ای است و این سازمان برای تعریض و بازسازی مسیر  باید تصمیم گیری کند.

یک راننده کامیون نیز  به خبرنگار مهر اذعان داشت: این مسیر  خط کشی، روشنایی و شانه خاکی ندارد.

روح الله نظری افزود: بارها از طریق رسانه های گروهی مشکلات این جاده به سمع و نظر مسئولان رسیده است اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.

وی  اظهارداشت: رانندگان  و مردم در جاده منتهی به شهر صنعتی رشت هیچ گونه تامین جانی ندارد و هر روز شاهد تصادف، سقوط وسائط نقلیه به داخل کانال آب  هستند.

این شهروند رشتی گفت: با تعریض جاده خطرات ناشی از تصادفات تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین می طلبد مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند.

وی افزود: همه می دانند بار ترافیکی سنگین، تردد کامیون ها و تریلرها  و استاندارد نبودن جاده منتهی به شهر صنعتی رشت  قتلگاهی برای مردم ساخته است.

نظری  اذعان داشت: این جاده به دلیل نداشتن شانه خاکی و علائم مناسب و غیره جاده ای مرگ بار تبدیل شده است و به دلیل باریکی این جاده که موجب عدم دید رانندگان و تسلط به جاده می شود مردم در هر ماه شاهد تصادفات شدید که منجر به مجروحیت شدید و مرگ شهروندان می شود، هستند.

 وی افزود: نداشتن شانه خاکی، ،علائم مناسب، نداشتن روشنایی و  غیره از دیگر  مشکلات مهم این مسیر پرتردد است.

  یکی از اهالی دیگر این منطقه گفت: از ۳۵ سال گذشته تا کنون این جاده به همین صورت بوده و مسئولان پس از هر حادثه ای که در این جاده رخ می افتد  وعده مرمت و تعریض می دهند ولی همچنان به این وعد عمل نمی شود.
12

جاده منتهی به شهر صنعتی رشت کم عرض و شانه خاکی ندارد

کاظم محمدی افزود:  مردم همواره شاهد تصادفات شدید در این محور که منجر به فوت و زخمی شدن افراد می شود، هستند و آمار تلفات این جاده دیگر بسیار نگران کننده است در صورتی که فضا برای تعریض جاده است ولی متاسفانه در این مورد مسئولان فقط وعده دادند و بس .

وی همچنین از مسئولان خواست نیم نگاهی به این مسیر پرتردد داشته باشند، تردد در این مسیر زیاد ولی جاده پاسخگوی حجم تردد نیست.

این راننده تاکسی ادامه می دهد: شلوغی جاده،  عرض کم، پیچ و خم جاده از یک طرف و گرفتاری و چاله و چوله جاده از طرف دیگر رانندگی را در این مسیر چندین برابر مشکل تر کرده است.

وی افزود: تعریض جاده چندین سالی است که سر زبان ها می چرخد اما متاسفانه هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته است.

محمدی اذعان داشت: تصادف های پیاپی در این جاده  و کشته و مجروح شدن شمار زیادی از هموطنان در این مسیرها، خاطره های بدی را در اذهان به جای گذاشته است.

وی تصریح کرد: بیشتر  محورهای مواصلاتی شهرستان رشت مشکل دارند یا پر از دست انداز و خرابی یا دارای نقاط حادثه خیز و کم عرض و باریک هستند.

وی گفت: برخی مشکل را فرهنگی و ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی احتیاطی رانندگان و برخی دیگر مشکل را از نبود ایمنی در جاده ها، کمبود علائم هشدار دهنده و مشکلات زیرساختی می دانند؛ هر قدر هم ماموران پلیس در این جاده ها حضور داشته باشند بازهم مشکل تصادف وجود دارد.

این شهروند گیلانی افزود: جاده کم عرض و باریک منتهی به شهر صنعتی رشت بدلیل کم توجهی در بهسازی و تعریض این مسیر هر ازگاهی شاهد حوادث تلخ رانندگی است که توجه هرچه بیشتر مسئولان را برای رفع این مشکل طلب می‌ کند.

محمدی بیان داشت: جاده ‪ دارای ناهمواری ها، دست اندازها و نقاط حادثه خیز زیادی است و حوادث مکرر در این منطقه هنوز مسئولان را به ترمیم، تعریض و بازسازی نقاط حادثه خیز آن وا نداشته است

.15

اغلب محورهای مواصلاتی شهرستان رشت مشکل دارند

به هر حال اهالی منطقه که هر ازگاهی شاهد تصادف های تلخ در این مسیر هستند، می‌ گویند: در این تصادف ها سرمایه‌ های جانی و مالی زیادی از بین می‌ رود اما هیچکس پاسخگو نیست.

مردم منطقه از بی‌ توجهی در رفع مشکل این جاده گله‌ مند بوده و می‌ گویند: چرا حوادث در این جاده  تکرار می ‌شود اما اقدامی برای ساخت و بهبود این جاده صورت نمی‌گیرد.

یک شهروند دیگر به مهر گفت: جاده  یک جاده کوهستانی نیست که بازسازی و بهبود آن هزینه‌ های هنگفتی داشته باشد.

علی اکبر علیزاده افزود: بهسازی این جاده با توجه به ترافیک سنگین ناشی از وجود شهر صنعتی ضروری است و توجه مسئولان را به این مهم طلب می‌ کند.

وی اظهارداشت: مردم این منطقه تا چه وقت باید شاهد خونریزی ناشی از تصادف و تکه تکه ‌شدن عزیزان خود در این جاده باشند.

این شهروند گفت: گیلان  یک استان گردشگر پذیر است باید از امکانات جاده ‌ای مناسب برخوردار باشد.

وی می‌گوید: تنها این جاده  نیست که مشکل دارد بلکه دیگر جاده های شهرستان رشت نیز کم عرض، حادثه خیز و خطرآفرین است.

بدون شک گزارش تکان دهنده در زمینه حوادث رانندگی، مرگ و میر  در جاده منتهی به شهر صنعتی رشت دل هر  انسانی را به درد می آورد ولی چرا تاکنون مسئولان به فکر راه چاره ای برای رفع این معضل نبوده اند، جای تعجب دارد؟
16

تصادف و مرگ هموطنان حتی شنیدنش هم متاثر کننده است

به هر حال محمد علی نجفی استاندار گیلان طی آذرماه سال گذشته در بازدیدی از جاده منتهی به شهر صنعتی رشت دستور تعریض این جاده را صادر کرد.

این بازدید که با حضور غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، معاون برنامه ریزی استاندار، مدیر عامل شهر صنعتی رشت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل آب منطقه ای،  مدیرکل راه و شهرسازی گیلان و فر ماندار  رشت برگزار شد، استاندار گیلان دستور  آغاز عملیات تعریض و ایمن سازی جاده شهر صنعتی رشت از سوی راه و شهرسازی استان صادر کرد.

محمد علی نجفی در این بازدید دستور داد با تحویل دادن جاده دسترسی شهر صنعتی رشت از آب منطقه ای گیلان به  راه و شهرسازی بهسازی، تعریض و ایمن سازی  این جاده  از محل منابع استانی که بر اساس برآورد اولیه ۶۰ میلیارد ریال است از سمت جاده تهران به سمت پاسگاه لاکان آغاز شود.

وی اظهارداشت: توسعه شهری و احداث شهر صنعتی رشت، جاده دسترسی کانال چپ سد سنگر در محدوده شهر صنعتی به طول ۱۰ کیلومتر را  که پیش از این در اختیار آب منطقه ای گیلان بود تبدیل به یک جاده عمومی پر رفت و آمد کرده که با توجه به عبور وسایل نقلیه عمومی به ویژه خودروهای سنگین، این جاده یکی از معابر حادثه‌ساز محدوده شهر رشت محسوب می‌ شود.

استاندار گیلان گفت: روزانه ۲۲ هزار کارگر شهرصنعتی از این مسیر تردد می کنند و بخشی از مواد اولیه و کالاهای تولیدی ۱۷۰ واحد فعال شهر صنعتی نیز از همین جاده جابه جا می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای پلیس راه گیلان از ابتدای سال ۹۱ تاکنون شش نفر در تصادفات جاده شهر صنعتی رشت کشته و ۱۰۴ نفر نیز مجروح شدند.
17

جاده ها تاثیر به سزایی در افزایش یا کاهش تصادفات دارند

به هر ترتیب باید پذیرفت که بسیاری از جاده های استان گیلان به ویژه جاده منتهی به شهر صنعتی رشت  نیاز به اصلاح و ارتقای کیفی دارند. ارتقای زیرساخت های جاده  ای به طور معمول به عنوان یک تکنیک برای کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از تصادفات در نظر گرفته می شود.

حال منظور از ارتقای زیرساخت  ها چیست؟ در پاسخ باید گفت: ارتقای زیر ساخت ها به معنی ساخت و ساز و ایجاد سیستم های بزرگراه، ایجاد استانداردهای مهندسی در شبکه راه ها و به طور کلی انحنای کمتر در راه ها، ایجاد خطوط گسترده راه و ازدیاد خطوط بیشتر برای مسافرت هاست.

در حقیقت بیشتر جاده های پر تصادف و با مرگ و میر بالا شامل جاده هایی می شود که اغلب سرمایه گذاری کمتری در آن صورت گرفته است. مهمترین ویژگی های این جاده های پر تصادف باریک بودن، وجود پیچ  های غیر استاندارد، نبود علائم و خط کشی مناسب، دو طرفه بودن و غیره  است.

با وجود این جاده منتهی به شهر صنعتی رشت از مسیر های مواصلاتی مهم در استان گیلان است که نیاز به سرمایه گذاری و ارتقای ایمنی دارد. بنابراین این مطالبه به حق مردم تاکنون مغفول مانده و می طلبد مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چاره اندیشی اساسی در این زمینه انجام دهند.

مدیر ساخت و توسعه راههای گیلان نیز در این باره می گوید: این جاده برای سرویس دهی کانال اصلی آب بر مناطق اصلی  غرب گیلان  احداث و متعلق به شرکت سهامی آب منطقه ای بود.

محمد رضا نازک کار افزود: ” محمد علی نجفی ” استاندار گیلان و جمعی از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آذرماه سال گذشته از جاده مزبور بازدید و در این زمینه صورتجلسه ای تنظیم شد.

وی اظهارداشت: بر اساس این صورتجلسه تولیت این جاده از چهار راه شهر صنعتی تا پاسگاه انتظامی لاکان در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت.

مدیر ساخت و توسعه راههای گیلان گفت: مطالعات لازم از سوی اداره کل راه شهرسازی استان انجام و برآورد مالی مورد نیاز  برای ارتقای هندسی و ایمنی جاده منتهی به شهر صنعتی رشت به استانداری تقدیم خواهد شد.

وی افزود: با هدف ارتقا و کاهش سوانح جاده ای دو باند رفت و برگشت مجزا و جدا از هم در مسیر مزبور ساخته و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
18

قوس های خطر آفرین زیادی در طول مسیر مشاهده می شود

نازک کار  اظهارداشت: علاوه بر کم عرض بودن جاده، قوس های خطر آفرین زیادی در طول مسیر مشاهده می شود که به لحاظ افقی و عمودی باید بازبینی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طول جاده مزبور  ۳۲ کیلومتر است، گفت: وسط این جاده سد سنگر، انتها از یک سمت به شهر سیاهکل و سمت دیگر پاسگاه انتظامی لاکان است.

وی افزود: از سوی راه و شهرسازی استان  ۳.۵ کیلومتر  این مسیر از سد سنگر تا روستای آینه ور طی سال ۹۱ که وضعیت خیلی بدی داشت،  روکش آسفالت شد.

به عقیده اغلب کارشناسان کم و کیف راه ها و جاده ها تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش تصادفات دارند. جاده های گیلان هر ساله تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می کشانند و جانمایه مردم را دستمایه سفر می سازند.

 آنچه در مورد کاهش حوادث جاده ای نقش به سزایی دارد ایمن بودن جاده ها است و تا زمانی که این امر محقق نشود همچنان شاهد آمار بالای تصادفات، مجروحان و قربانیان ناشی از حوادث جاده ای در جامعه خواهیم بود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در این خصوص گفت: محور  منتهی به شهر صنعتی رشت به دلیل حجم بالای تردد و عرض کم جاده بالاترین حوادث رانندگی را دارد.

حسن تامینی افزود: به طور حتم تعریض جاده مزبور در کاهش تصادفات و سوانح منجر به فوت تاثیر بسزایی دارد.

 وی همچنین تسریع در اجرای این پروژه راه‌سازی را ضروری عنوان کرد و اظهارداشت: حجم بالای تردد در این محور می‌ طلبد تا این پروژه سریع‌ تر به سرانجام برسد.

مسئولان باید بدانند شرایط جاده منتهی به شهر صنعتی رشت هر روز می تواند آبستن یک حادثه تلخ دیگر باشد و  مردم همچنان امیدوارند مسئولان با نگاهی ویژه در راستای توسعه این جاده گام بردارند.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share